Kamer geeft staatssecretaris dertien opdrachten voor internationaal treinverkeer – steun European Sleeper – trein naar Scandinavië – hergebruik grenstrajecten

De Tweede Kamer heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen flink wat huiswerk gegeven om vooruitgang te brengen in het internationale treinverkeer. De Kamer nam dinsdagmiddag met een grote meerderheid dertien moties aan om Aartsen onderzoek te laten doen en gesprekken aan te gaan met vervoerders en andere landen over internationale treinreizen.

De moties komen voort uit een debat vorige week en een bijeenkomst voor de zomer in de Kamer over het initiatiefvoorstel ’Alle seinen op groen’ van Tweede Kamerlid Marieke Koekkoek (Volt). Dit voorstel wil allerlei drempels wegnemen voor internationale treinreizen van en naar Nederland. Het gaat dan onder meer over het opzetten van nieuwe verbindingen, ruimte vinden en behouden op het spoor, reizigersrechten en kaartverkoop.

Trein naar Scandinavië

De staatssecretaris moet zich met vervoerders gaan inspannen voor een treinverbinding naar Scandinavië. Volgens de aangenomen motie van Kamerleden Suzanne Kröger van GroenLinks-PvdA en Laurens Dassen van Volt biedt de opening van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken in 2029 kansen voor een forse verbetering voor het treinvervoer.

Volgens een tweede aangenomen motie van dezelfde Kamerleden moet Aartsen met vervoerders en infrabeheerders in overleg gaan met het doel belemmeringen voor nachttreinen weg te nemen. De Kamer wil hier voor 1 januari uitkomsten over hebben.

Steun voor European Sleeper naar Barcelona

De Kamer wil de nachttrein Amsterdam – Barcelona van het Nederlandse European Sleeper vooruit helpen. Volgens een motie van Dassen en Koekkoek moet de staatssecretaris met de betrokken landen afspraken maken om de verbinding snel te kunnen starten en hij moet de lease of aanschaf van het benodigde treinmaterieel mogelijk gaan maken.

Meer zekerheid voor behoud verbinding

Een belangrijke drempel voor het starten van internationale verbindingen is het gebrek aan zekerheid dat vervoerders hebben om een verbinding meerdere jaren te blijven rijden. Zonder die zekerheid is het vrijwel onmogelijk om financiering te krijgen voor personeel en materieel. Volgens een aangenomen motie van Hester Veltman (VVD) en Olger van Dijk (NSC) moet de staatssecretaris met in ieder geval Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan praten om om kaderovereenkomsten mogelijk te maken waarin spoorvervoerder wel zekerheid krijgen.

Trajecten in grensregio’s herstarten

Ook een motie van Olger van Dijk en Laurens Dassen over spoortrajecten in grensregio’s haalde het met een ruime meerderheid. De Kamer wil voor het einde van het jaar een overzicht en afspraken met Duitsland en België over eventuele heringebruikname van verlaten spoortrajecten.

In het aangenomen voorstel worden trajecten als Nijmegen – Kleef, Roermond – Mönchengladbach en Maastricht – Hasselt genoemd als trajecten waar ooit treinen reden en waar het oude spoor nog – deels – aanwezig is. De Kamer wil nu zien welke van die trajecten kansrijk zijn om weer gebruikt te worden.

Eerder van tevoren kaartjes kopen

Ook op het gebied van kaartverkoop eist de Kamer nu voortgang. Volgens een motie van Kröger, Van Dijk, Veltman en Dassen moet de staatssecretaris zich in Europa niet alleen inspannen om een Europees kaartjesverkoopsysteem in te voeren maar zich er ook voor gaan inzetten dat internationale kaartjes verder vooruit te boeken zijn. Zo is het momenteel niet eens mogelijk om internationale treinreizen te boeken voor na half december, een enkele uitzondering zoals European Sleeper daargelaten.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 30 september 2025 17:12

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

44 minuten terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

20 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug