Minder klachten over organisatie achter OV-chipkaart (TLS)

Het OV Loket heeft in het tweede kwartaal structureel minder klachten gekregen over de organisatie achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS). Dat meldt de OV-ombudsman dinsdag. 

In het tweede kwartaal van 2013 ontving de ombudsman in totaal 94 klachten over de OV-chipkaart tegenover 154 klachten in het eerste kwartaal. Het OV loket heeft de indruk dat de aandachtspunten die het eerder aanstipte, door TLS goed zijn opgepakt. "Dit betekent overigens niet dat mensen niet meer klagen over de OV-chipkaart, maar de problemen waarover men nu klaagt (restitutie, in- en uitchecken, reizen met meerdere vervoerders, tariefhoogte) zijn niet de verantwoordelijkheid van TLS, maar van de gezamenlijke vervoerders en overheden", merkt de ombudsman op.

Vanwege de dalende klachtentrend krijgt TLS van het OV loket een pluim. Ook de RET krijfgt van de organisatie een pluim. Het Rotterdamse OV-bedrijf geeft de reizigers nu beter en sneller informatie bij ontregelingen. De organisatie heeft nu twee minuten nodig om alle informatiekanalen te bedienen, terwijl dat voorheen twintig minuten was. 

Minder positief is het OV loket over NS. De ombudsman kreeg in het tweede kwartaal relatief veel klachten binnen over te volle treinen. De klachten hebben vooral betrekking op de trajecten Utrecht – Apeldoorn / Zwolle, Amsterdam – Alkmaar / Hoorn en Almere Buiten – Amsterdam.  "In het vorige kwartaal kon nog verondersteld worden dat de klachten het gevolg waren van aanloop- en planningsproblemen in verband met de nieuwe dienstregeling (december 2012). Bovendien had NS aangekondigd dat er op het traject Deventer/Apeldoorn – Utrecht meer treinen ingezet zouden worden. In de praktijk blijkt van verbetering niet of nauwelijks sprake te zijn", concludeert het OV Loket

Een woordvoerder van NS wijst erop dat het aantal klachten in vergelijking met het eerste kwartaal het aantal klachten wel aanzienlijk is afgenomen.

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug