Nieuwe verbindingen tussen Zwitserland en Italiaanse trekpleisters

In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er komt een trein die via Florence naar kustplaats Livorno gaat en een extra trein naar Venetië via Milaan. De Italiaanse treinmaatschappij Trenitalia en het Zwitserse SBB hebben vrijdag een nieuw samenwerkingsverband gesloten waarin ze hebben afgesproken meer treinen te laten rijden tussen de landen.

Momenteel rijden er dagelijks 40 treinen tussen Zwitserland en Italië en dat moeten er de komende jaren meer worden. Tijdens de aankondiging van de vernieuwde samenwerking vrijdag in Milaan presenteerde Trenitalia ook de gemoderniseerde nieuwe pendolino (ETR 610) hogesnelheidstreinen die als EuroCity tussen de landen rijden. Vanaf 2026 wordt de hele vloot van pendolino’s gemoderniseerd. Trenitalia gaat de interieurs vernieuwen. Zittingen krijgen bekleding die voor honderd procent gerecycled is, er komt wifi en er komen stopcontacten voor elektrische fietsen.

Ook meer hogesnelheidstreinen voor SBB

Ook SBB investeert in de Giruno hogesnelheidstreinen die het gebruikt voor de verbindingen met Italië. In februari bestelden de Zwitsers vier nieuwe Giruno (RABe 501) treinen, bovenop de zeven in 2022 die nog geleverd moeten worden. Momenteel zijn er 29 Giruno’s in bedrijf als EuroCity tussen de twee landen.

Volgens topman Luigi Corradi van Trenitalia heeft de samenwerking met SBB al tot succes geleid en hij verwacht dat dit ook in de toekomst het geval blijft. ’’We verwachten een toenemende vraag naar verbindingen tussen Italië en Zwitserland in de komende jaren en we zijn klaar om reizigers te verwelkomen in nieuwere treinen die comfortabeler en duurzamer zijn’’, zei Corradi.

Sinds 2019 30 miljoen passagiers

In 2023 vervoerden Trenitalia en SBB 500.000 meer internationale passagiers tussen de twee landen dan in 2019 toen de twee spoorwegmaatschappijen hun samenwerking begonnen. In totaal namen 2,4 miljoen passagiers in 2023 een EuroCity om van Zwitserland naar Italië te gaan of vice versa. Sinds 2019 zijn er 30 miljoen passagiers vervoerd.

(c) Treinreiziger.nl 

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:46

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug