De Tauernspoorlijn. Foto Liberaler Humanist/Wikimedia
Het Oostenrijkse ÖBB breidt de langeafstandstreinen vanaf de nieuwe dienstregeling in december met 30 procent uit. De groei is vooral mogelijk door de nieuwe Koralmspoorlijn in het zuiden van Oostenrijk die nieuwe opties biedt voor het treinverkeer in Oostenrijk en het buitenland.
De Koralmspoorlijn is een 130 kilometer lange hogesnelheidsspoorlijn in het zuiden van Oostenrijk. Met een bouwtijd van jaren en een investering van ruim 6 miljard euro is het veruit het grootste Oostenrijkse spoorproject in decennia. De spoorlijn, die met de start van de nieuwe dienstregeling op 14 december opent, ligt tussen Graz en Klagenfurt.
“De Koralmbahn biedt niet alleen meer diensten, maar ook aanzienlijk kortere reistijden”, zegt topman Andreas Matthä van ÖBB. “Onze snelste treinen, de RJX, rijden in de toekomst in slechts 41 minuten van Graz naar Klagenfurt. Reizigers naar Italië en Slovenië bereiken hun bestemming ook sneller dankzij de aanzienlijk kortere reistijden. Nu heeft de trein ook op de zuidelijke route een duidelijk voordeel ten opzichte van de auto.”
De reistijden op lange routes in het zuiden van Oostenrijk slinken flink in de nieuwe dienstregeling. Meest in het oog springend is de tijdwinst op de route Wenen – Triëst. Nu doet de EuroCity van ÖBB hier 9 uur en 18 minuten over met een rit door Slovenië. Straks gaat dat via de Kolarmspoorlijn, Villach en Italië in 6 uur en 38 minuten.
De treinreis van Wenen naar Klagenfurt gaat van 3 uur en 55 minuten naar 3 uur en 10 minuten en de rit van Wenen naar Venetië is straks 7 uur en 10 minuten in plaats van 7 uur en 40 minuten. De snellere ritten naar Italië gaat ÖBB rijden met de nieuwe Railjets. De huidige EuroCity-verbinding tussen Wenen en Triëst wordt nu nog uitgevoerd met oude rijtuigen.
Treinen gaan in de nieuwe dienstregeling niet alleen sneller, er gaan ook meer treinen rijden over de lange verbindingen. ÖBB breidt tussen Wenen en Klagenfurt het aantal ritten uit van 10 naar 26 per dag, tussen Wenen en Graz van 18 naar 33.
ÖBB gaat ook meer treinen rijden naar andere landen. Er komt een vroege trein bij van Wenen naar het Tsjechische Praag die al om 05.10 uur vertrekt en een late trein die 19.36 uur uit Praag vertrekt en 23.49 uur in Wenen arriveert. Ook naar Polen gaan meer treinen rijden. Er komt een directe trein naar het Poolse Poznań en er gaan straks vier treinen per dag naar Krakau.
Bij de nachttreinen van ÖBB verandert er vanaf de nieuwe dienstregeling weinig. Het aantal verbindingen blijft gelijk. Wel is het plan dat op de verbinding Amsterdam – Zürich ook de nieuwe Nightjet New Generation-treinstellen gaan rijden.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 17 september 2025 14:16
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…