fbpx
Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Forse groei voor Utrechtse Uithoflijn (tram 22): +20%

05 mrt 2020 7:42

UPDATE. Woensdag is de miljoenste reiziger aan boord van de Utrechtse tram 22 ingestapt, beter bekend als de Uithoflijn. Sinds de opening op 14 december 2019 is het aantal reizigers fors toegenomen.

Verdere groei verwacht

Al eerder bleek dat er veel vraag is naar de nieuwe trams. In februari beleefde tram 22 al een topdag met meer dan 30.000 reizigers aan boord. Buslijn 12 vervoerde op een normale dag rond de 20.000 reizigers. Nu is dat gestegen naar circa 24.000 per dag, stelt U-OV. Dat is een stijging van circa 20%. Critici wijzen erop dat één miljoen reizigers neer komt op gemiddeld 18.000 reizigers sinds de start. Rondom de kerstvakantie reizen er echter veel minder mensen met het openbaar vervoer. Ook in toetsperiodes kan het aantal reizigers afwijken.

Quinten Passchier, directeur marktontwikkeling bij U-OV/Qbuzz: “We verwachten dat het aantal reizigers de komende tijd nog verder toeneemt. We breiden het aantal trams per uur stapsgewijs steeds verder uit naar een uiteindelijke frequentie van 16 trams per uur per richting. In de toekomst wordt het ook mogelijk om vanaf Utrecht Centraal rechtstreeks door te rijden naar Nieuwegein en IJsselstein.” Die uitbreiding staat gepland per december. Daardoor kunnen reizigers vanuit Nieuwegein en IJsselstein straks ook aan de centrumzijde uitstappen, in plaats van de jaarbeurszijde.

Frequentie verhoogd

De Uithoflijn begon met een frequentie tien keer per uur, elke zes minuten. Maar nu al is de dienstregeling uitgebreid naar elke vijf minuten. Dat stond eigenlijk gepland per september 2020. De beoogde frequentie van 16x per uur staat niet gepland voor december 2020.

Vorige maand had de Uithoflijn diverse keren problemen, op twee dagen achtereenvolgens lag de lijn zelfs lange tijd stil. Volgens NRC Handelsblad is de Uithoflijn de duurste tramlijn van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost.

In beeld: Tram 22 in Utrecht

Foto’s: Stefan Verker / Treinreiziger.nl


17 gedachten aan “Forse groei voor Utrechtse Uithoflijn (tram 22): +20%”

  1. Barend schreef:

    “De opening kan alleen doorgaan als de indienststellingsvergunning wordt verleend. Uiterlijk begin december is duidelijk of deze vergunning wordt gegeven.”…?
    restantje van copy-paste…?

    1. dries molenaar schreef:

      Tja, vreemd. Gezien de structurele bangigheid bij overheden zal men niet zonder de juiste papieren rijden. Zelfs het als het miljoenen per maand kost gaat men nog op formele stempeltjes zitten wachten. In plaats van even langs te gaan en de betrokken ambtenaar even gezamenlijk tot stempelen te bewegen.

      1. Jeroen Vogel schreef:

        Nee @Dries, het staat er alsof de tram is gaan rijden zonder vergunning.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt.

      1. Frank schreef:

        Lekker belangrijk. Dat maakt die miljoen reizigers toch niets uit?

        1. dries molenaar schreef:

          Als er een ongeluk zou gebeuren vindt de reizigers de juiste papieren ineens wel heel belangrijk.

  2. JanN schreef:

    Je zou kunnen zeggen trek zo’n lijn verder door of leg een nieuwe lijn aan.. Schijnbaar heeft een stad als Utrecht wel behoefte aan een goed draaiend OV.

  3. lezer schreef:

    Het meest voor de hand liggende is om de bus en tram-cijfers op een normale dag met elkaar te vergelijken en ook onderling met een topdag.

    Uiteraard moet de groei in 2020 met tram, vergeleken worden met de groei in, pak hem beet, 2015 met bus.

    Verder ben ik niet tegen een tram an sich, alleen gemeente Utrecht en provincie hebben aangegeven nog lerende te zijn op het gebied van infra en zolang dat het geval is wil ik geen nieuwe avonturen aangaan.

    1. RE_lezer schreef:

      Geen nieuwe avonturen zolang je nog lerende bent? Dat is toch een beetje een kip-ei verhaal; geen baan zonder ervaring, geen ervaring zonder baan… Naarmate je meer projecten doet, wordt je er steeds beter in. Als je niets doet, zul je ook niets leren.

      1. lezer schreef:

        @Re_Lezer: Je werkt niet bij een rekenkamer zo te horen, plus dat de ironie je ontgaat.

        Andere gemeenten etc.. die geen excuses nodig hebben als ‘maar we zo in een leerproces!’, mogen van mij hun ambities uitvoeren en een rolmodel zijn.

        1. lezer schreef:

          correctie: ‘maar we ZITTEN zo in een leerproces!’

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je hebt gelijk, het is het meest eerlijk om de bus en tram-cijfers op een normale dag met elkaar te vergelijken en ook onderling met een topdag. Die vraag heb ik gisteren ook al direct aan U-OV/Qbuzz willen stellen. Maar ze waren toen telefonisch onbereikbaar (op zich opmerkelijk, na het versturen van een persbericht). De vragen zijn vanmorgen uitgezet.

  4. Frans Eekhout schreef:

    “L’histoire se répète”, oftewel de geschiedenis blijft zich herhalen, eerst het succes van de Hoekse metrolijn, nu de Uithoflijn ? …

    1. Le Harry De Hague schreef:

      Je doet je voornaam te eer 🙂 Maar het mag ook in gewoon Nederlands 🙂

  5. Frans Eekhout schreef:

    De Franse taal is een mooie taal waar in het Engels zelfs vele woorden teruggevonden kunnen worden die van Franse herkomst zijn. In het Zuiden des lands, (Zuid) Limburg is de Franse invloed menigmaal terug te vinden en zelfs onze nationale luchtvaartmaatschappij heeft een “vrijage” aangegaan met haar Franse soortgenoot en ik met mijn deels letterlijke Franse afkomst, DNA, deze taal ook koester en sommige uitdrukkingen graag gebruikt in een Nederlandse context. Ik neem je verwijzing met een goedbedoelde glimlach aan monsieur Le Harry…oui ?

  6. Martin schreef:

    Nu nog in het weekend gaan rijden; ook op zaterdag en zondag is de vervoersvraag ongetwijfeld groot genoeg voor een tienminuten- of kwartierdienst. Een tramlijn die twee van de zeven dagen niet wordt gebruikt, lijkt me een vorm van kapitaalvernietiging, zeker als die route dan wel door bussen wordt bediend.

  7. Frans Eekhout schreef:

    Goed idee Martin om de tram ook in het weekend te laten rijden. Als de lijn doorgetrokken wordt naar Nieuwegein en IJsselstein, waarvoor de verbindingssporen al klaar liggen, of men na de halteverbouwingen voor lage vloertrams dan alleen naar Utrecht Centraal kan reizen of ook door kan rijden naar de Uithof of dat men op Centraal moet overstappen op een (diesel) bus ? Wie het milieu echt een dienst wilt bewijzen zal de tram, desnoods met een enkel tramstel, dit voertuig optimaal moeten benutten door inderdaad ook in het weekend er mee te gaan rijden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *