De nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn van European Sleeper gaat vanaf donderdag 25 mei drie keer in de week rijden. De eerste rit zal zijn vanaf Berlijn naar Brussel, op 26 mei zal de trein voor het eerst vanuit België en Nederland vertrekken. Dat heeft de start-up vandaag bekend gemaakt. Tickets zijn te koop vanaf 20 februari. Een plekje in het ligrijtuig is beschikbaar vanaf 79 euro.
“We hebben eindelijk voldoende rijtuigen om de treindienst te kunnen starten. We zijn dolblij” vertelt Chris Engelsman. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste trein dit jaar in april zou gaan rijden maar voldoende rijtuigen krijgen bleek lastiger dan verwacht, waardoor de start uitgesteld moest worden. “Het was af en toe best zenuwslopend” blikt Engelsman terug.
Nu is het eindelijk rond: er is voldoende materieel beschikbaar om een nachttrein te kunnen laten rijden bestaande uit één slaaprijtuig, acht ligrijtuigen en één zitrijtuig. “Nu we het laatste benodigde rijtuig bevestigd hebben gekregen, hebben we hier wel een klein feestje gevierd”.
De nachttrein zal op maandag, woensdag en vrijdag uit Brussel gaan vertrekken. De trein start om 19:22 uur. Daarna zal de trein onder andere stoppen te Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Om 6:48 uur komt de trein te Berlijn aan.
Is dat niet te vroeg? Engelsman: “Het is best vroeg, maar we hebben het al een uur opgerekt, in de oorspronkelijke planning (naar Praag, red.) zouden we al rond 5:45 uur in Berlijn zijn. Voor zakelijke reizigers is vroeg aankomen vaak ook prettig”. Hij denkt dat meer oprekken ook vervelend zou zijn, dan komt de trein onderweg te veel stil te staan.
In Berlijn zal er een goede aansluiting ontstaan op de trein naar Praag, die vertrekt rond 7:15 uur. “We verwachten dat dit een aansluiting is die in de praktijk ook goed haalbaar is. We hebben immers ook marge in de dienstregeling”. In Berlijn kan er ook overgestapt worden op de trein naar Warschau, al is de overstaptijd richting de Poolse hoofdstad (drie uur) wel erg ruim.
Er wordt nog gekeken of de trein in Berlijn verlengd kan worden naar Berlijn Lichtenberg.
Trein 453 (maandag, woensdag en vrijdag)
Brussel Zuid | 19:22 |
Antwerpen Centraal | 20:01 |
Roosendaal | 20:44 |
Rotterdam Centraal | 21:21 |
Den Haag HS | 21:42 |
Amsterdam Centraal | 22:34 |
Amersfoort | 23:13 |
Deventer | 23:49 |
Bad Bentheim | 01:09 |
Hannover Hbf | 02:56 |
Berlijn Hbf | 06:48 |
Vanuit Berlijn naar Nederland en België vertrekt de trein op zondag, dinsdag en donderdag. De trein vertrekt om 22:56 uur vanaf Berlijn Hbf, Amsterdam Centraal wordt in de vroege ochtend om 6:31 uur bereikt. Een uur later is de trein te Rotterdam, en om 9:27 uur te Brussel. Op de terugreis kan de trein niet te Amersfoort en Den Haag HS stoppen, omdat dit niet past in de dienstregeling.
Wie vanuit Praag naar Nederland reist, heeft een ruime overstaptijd in Berlijn. De laatste trein uit Praag naar de Duitse hoofdstad vertrekt namelijk al om 16:25 uur. Deze komt om 20:43 uur aan te Berlijn. Twee uur later vertrekt de trein van European Sleeper dus naar Nederland. Vanuit Warschau vertrekt de laatste trein naar Berlijn om 16:04 uur, die om 22:05 uur aankomt. Dan is de overstaptijd dus 50 minuten, mits de trein op tijd is.
Trein 452 (Dinsdag, donderdag en zondags)
Berlijn Hbf | 22:56 |
Hannover Hbf | 02:21 |
Bad Bentheim | 04:22 |
Deventer | 05:17 |
Amsterdam Centraal | 06:31 |
Rotterdam Centraal | 07:32 |
Roosendaal | 08:16 |
Antwerpen Centraal | 08:47 |
Brussel Zuid | 09:27 |
European Sleeper is opgezet door de Nederlanders Elmer van Buuren en Chris Engelsman, maar iedereen heeft aandelen in het bedrijf kunnen kopen. In de eerste investeringsronde werd er in een kwartier tijd een half miljoen euro opgehaald. In een latere ronde is er nog eens twee miljoen euro geïnvesteerd door een brede groep nachttreinliefhebbers. “Er is sprake van een breed draagvlak voor de herintroductie van de nachttrein als duurzaam, efficiënt en comfortabel alternatief voor het vliegtuig” concludeert Engelsman dan ook.
Sinds de aankondiging van het initiatief is er wel het nodige veranderd. Zo hebben de gestegen energieprijzen een negatief effect op de ticketprijzen. Toch ervaren de initiatiefnemers ook veel steun. Zo heeft België besloten dat nachttreinen geen infraheffing hoeven te betalen en neemt de Belgische overheid ook de energierekening voor de trein op zich.
“Dat is een nettere manier om nachttreinen te ondersteunen dan de Nederlandse methode” vindt Engelsman. Hij doelt daarmee op de subsidie die NS heeft gekregen voor de nachttrein naar Wenen. Voor andere nachttreinen was er geen ruimte voor subsidie. Engelsman wijst erop dat het de staatskas betrekkelijk weinig kost, terwijl het wel helpt om nachttreinen op te zetten.
Naar de vraag naar reizen per nachttrein twijfelt European Sleeper niet. Na jaren van krimp starten er nu in heel Europa weer allerlei initiatieven om nachttreinen terug te brengen op de rails. Ondanks dat de exploitatie van een slaaptrein uitdagend is, is dat in de regel niet zonder succes. De nachttrein Amsterdam – Wenen is vrijwel altijd volledig volgeboekt. Toch hebben nieuwe treinen vaak een aanloopperiode nodig voordat de treinen bekend zijn en goed beginnen te draaien. Volgens Engelsman heeft European Sleeper daar rekening mee gehouden: “We houden er rekening mee dat we de eerste periode minder reizigers trekken. We hebben daar ook budget voor om de eerste aanloopperiode te kunnen financieren.”
Voor de eerste verbinding worden rijtuigen gehuurd. Het comfort van de slaaptrein zal vergelijkbaar zijn met die van de Nightjet, denkt de medeoprichter. “De rijtuigen zijn oud, maar goed onderhouden” legt hij uit. Beddengoed is in de prijs inbegrepen, net als ontbijt op bed.
De eerste trein wordt gereden met gehuurd materieel, maar op korte termijn wil European Sleeper investeren in eigen moderne rijtuigen met meer privacy-opties. Het gaat dan om nieuw materieel of om oude rijtuigen die grondig worden voorzien gereviseerd. De hoop is dat dit materieel vanaf 2025 of 2026 ingezet kan worden.
Wie met European Sleeper naar Berlijn wil, kan vanaf 20 februari tickets kopen. Een zitplekje is te boeken vanaf 49 euro, een ligplek in een gedeelde coupé vanaf 79 euro. Wie meer comfort wil, moet een plekje in het slaaprijtuig zien te veroveren. Een slaapplek is te boeken vanaf 109 euro, eveneens in een gedeelde coupé.
Overzicht vanaf-tarieven
Zitplek vanaf | € 49 |
Ligplek vanaf | € 79 |
Slaapplek vanaf | € 109 |
In het ligrijtuig zijn er plekken te boeken in vier- en zespersoons coupés. Het is ook mogelijk om een coupé volledig privé te boeken. De vanaf-prijzen zijn iets duurder dan de Nightjet. Engelsman: “We willen vanaf-tarieven aanbieden die in elk geval goed te boeken zijn. Mijn inschatting is dat de gemiddelde prijs vergelijkbaar zal zijn.”
Er komen ook maximumtarieven, de hoogte ervan hangt af vanaf welk Nederlands of Belgisch station er gereisd wordt. De precieze maximumtarieven zijn nog niet bekend maar zullen op de website van de spoorwegonderneming komen.
Het is ook de bedoeling dat Interrail geldig wordt in de nachttrein. “De intentie is er om dit voor de start te regelen, we zijn echter nog met hen in gesprek om het precies vorm te geven.”
De nachttrein zal onder andere te boeken zijn via de website van European Sleeper, maar de bedoeling is ook dat de trein uiteindelijk te boeken zal zijn via de nationale spoorwegmaatschappijen. “Ons reserveringssysteem is ook aangesloten op het boekingssysteem dat de spoorwegmaatschappijen gebruiken. Die willen onze trein ook graag verkopen, maar we moeten nog wel een aantal praktische zaken regelen.” Ook is de bedoeling dat touroperators de trein kunnen aanbieden. Bij Treinrondreis.nl zal de nachttrein bijvoorbeeld in een aantal rondreizen verwerkt worden.
Voor de start op 25 mei 2023 zullen er een aantal testritten plaatsvinden. RegioJet speelt overigens voorlopig geen rol bij de nachttrein. “We hebben nog steeds goed contact met RegioJet, maar voor nu is een samenwerking niet relevant. We rijden nu tot aan Berlijn, en niet tot aan Tsjechië. RegioJet is een grote Tsjechische vervoerder, maar we rijden nu niet tot aan Praag. En ook RegioJet heeft geen rijtuigen over.”
Op 25 mei start de eerste trein in Berlijn naar Nederland en België. Een dag later rijdt de eerste trein naar Berlijn. De beoogde eindbestemming was Praag, dat bleek vanwege capaciteitsproblemen op het traject Dresden – Bad Schandau niet haalbaar. De bedoeling nu is dat in de eerste helft van 2024 alsnog naar de Tsjechische hoofdstad gereden gaat worden. Dat kan echter alleen als de maatschappij in de nieuwe dienstregeling wel een pad krijgt toebedeeld van de infrabeheerder DB Netz. De gedachte is ook dat de trein in de loop van 2024 dagelijks gaat rijden.
In 2025 moet er dan een tweede nachttrein komen, naar Zuid-Frankrijk of Barcelona. Dat kan echter alleen als European Sleeper tegen die tijd over eigen gerenoveerde rijtuigen beschikt. “We richten ons op 2025, maar het kan ook later worden, bijvoorbeeld 2026.”
This post was last modified on 27 december 2022 19:36
Oktober is (bijna) aangebroken, de bladeren kleuren warm oranje en rood, en je hebt plotseling…
Met de nachttrein op vakantie. Steeds meer mensen proberen het. Karolien van Wijk is inmiddels…
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil…
De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair…
Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…
Bekijk reacties
Tenzij de trein 's ochtends tot 9 uur in Berlin-Lichtenberg blijft staan en 's avonds vanaf 21 uur al klaar staat in Berlin-Lichtenbert denk ik dat het project gaat falen. De vertrektijden uit Berlin zijn te laat en de aankomsttijden in Berlin zijn te vroeg. Leuk geprobeerd maar naar zowel Berlin als Praha zijn er prima dagverbindingen. Deze nachttrein lijkt mij volstrekt overbodig.
Naar Praag is echt markt voor. Brussel- Berlijn is overdag niet zo gemakkelijk, ik denk dat daar nachttrein toegevoegde waarde kan hebben. Nederland-Berlijn lijkt mij best uitdagend, gezien korte reistijd en de frequentie dagtreinen, maar ik help het ze hopen. Wenen, Zürich, Innsbruck gaat ook prima overdag, en daar rijden ook nachttreinen.
Voor veel mensen is 12 uur overdag, waar het bij Praag vaak op neer komt te lang. Dan is juist een nachttrein ideaal. Ik denk dat voor het succes belangrijk is dat er snel verlengd kan worden naar Tsjechië. Maar ik begrijp dat ze nu ook gewoon willen starten.
Wat mij opvalt is dat iedereen moppert dat er meer internationale treinen moeten gaan rijden. Dan is er een particulier initiatief en wordt er gemopperd: trein komt er nooit, zakkenvullers, geen vraag, etcetera. Ik doel hiermee niet op deze reactie, maar op eerdere discussies.
Tja, ik denk: eenvoudig is het niet om een nachttrein op de rails te krijgen en deze rendabel te maken. Des te groter ontzag heb ik dat ze het gewoon doen. Niet denken in bedrijgingen, maar kansen. Dat is een stuk uitdagender dan beetje mopperen (wat bij eerder artikel volop gebeurde) achter een toetsenbord. Is het succes verzekerd? Nee, maar juist daarom us het ook een dappere onderneming dat dit op de rails wordt gezet.
Dromen over een nachttrein naar bijvoorbeeld Stockholm, Rome enzo is mooi, maar momenteel niet echt realistisch. Te lange reistijden, te duur in exploitatie. Zie ik het fout? Laat mij gerust tegen deel zien, en dan wordt ik supporter. We gaan het meemaken hoe het European Sleeper vergaat.
Ik hoop dat onder het artikel geen wedstrijdje zuur doen wordt.
Nachttrein naar Stockholm kan mogelijk reëel worden vanaf 2030. Via Zweedse HSL Stockholm - Linkoping, de gemoderniseerde spoor Kopenhagen - Fehmarnbelttunnel - Hamburg en de overige sporen. Dat betekent in de praktijk dat vanaf 2030 tussen Stockholm - Kopenhagen - Hamburg - Osnabrück de nachttrein voortdurend met 200 km p/u kan rijden.
De huidige nachttrein van SJ voldoet dan niet. Wie weet dat European Sleeper geschikt materieel heeft. Maar laten ze eerst voor zorgen dat dit project een succes wordt.
Ja maar het lijkt me ingewikkeld en duur om HSL nachttrein materiaal aan te schaffen
Wat Rome, Stockholm en verdere Bestemmingen betreft zie je het uit nijn zicht niet fout, zoals je schrijft: te lange reistijden en te hoge kosten voor de explotatie.
Ook met, dat het niet eenvoudig is een nachttrein op de rails te zetten heb je gelijk. Ook een SBB moet in de zeure appel bijten en de geplande nachttreinen naar Barcelona en Rome uitstellen omdat er A) geen Material te berschikking is, b) geen treinpaden, net zoals hier tussen Berlijn en Prag en C) ze willen dat de zwitsere regering voor mogelijke verliezen opkomen.
En daar haakt het zowel bij Nachttreinen als ook lange dagtreinen a la Amsterdam - Barcelona, welke hier ook vaak gevorderd word, zoiets is niet rendabel te krijgen onder de huidige parameters.
Daarom is uit mijn zicht de grootste WOW effekt, dat ze het bij European Sleeper voor elkaar gekregen hebben in Belgie dus geen infraheffing inkl. energie te moeten betalen, dat zal ze uit mijn zicht niet redden, maar evtl. heeft het een signaal werking op mogelijk toekomstige besluiten op europees niveau.
Veel interrrailers prefereren nachttreinen (ook als het vertrek laat is of de aankomst vroeg is) om zo overnachtingskosten uit te sparen. Daar zit een voordeel boven dagreinen. Om die reden heb ik ook nooit gesnapt dat DB en NS niet eens geprobeerd hebben om in het hoogseizoen een nacht-IC Amsterdam-Berlijn te laten rijden. Hun materieel staat 's nachts toch maar stil.
Om die reden snap ik juist wel dat ze dat niet geprobeerd hebben, want je gaat natuurlijk geen extra treinen exploiteren als daar in de praktijk alleen Interrailers gebruik van maken.
Het probleem is dat die interrrailers nu massaal de plaatsen overdag in beslag nemen zodat op zich beter betalende reizigers niet mee kunnen.
Veelal staan ze kapot in Berlin Karlshorst... en worden ze dan met pijn en moeite nog opgelapt :( Die treinen hebben hun langste tijd gehad. Ik reis er wekelijks op en vertraging van 1 uur (en vaak meer) is zo normaal.
Ik vind een nachtverbnding op dit deel wel een uitkomst en hoop dat naast deze nieuwe trein er wel meer gaat komen.
"Voor de eerste verbinding worden rijtuigen gehuurd. Het comfort van de slaaptrein zal vergelijkbaar zijn met die van de Nightjet, denkt de medeoprichter.", Denkt de medeorichter? Dat betekend hij kent zijn eigen rijtuigen nog niet?
"“Er is sprake van een breed draagvlak voor de herintroductie van de nachttrein als duurzaam, efficiënt en comfortabel alternatief voor het vliegtuig” concludeert Engelsman dan ook." , 3 keer per week efficiënt, Comfortabel oude Rijtuigen.. Aankomst Amstredam om half 7 en in Brussel om half 10...
"Nu is het eindelijk rond: er is voldoende materieel beschikbaar om een nachttrein te kunnen laten rijden bestaande uit één slaaprijtuig, acht ligrijtuigen en één zitrijtuig. ", begrijp ik dat goed, word er maar met een stam gereden zonder over reserve rijzuigen te beschikken? Zo een Rijtuig valt nog wel eens uit, gebeurde ja ook vaak genoeg in de nachttreinen naar Zwitserland en Oostenrijk, zonder reserve rijtuigen, goede nacht...
"Het is ook de bedoeling dat Interrail geldig wordt in de nachttrein. “De intentie is er om dit voor de start te regelen, we zijn echter nog met hen in gesprek om het precies vorm te geven.”", ook dit leest zich een beetje aan als of ze er zelf niet meer zo ingeloofd hebben.
Het idee van meer Nachttreinen door Europa is uit mijn zicht een mooi idee, maar hoe dit nu opgezet is, laat me er sterk aan twijfelen of het een 2024/2025 voor European Sleeper nog zal geven.
Zij vinden dat comfort vergelijkbaar zal zijn, mijn vertaling daarvan is 'denkt'.
Er wordt met 1 stam gereden, bij mijn weten is er wel een reserve rijtuig, maar geen reserve stam.
Je kan je wellicht voorstellen dat men eerst met rijtuigen en treinpaden zijn bezig geweest, en de detailafspraken met een organisatie als interrail wellicht wat langer duren dan met bijvoorbeeld treinreiziger. Ik vind wel knap hoe zuur alles wordt uitgelegd.
Succes in het nieuwe jaar. Hopelijk wordt het wat. Het zal voor de Brusselaars wel even opkijken zijn dat men via Amsterdam gaat. Hoewel Brussel Berlijn ook niet zo'n makkelijke route lijkt.
Lijkt? Ik doe Brussel-Berlijn regelmatig en het is een vreselijke route. Momenteel is het beter maar tot september-oktober viel de helft van de ICEs uit. Daar sta je dan in Brussel-Noord om 6:30 te wachten op de trein van 2 uur later, er blijft weinig van je dag in Berlijn over. Of nog erger, andersom, op een paar minuten de aansluiting in Keulen missen en dan boemelen via Aken naar Welkenraedt, of IC-hotel in Keulen. Meestal rijd ik naar Duisburg met de auto (2 uur) en neem daar de ICE (4 uur). Is sneller, betrouwbaarder, en je kunt om 19:00 of 20:00 nog terug vanuit Berlijn. Ik ga die nachttrein zeker nemen, vooral op de terugweg.
Nou, gelukkig komt deze trein er dan. U zou zelf uit Brussel natuurlijk de ICdirect naar Amsterdam kunnen nemen im de IC-Berlijn te pakken. Wellicht is het tijdsparend om Rotterdam-Amersfoort te rijden zodat u alvast in de goede richting gaat. Succes!
Het is een beetje jammer dat al het verkeer zo doro de Randstad vliegt en de Oost of Noord hoek zo vergeten lijkt vanuit Antwerpen Brussel
> Meestal rijd ik naar Duisburg met de auto (2 uur) en neem daar de ICE (4 uur). Is sneller, betrouwbaarder, en je kunt om 19:00 of 20:00 nog terug vanuit Berlijn. Ik ga die nachttrein zeker nemen, vooral op de terugweg.
Vergeet niet om bij terugkomst in Brussel even naar Duisburg te gaan om je auto op te halen!
Zoveel verschillende typen die hier in aanmerking komen, zijn er niet.
Konden (of wilden) ze je niet meer vertellen?
Wat bedoel je?
Typen rijtuigen
WLAB slaaprijtuig, ligrijtuig weet ik niet. Heb er niet naar gevraagd. Is vast geen geheim.
Zou dit type rijtuig ook kunnen worden ingezet?
Daarmee kunnen veel passagiers in één rijtuigbak, dus kan de ticketprijs scherp.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:CNL-Ruhesessel_leer.jpg
In de tijd van de City Night Line waren ze best populair. Echter de bekleding was wel versleten.
Jammer dat een station als Den Haag HS wordt overgeslagen in de terugrit.
Een halte hoeft niet erg lang te duren. Twee minuten is al ruim voldoende.
Het is nu niet dat dit een station is waar de meerderheid van de reizigers zal uitstappen, deze rol zal eerder weggelegd zijn voor Brussel en Amsterdam.
Her is wel aangevraagd (voor zover ik weet), maar niet toebedeeld. Het heeft vast met de ochtendspits en de perron capaciteit te maken, schat ik in.
