Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet de onderhandelingen met Arriva weer opstarten over de noordelijke lijnen. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald in een tussenvonnis in de zaak van verschillende vervoersbedrijven tegen de spoorconcessie van NS. Het resultaat kan zijn dat Arriva straks nog meer treinen gaat rijden in het noorden.
Uit het tussenvonnis blijkt dat Arriva en de staatssecretaris voor openbaar vervoer destijds al ver waren in de onderhandelingen om Arriva in open toegang treinen te laten rijden tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden. Plotseling werden die onderhandelingen gestopt, waarna NS het hele hoofdspoornet, onderhands, toegewezen kreeg. De rechter heeft nu bepaald dat de staatssecretaris onvoldoende reden had om de onderhandelingen met Arriva af te breken. Arriva had het CBb gevraagd het ministerie te dwingen de onderhandelingen weer te starten.
De rechter gebiedt de staatssecretaris om de onderhandelingen met Arriva direct te hervatten en uiterlijk op 8 december de uitkomst hiervan te melden. Arriva wil dat de trajecten Zwolle – Leeuwarden en Zwolle – Groningen uit de hoofdspoorconcessie van NS worden geknipt en beschikbaar komen voor alleen opentoegangvervoer waar Arriva dan evenveel kansen heeft als de NS. Nu hebben NS-treinen voorrang vanwege de concessie. Arriva wil snel- en stoptreinen rijden en heeft geen bezwaren tegen de intercity’s van NS.
Arriva rijdt al treinen op de regionale trajecten in Noord-Nederland. Onlangs kreeg het vervoersbedrijf al toestemming om dagelijks 24 extra ritten te gaan rijden tussen Groningen en Zwolle. Maar dat zijn extra ritten in aanvulling op NS en minder ritten dan het bedrijf wil rijden.
Zoals eerder dit jaar bekend geworden, kan het CBb nog niet oordelen of het Rijk de concessie terecht aan NS heeft toegewezen. Hiervoor is aan het Europese Hof van Justitie advies gevraagd. Omdat ook de Europese Commissie meent dat de concessie niet onderhands gegund had mogen worden, daagt de commissie Nederland voor het Europese Hof. De twee zaken lopen nu parallel maar zijn aparte zaken. Het CBb verwacht niet eerder dan eind 2026 een uitspraak. De concessie van NS loopt nog tot en met 2033.
Arriva-topman Anne Hettinga noemt het tussenvonnis ’geweldig nieuws’. “Deze uitspraak bevestigt dat we op het goede spoor zitten met onze plannen”, zegt Hettinga. “We zijn ervan overtuigd dat we met ons aanbod voor meer en snellere treinen een enorme boost geven aan het openbaar vervoer in Noord-Nederland. Wij zien kansen voor de reiziger daar waar mogelijkheden nu onbenut blijven.”
NS reageert positief te staan tegenover het tussenvonnis. “De duidelijkheid die daaruit volgt is goed nieuws”, aldus het spoorbedrijf dat ook stelt de onderhandelingen met Arriva ’met interesse’ te gaan volgen.
Hoewel Arriva een belangrijke partij is in de rechtszaak staat het vervoersbedrijf niet alleen tegenover het ministerie en NS. Ook EBS, Keolis, Qbuzz, Transdev, Flixtrain en Heurotrain hebben zich in de strijd bij Arriva gevoegd alsmede de belangenorganisaties Allrail en de Vereniging Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 9 september 2025 16:00
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…