Beperkte keuze online planners – Goedkopere EuroCity vaak niet online te boeken

Het bieden van meer reisopties per trein betekent niet dat er voor de reiziger meer keuze ontstaat. Veel reisplanners die voor online boekingen gebruikt worden, blijken maar weinig opties te hebben om alle reismogelijkheden weer te geven waardoor er voor de reiziger een beperkte keuze overblijft.

Bovenstaande blijkt nu er voor reizen naar Brussel en Parijs meerdere opties zijn ontstaan die niet overal zijn te boeken. Voor veel reizigers is de goedkopere EuroCity naar Brussel Zuid niet te boeken bij NS International. Omdat de reisplanner van NS alleen de snelste opties kiest, wordt de nieuwe EuroCity vanuit de meeste stations in Nederland niet weergegeven voor een reis naar eindpunt Brussel Zuid. Dit geldt ook voor de grote treinboekingssite Trainline waar de keuze nog beperkter is dan bij NS International.

De nieuwe EuroCity die de Belgische NMBS in samenwerking met de NS rijdt tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, blijkt via NS International en Trainline alleen beschikbaar als die verbinding geboekt wordt vanaf stations in Rotterdam. Ook vanaf stations in Noord Brabant, Arnhem en Nijmegen krijg je een optie voor de EuroCity omdat er dan een overstap in Breda mogelijk is waar de EuroCity stopt maar de Eurocity Direct niet. Vanaf vrijwel alle andere stations in Nederland zijn de snelle en duurdere nieuwe Eurocity Direct en Eurostar de enige te boeken reisopties voor een rit naar Brussel Zuid.

Aantal treinen naar Brussel verdubbeld

Sinds de nieuwe dienstregeling is het aantal treinen naar Brussel verdubbeld. De klassieke Intercity Brussel tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid, die zestien keer per dag ging, is verdwenen. Ervoor in de plaats rijdt nu de snelle Eurocity Direct van Lelystad via Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid (zestien keer per dag) en de goedkopere EuroCity van Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid (ook zestien keer per dag). Bij de presentatie werden de uitbreiding en ruimere keuzemogelijkheid nog geroemd.

Maar wie bijvoorbeeld vanuit Utrecht Centraal naar Brussel-Zuid wil reizen, krijgt bij NS International alleen de keuze uit de snellere en duurdere Eurostar of EuroCity Direct. Zoals hieronder voor 2 januari tussen 7 en 8 uur in de ochtend.

  • Op de website van NS International kun je de Intercity naar Rotterdam Centraal van 7.03 uur boeken en daar overstappen op de Eurostar. De reis naar Brussel-Zuid is 2 uur en 4 minuten en kost je 86 euro.
  • Je kunt ook om 7.48 uur met de intercity naar Rotterdam Centraal en daar verder met de nieuwe Eurocity Direct. De reis van 2 uur 23 minuten kost je 34,80 euro.

De reisoptie met de EuroCity wordt niet weergegeven bij NS International of Trainline, maar wel bij de NMBS. Je kunt namelijk ook om 7.18 uur met de intercity naar Rotterdam Centraal en daar overstappen op de EuroCity. Deze reis duurt 2 uur en 59 minuten en kost je 28,50 euro. Je kunt nog vijf minuten sneller reizen als je op Antwerpen-Centraal van de EuroCity overstapt op de intercity naar Brussel-Zuid, die in tegenstelling tot de EuroCity niet via Brussels Airport rijdt. De prijs blijft hetzelfde als je die laatste overstap maakt.

Brussel-Centraal beste voor bezoek aan stad

Reizigers die kiezen voor de stations Brussel-Noord of Brussel-Centraal, die voor een bezoek aan de hoofdstad beter zijn, krijgen bij NS International vanuit Utrecht Centraal, en vrijwel alle andere stations, wel de keuze voor de EuroCity omdat deze trein wel op Brussel-Noord en Brussel-Centraal stopt en de Eurocity Direct niet. Station Brussel-Centraal ligt het dichtste bij de Grote Markt. Neem je in Utrecht om 7.18 uur de intercity naar Rotterdam en stap je daar over op de EuroCity naar Brussel-Centraal, dan ben je in 2 uur 54 minuten op je bestemming. Je bent zes minuten sneller als je in Antwerpen overstapt op de intercity naar Brussel. Ook deze prijs is 28,50 euro.

