In beeld: Uithoflijn van start

Vanaf vandaag is Utrecht een tramlijn rijker. De veel besproken Uithoflijn – lijn 22 – is nu voor het eerst in de dienstregeling opgenomen. Zaterdag kon de tram tussen 14:30 uur en 17:30 uur al gratis uitgetest worden.

Tien keer per uur

De allereerste tram vertrok maandagochtend om 5:52 uur vanaf Utrecht Science Park richting Utrecht Centraal. De provincie Utrecht verwelkomde de allereerste betalende reiziger met een bos bloemen. Vervoerder U-OV deelde in de ochtendspits chocoladetrammetjes uit aan alle vroege vogels.

Tram 22 rijdt 10 keer per uur in beide richtingen. Een rit vanaf halte Utrecht Centraal Centrumzijde tot de eindhalte P+R Science Park duurt ongeveer 18 minuten. De eerste tram vertrekt op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet.

Staan blijft de standaard

Tot vrijdag waren de Utrechtse reizigers aangewezen op buslijn 12, de drukste buslijn van Nederland. Nu de tram is gaan rijden is de bus op die route overbodig geworden. Vrijdag reed de bus voor het laatst.

De laatste rit op lijn 12, vrijdag 13 december.

Dat de trams enorme massa’s mensen moeten kunnen vervoeren is te zien. De voertuigen bieden relatief gezien veel staanplaatsen. Veel reizigers waren echter ook gewend om in de bus te moeten staan. “Dit staat comfortabeler dan in de bus”, zegt een reiziger op de eerste echte reisdag. Ook de Utrechtse Krant DUIC meldt dat er nauwelijks geklaagd wordt.

De frequentie van 10x per uur komt neer op iedere 6 minuten een tram. Om voldoende reizigers te kunnen vervoeren wordt elke rit met twee treinstellen uitgevoerd. Bij de start van het nieuwe collegejaar (september 2020) gaat de frequentie omhoog naar 12x per uur. “Naar verwachting zal de frequentie van 16 keer per uur per richting niet eerder nodig zijn dan december 2020”, aldus de provincie eerder.

Opening

Zaterdagmiddag 14 december werd de tramlijn geopend door minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerde Arne Schaddelee, wethouder Lot van Hooijdonk en directeur U-OV Gerrit Spijksma. Daarna hadden reizigers drie uur de tijd om een gratis proefritje te maken.

Volgens NRC Handelsblad is de nieuwe tramlijn de duurste van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost.

De nieuwe tramlijn in beeld

Video: De Uithoflijn op de eerste dag

Nog een laatste foto

Foto: Arjen Hidding

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:59

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

5 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug