Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) trekt 30,25 miljoen euro uit om de Limburgse spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen (Maaslijn) te elektrificeren. De Maaslijn is nu alleen geschikt voor dieseltreinen, na aanleg van een bovenleiding worden reizigers en goederen met elektrische treinen over de Maaslijn vervoerd.
De elektrificatie van de Maaslijn kost in totaal 121 miljoen euro. Het Rijk betaalt een kwart van deze investeringskosten. Ook neemt het Rijk de extra kosten voor beheer en onderhoud van dit spoor voor haar rekening. De provincie Limburg is concessieverlener voor de Maaslijn en profiteert daardoor financieel van de elektrificatie. Daarom draagt de provincie de overige investeringskosten en het risico.
Van de meer dan 7000 kilometer spoor in Nederland is in totaal ruim 500 kilometer niet-geëlektrificeerd. Het merendeel van deze diesellijnen wordt geëxploiteerd door regionale spoorvervoerders, in opdracht van decentrale overheden die daarvoor concessies uitgeven. Het vergroenen van de treindienst leidt tot lagere kosten voor brandstof en het onderhoud van treinen. Ook kunnen elektrische treinen sneller optrekken dan dieseltreinen waardoor de reistijd korter wordt en er op een traject meer treinen kunnen rijden. Op deze wijze profiteren reizigers en vervoerders van de aanleg van de bovenleiding.
Behalve de Maaslijn kunnen ook andere spoorlijnen in aanmerking komen voor een bijdrage voor elektrificatie. Mansveld stelt als voorwaarde dat de regio´s ook zelf een aanzienlijk deel bijdragen. "De voordelen van elektrificatie vloeien immers ook in de regio terug," aldus de staatssecretaris.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…