Forse groei voor Utrechtse Uithoflijn (tram 22): +20%

UPDATE. Woensdag is de miljoenste reiziger aan boord van de Utrechtse tram 22 ingestapt, beter bekend als de Uithoflijn. Sinds de opening op 14 december 2019 is het aantal reizigers fors toegenomen.

Verdere groei verwacht

Al eerder bleek dat er veel vraag is naar de nieuwe trams. In februari beleefde tram 22 al een topdag met meer dan 30.000 reizigers aan boord. Buslijn 12 vervoerde op een normale dag rond de 20.000 reizigers. Nu is dat gestegen naar circa 24.000 per dag, stelt U-OV. Dat is een stijging van circa 20%. Critici wijzen erop dat één miljoen reizigers neer komt op gemiddeld 18.000 reizigers sinds de start. Rondom de kerstvakantie reizen er echter veel minder mensen met het openbaar vervoer. Ook in toetsperiodes kan het aantal reizigers afwijken.

Quinten Passchier, directeur marktontwikkeling bij U-OV/Qbuzz: “We verwachten dat het aantal reizigers de komende tijd nog verder toeneemt. We breiden het aantal trams per uur stapsgewijs steeds verder uit naar een uiteindelijke frequentie van 16 trams per uur per richting. In de toekomst wordt het ook mogelijk om vanaf Utrecht Centraal rechtstreeks door te rijden naar Nieuwegein en IJsselstein.” Die uitbreiding staat gepland per december. Daardoor kunnen reizigers vanuit Nieuwegein en IJsselstein straks ook aan de centrumzijde uitstappen, in plaats van de jaarbeurszijde.

Frequentie verhoogd

De Uithoflijn begon met een frequentie tien keer per uur, elke zes minuten. Maar nu al is de dienstregeling uitgebreid naar elke vijf minuten. Dat stond eigenlijk gepland per september 2020. De beoogde frequentie van 16x per uur staat niet gepland voor december 2020.

Vorige maand had de Uithoflijn diverse keren problemen, op twee dagen achtereenvolgens lag de lijn zelfs lange tijd stil. Volgens NRC Handelsblad is de Uithoflijn de duurste tramlijn van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost.

In beeld: Tram 22 in Utrecht

Foto’s: Stefan Verker / Treinreiziger.nl

l

This post was last modified on 6 maart 2020 13:09

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

3 dagen terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

6 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug