Foto: Stefan Verkerk
Het aantal klachten over volle treinen neemt sinds de nieuwe dienstregeling af. Dat meldt Rover dat het Meldpunt Volle Treinen heeft. De recent uitgebrachte jaarcijfers van de NS laten zien dat de zitplaatskans in de spits vorig jaar gelijk bleef, maar dat het aantal drukke treinen daalde.
Vanaf het begin van de dienstregeling op 15 december tot 1 maart ontving Rover via het meldpunt 1407 meldingen van volle treinen. In dezelfde periode vorig jaar kwamen er 2190 meldingen binnen en in 2023 zelfs 2454. De NS rijdt in de nieuwe dienstregeling 1500 extra treinen.
Volgens Rover is de hogesnelheidslijn een negatieve uitzondering. In de top 10 van drukste trajecten staat de hsl vier keer en de Intercity Direct van Rotterdam naar Amsterdam staat op de eerste plek van drukste treinen. Andere meldingen van overvolle treinen komen volgens Rover uit het hele land. Maar de meldingen gaan wel voornamelijk over intercity’s.
Volgens Rover is de vertraagde levering van de nieuwe intercity’s debet aan de drukte in de treinen op de hsl. Omdat er niet genoeg nieuwe intercity’s zijn, wordt er gereden met enkele in plaats van dubbele treinstellen. De problemen moeten opgelost zijn als er vanaf 2026 meer treinen per uur moeten gaan rijden, maar Rover meldt hier pessimistisch over te zijn gezien de snelheidsbeperkingen op de hsl en het tekort aan nieuwe treinen.
Uit de jaarcijfers van de NS bleek dat in 2024 de zitplaatskans in de spits op het hoofdspoornet bijna gelijk is gebleven (94,6 procent in 2024 en 94,7 procent in 2023). Op de hsl hadden reizigers vorig jaar iets meer kans op een zitplaats. De zitplaatskans was 95 procent, tegen 94,3 procent in 2023. Het aantal drukke treinen in de spits daalde wel, van 94 drukke treinen per werkweek in 2023 naar 88 in 2024. Een trein is vol als alle zitplaatsen bezet zijn er er minstens vier reizigers per vierkante meter op de balkons staan. Volgens de NS was er in de eerste helft van 2024 al een verbetering te zien met de volle treinen doordat treinen en personeel beter werden ingezet.
NS-topman Wouter Koolmees schrijft in het jaarverslag dat het in de spits vaak te druk is om een zitplaats te krijgen, maar dat staan soms ook een probleem is, vooral op dinsdag en donderdag in de spits. ’’Dat is de werkelijkheid en zolang iedereen op hetzelfde moment wil reizen, blijft dit ook zo’’, aldus Koolmees. ’’We kunnen daar nauwelijks meer iets aan verbeteren. We zetten de treinen zo mogelijk op maximale lengte in en voor meer treinen per uur is vaak geen ruimte op het spoor.’’
Koolmees haalt daarbij zelf het voorbeeld aan van zijn eigen partner die bij hem klaagde dat ze moest staan in de eerste klas. ’’Maar de volgende keer stapte ze toch weer op datzelfde tijdstip in, dit laat zien hoe moeilijk het is om reizigers te verleiden buiten de spits te reizen.’’
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 maart 2025 12:45
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…