Heel snelle reisopties voor Brussel-Centraal zijn er overigens niet. De snelste optie vanaf Utrecht Centraal gaat met de intercity naar Rotterdam, dan met de Eurostar naar Brussel-Zuid en dan met de intercity naar Brussel-Centraal. De reistijd is 2 uur en 24 minuten en de prijs voor 2 januari met vertrektijd 8.03 uur is 126,30 euro. Flink meer geld voor een half uur sneller reizen.

Keuze met of zonder hogesnelheidstrein

Via de website van de NMBS kun je de EuroCity wel vanaf alle Nederlandse stations boeken naar eindpunt Brussel-Zuid. De boekingsmodule van de Belgen heeft een optie om te zoeken met of zonder hogesnelheidstreinen en omdat de Eurocity Direct als hogesnelheidstrein in de boeken staat, popt de EuroCity op als je bij de keuzeopties hogesnelheidstreinen uitsluit.

Volgens NS International-woordvoerster Anita Middelkoop is de boekingsmodule van NS International gekoppeld aan een reisplanner van een ’neutrale organisatie’. ’’Die reisplanner berekent bij routes waar meerdere verbindingen mogelijk zijn, de snelste verbindingen. Doordat de reisplanner die berekening en filtering al vooraf heeft gedaan op basis van de snelste route, zie je bij het boeken enkel de snelste opties.’’

Een filteroptie, zoals bij de NMBS, heeft de NS (nog) niet. ’’We rijden sinds kort met de Eurocity Direct en de EuroCity. Vanzelfsprekend bekijken we of we nog eventuele verbeteringen kunnen aanbrengen, dat geldt ook hiervoor. We willen met deze verbindingen juist de keuzemogelijkheid voor reizigers vergroten om naar Brussel te reizen.’’

Naar Antwerpen meer opties

Reizigers die vanuit Nederland naar Antwerpen reizen, krijgen bij NS International wel meer opties om de EuroCity te kiezen. Tussen Rotterdam en Antwerpen maakt de EuroCity stops in Breda en Noorderkempen terwijl de Eurocity Direct rechtstreeks gaat. Maar het tijdverlies van de EuroCity valt tussen Rotterdam en Antwerpen mee en dus wordt deze trein nu wel weergegeven in de planner.

Tussen Antwerpen en Brussel Zuid gaat de Eurocity Direct wederom rechtstreeks, terwijl de EuroCity vijf stops maakt, waaronder een op Brussels Airport. Vooral tussen Antwerpen en Brussel loopt de reistijd van de EuroCity flink op ten opzichte van de Eurocity Direct.

Naar Parijs

Voor treinreizen naar Parijs is de nieuwe goedkope optie ook niet te boeken bij NS International en Trainline. Sinds de Ouigo van Brussel-Zuid naar Paris-Nord rijdt, is er een goedkope reisoptie ontstaan naar de Franse hoofdstad over het klassieke spoor. Het is bepaald geen snelle optie, maar voor de liefhebbers van ’slow travel’ of de prijsbewuste reiziger met tijd is het een aardig alternatief.

De reden dat een reis met de Ouigo via NS International niet is te boeken, is een stuk simpeler. NS International verkoopt geen ritten van Ouigo. Of dat ooit wel gaat gebeuren, kan Middelkoop niet zeggen.

Wie nog eens klassiek wil treinen naar Parijs kan dat bij de NMBS wel boeken. Vanaf Amsterdam Centraal bijvoorbeeld kun je ’s ochtends om 9.49 uur met de sprinter naar Rotterdam Centraal, daar stap je over op de EuroCity naar Brussel-Zuid waar je vervolgens overstapt op de Ouigo die over het klassieke spoor via het Waalse Bergen naar Parijs rijdt. De reis duurt 6 uur en 55 minuten en kost je op 5 februari 34,30 euro.

Voor de snelle opties betaal je een stuk meer maar ben je aanzienlijk sneller. Ga je om 8.10 uur dan kun je direct naar Parijs met de Eurostar in 3 uur en 25 minuten voor 60 euro (op 5 februari). Je kunt ook om 7.49 vanaf Amsterdam Centraal met de sprinter naar Schiphol, vanaf daar met de Eurocity Direct naar Brussel-Zuid en dan met de Eurostar naar Parijs. Deze reis van 4 uur en 16 minuten kost maar liefst 125,80 euro voor 5 februari.

Afbeelding NS.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:48

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

5 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug