Koningspaar aangekomen in Brussel met koninklijke trein

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zijn vanochtend per trein naar Brussel gereisd voor een driedaags staatsbezoek aan België. Op station Brussel-Zuid werd het koningspaar ontvangen door de Belgische minister van Buitenlandse Zaken.

De koning en koningin vertrokken vanochtend om 8:15 vanuit station Den Haag Hollands Spoor, dat voorzien is van een koninklijke wachtkamer. Daar werden ze uitgezwaaid door de president-directeur van NS, Wouter Koolmees. De koninklijke trein, bestaande uit een Traxx-locomotief van NS voor- en achterop en twee eersteklas ICR-rijtuigen met het koninklijk rijtuig SR10 in het midden, reed vervolgens via Rotterdam en Roosendaal naar België.

Naar het Spoorwegmuseum

Het staatsbezoek aan België betekent ook de laatste inzet van de huidige koninklijke trein. Koninklijk rijtuig SR10 wordt later overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12 zijn deze week al niet meer ingezet, omdat die geen toelating voor het Belgische spoornet hebben. Als er in het vervolg koninklijk getreind wordt, gebeurt dat met reguliere treinen.

De huidige koninklijke trein werd in 1993 opgeleverd. Sindsdien gebruikte koningin Beatrix het rijtuig met enige regelmaat, bijvoorbeeld om naar de opening van de Betuweroute, Hanzelijn en station Amsterdam Bijlmer ArenA te reizen. Sinds het koningschap van Willem-Alexander werd de trein minder regelmatig officieel ingezet. In 2017 had de trein een speciale rol tijdens Koningsdag in Tilburg.

Bijna 160 jaar

De traditie van koninklijke treinen gaat terug naar 1848, maar het eerste officiële salonrijtuig stamt uit 1864. Behalve salonrijtuigen heeft de koninklijke familie ook gebruik gemaakt van keukenrijtuigen, bagagewagons en slaaptreinen.

This post was last modified on 20 juni 2023 23:39

Share

Recent Posts

NS verdeelt komende weken 3000 nieuwe OV-fietsen

De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…

4 uur terug

Viaducten HSL pas in 2031 klaar voor hoge snelheid

Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…

5 uur terug

Historische TEE-trein gered door nieuwe stichting

De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…

1 dag terug

Noodkreet van het noorden aan coalitie: financier Lelylijn

De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…

1 dag terug

NS krijgt 500.000 euro voor prestaties in 2024 – geld naar veiligheidsmaatregelen

De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…

2 dagen terug

Trein naar Parijs: alle opties voor de reis naar de Franse hoofdstad en verder

Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…

2 dagen terug