Meer reizigers en betere spreiding door NS Prijs Tijd Deal

De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor dat meer treinreizigers buiten de spits reizen. Dat blijkt uit cijfers van de NS over het eerste halfjaar dat de NS Prijs Tijd Deal geldt. 

De NS Prijs Tijd Deal is de opvolger van NS Voordeel waar in 2022 en 2023 op drie trajecten een proef mee is gedaan. Sinds februari heet het Prijs Tijd Deal en geldt de regeling voor alle NS-trajecten. Je kunt alleen niet van en naar station Schiphol Airport reizen met een Prijs Tijd kaartje. Met de Prijs Tijd Deal krijgen reizigers korting op rustige treinen als ze tot een dag vooraf het kaartje kopen via ns.nl of de NS-app. Alleen kaartjes voor treinen in de daluren krijgen korting. Hoe eerder je het kaartje koopt, des te hoger is de korting, met een maximum van 60 procent.

Zonder korting niet met trein

In het eerste half jaar zijn er volgens de NS 250.000 Prijs Tijd kaartjes verkocht. Uit klantonderzoek van de NS blijkt dat 20 tot 25 procent van die kaartjes voor treinreizen was die zonder de korting niet gemaakt zouden zijn. Met andere woorden, voor de gewone prijs hadden de reizigers het kaartje nooit gekocht. Tussen de acht en tien procent van de reizigers liet weten dat ze vanwege de korting in plaats van in de spits buiten de spits de trein hebben genomen. 

Spitsheffing

De NS wil al jaren de reizigers beter spreiden. Treinen zijn druk in de spits maar te rustig daarbuiten. De spoorwegmaatschappij wilde daarom eerder graag tariefdifferentiatie waarbij de kaartjes in de spits duurder gemaakt kunnen worden, een spitsheffing. De NS wilde de tariefdifferentiatie al in de nieuwe concessie die komend jaar ingaat maar een meerderheid van de Tweede Kamer was hierop tegen waarop de NS het plan introk.

De Prijs Tijd Deal is een vorm van prijsdifferentiatie, maar het grote verschil met het eerdere voorstel is dat de prijs voor kaartjes in de spits niet omhoog gaat. In plaats daarvan gaat de prijs voor kaartjes op rustige tijden omlaag. Zo is dit vergelijkbaar met de kaartjes voor internationale treinen. Ook deze zijn goedkoper des te eerder je ze koopt. Maar de internationale kaartjes zijn alleen geldig in de betreffende trein. De Prijs Tijd kaartjes zijn geldig voor een bepaalde periode van de dag. Binnen die periode kun je zelf kiezen welke trein je neemt op het traject.

De dalurenkorting van de NS blijft bestaan naast de Prijs Tijd Deal. De dalurenkorting geeft reizigers altijd 40 procent korting ongeacht het tijdstip waarop ze het kaartje kopen en het traject waar ze op reizen, zolang de reis maar in de daluren begint. Bovendien geldt de dalurenkorting ook als je met een chipkaart reist. De dalurenkorting geldt alleen als je een NS Flex Dal Voordeel abonnement hebt.

(c) Treinreiziger.nl 

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on 8 november 2024 14:09

Share

Recent Posts

NS krijgt 500.000 euro voor prestaties in 2024 – geld naar veiligheidsmaatregelen

De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…

16 uur terug

Trein naar Parijs: alle opties voor de reis naar de Franse hoofdstad en verder

Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…

21 uur terug

Vijftien Europese treinstations waar je zó de natuur in wandelt

Op wandelvakantie met de trein? Dat kan. Met de trein kom je niet alleen in…

3 dagen terug

NS voegt ritten toe in dienstregeling 2026 – geen oplossing voor voorbijrijden Weert

De NS heeft ritten toegevoegd in de concept dienstregeling voor 2026. Maar ondanks protesten vervalt…

4 dagen terug

Regels op komst voor treindiensten in open toegang – eisen aan vervoerders – meer speelruimte voor verdeling van capaciteit

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan plannen om treindiensten in open toegang meer…

4 dagen terug

(Stakings-)acties op spoor dichtbij na klappen van cao-overleg NS en bonden

Er komen hoogstwaarschijnlijk (stakings-)acties op het spoor nadat het cao-overleg tussen de NS en de…

5 dagen terug