Plannen voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn kunnen de ijskast in. RTV Drenthe meldt dat bestuurders van de noordelijke provincies woensdagavond van een afvaardiging van het kabinet te horen hebben gekregen dat er, wat het kabinet betreft, geen vervolgstap komt voor de spoorlijnen.
Update donderdag 15.00 uur. Coalitiepartijen BBB en NSC hebben staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer inmiddels om opheldering gevraagd in een spoed-emailprocedure. De partijen willen dat de plannen voor de twee spoorlijnen worden voortgezet. Daarmee gloort er voor de voorstanders toch weer een sprankje hoop.
De provincies Friesland, Groningen en Drenthe, die volop campagne voeren voor de spoorlijnen, hadden woensdagavond een overleg met staatssecretaris Chris Jansen, minister Barry Madlener en vicepremier Mona Keijzer. De provincies willen maar wat graag dat er vaart gezet wordt achter de plannen voor de spoorlijnen maar hun hoop werd al snel weggenomen.
Hoewel de spoorlijnen wel in het regeerakkoord staan, wil het kabinet niet verder met de plannen door de volgende stap te nemen: een MIRT-verkenning. Het kabinet houdt vast aan de regel dat voor zo’n verkenning 75 procent van de kosten van een project gedekt is. Voor beide spoorlijnen is er bij lange na niet genoeg geld beschikbaar.
Het nieuws komt niet helemaal als verrassing. Staatssecretaris Jansen heeft al meerdere malen laten weten dat er geen geld is voor de spoorlijnen en dus de vervolgtappen. Maar hij zei ook dat er in november met de regio over de plannen gesproken gaat worden. Dat gesprek blijkt dus een afwijzing te zijn.
De Lelylijn moet een geheel nieuwe spoorlijn worden van de Randstad naar Groningen. Voor de bijna 14 miljard aan kosten is een bijdrage van slechts 3 miljard gereserveerd. De Nedersaksenlijn is de deels bestaande spoorlijn tussen Groningen en Enschede waarin nog een stuk spoor ontbreekt tussen Stadskanaal en Emmen. Voor dit plan is 85 miljoen van de benodigde 1,7 miljard gereserveerd.
De noordelijke provincies geven desalniettemin de strijd niet op. Ze blijven campagne voeren voor de spoorlijnen in aanloop naar het kamerdebat en blijven ook nog in gesprek met de staatssecretaris. Volgens de Groningse Commissaris van de Koning René Paas hoeft het kabinet helemaal niet vast te houden aan de 75 procent-norm. “Die 75 procent is een ambtelijke afspraak, daar kan het kabinet van afwijken”, zei Paas tegen RTV Drenthe. “Die norm is er om te voorkomen dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat helemaal volloopt met onderzoeken naar onhaalbare of niet kansrijke plannen. Daar vallen de Nedersaksenlijn en Lelylijn niet onder.”
Op 25 november debateert de Tweede Kamer over de spoorlijnen. Als de twee coalitiepartijen bij hun voornemen blijven om de plannen voort te zetten, dan is het nog geen gelopen race.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
This post was last modified on 7 november 2024 15:12
Na meer dan een half jaar is de belangrijke internationale verbinding over de Tauernspoorlijn (Salzburg…
In Rotterdam ligt metro E (Rotterdam Centraal – Den Haag Centraal) er vanaf zaterdag twee…
Er dreigen nieuwe acties bij NS nu de leden van FNV Spoor en de Vakbond…
Sinds deze maand is NS gestopt met de verkoop van de populaire Jongerendagkaart. Toch kunnen…
Het vernieuwde Hoofdstation in Groningen is sinds zondag na een 64 dagenlange stremming weer open.…
Update 15.00 uur met meer informatie en foto's Defensie koopt wellicht 24 oude rijtuigen van…