Een stop hoeft niet lang te duren, maar ik denk dat het probleem dan meer zal zijn dat er geen geschikt pad meer is op het traject Den Haag-Rotterdam als die stop gemaakt wordt. Met een aankomst van 7:32 in Rotterdam, moet die net voor de sprinter naar Dordrecht zitten die om 7:33 aankomt in Rotterdam, wat met een stop op HS niet gaat lukken. Dan wordt een stop van 2 minuten een langere reistijd van een 5-10 minuten, en mogelijk dat verderop dan ook problemen ontstaan met beschikbare paden.
Ik denk dat je analyse 100 procent correct is.
En Amersfoort. Toch wel essentieel voor het midden van het land.
Ja en nee. Gezien het tijdstip is in de trein blijven tot Amsterdam denk ik niet eens zo slecht. Als ik maar Utrecht zou moeten zou ik denk ik zelfs boeken via Rotterdam. Als snelheid belangrijk is, dan is Deventer goed alternatief. Maar eens, stop in Amersfoort en Den Haag in twee richtingen zou fijner zijn.
Super! Wij reizen regelmatig naar Polen met de trein, en gaan zeker gebruik maken van de heenreis! De terugreis is wel iets minder aantrekkelijk omdat we kleine kinderen hebben en 23u toch wat te laat is dan.
Maar ik beeld mij in dat mensen die op city trip gaan het uur handiger vinden: tijd genoeg voor nog een restaurantje savonds. Ik wens de twee heren alvast proficiat met het verschijnen in de dienstregeling!
Mikken op zowel Berlijn als Praag blijft lastig. Of je arriveert erg vroeg in Berlijn of erg laat in Praag. Terug Idem dito.
Ik vind dit een uitstekende dienstregeling voor een bezoek aan een vakbeurs of een congres in de Messe Berlin.
's Avonds om 22:31 uit Amsterdam vertrekken betekend die dag gewoon nog werken, rustig de tijd om te eten en daarna slapen in de trein.
Om 6:48 in Berlijn betekent ruim de tijd voor met de S-Bahn naar de Messe. Tijd om koffie te drinken en te ontbijten.
's Avonds de tijd voor een beursborrel en een diner.
Om 22:56 in de trein en de volgende morgen om 6:31 weer in Amsterdam. Tijd om te douchen, om te kleden en weer aan het werk.
Moet het evenement in Berlijn wel op dinsdag en donderdag plaats vinden, maar wellicht kan in de toekomst met een tweede stam dagelijks gereden worden. Verder wel van belang dat deze trein op tijd rijdt.
Ook ideaal voor stadsboemelaars naar Berlijn.Je hebt een lange dag om in Berlijn door te brengen.
Beetje rare dienstregeling in Nederland, heenweg stop deze in Amersfoort en de terugweg niet. En waarom geen stop in Hengelo? Dan bedien je heel Oost-Nederland, alleen in de regio Twente wonen al zo'n 640.000 mensen. Haal de stop in Deventer er dan uit maar dan wel op de terugweg ook in Amersfoort stoppen.
Er wonen meer mensen in het noorden en in Gelderland en oostelijke Brabant voor wie Deventer nu eenmaal de handigste opstapplaats is . Vanuit Twente kun je in Bentheim opstappen.
Oja Deventer is heeeeeel goed bereikbaar vanuit het Noorden en Zuiden, not. Vanuit Zwolle kun je beter met de Blauwnet IC of Sprinter naar Hengelo reizen en vanuit Zutphen net zo. In Deventer mis je tegenwoordig iedere aansluiting, de meest waardeloze overstap van Nederland heb je daar.
Als je moet overstappen op de trein naar Berlijn kun je met de NL betrouwbaarheid sowieso niet gokken met overstaptijden van 5 of 10 minuten. Een halfuur is dan toch aan te bevelen.
Berlijn is te dichtbij voor een slaaptrein, kun je net zo goed in de ochtend vertrekken. Zeker vanuit Hengelo, vertrek om 05.34 met de Eurobahn en overstap in Bielefeld sta je om 11.15 uur al in Berlijn. Om 06.34 uur vertrek kan ook, ben je om 11.25 uur al in Berlijn.
@teintje
Dat is zo maar er zullen toch veel toeristen zijn die voor de nachttrein kiezen om een nacht hotelkosten uit te sparen. Je moet niet alleen uitgaan van Nederlanders die thuis gratis kunnen slapen.
Beddengoed is in de prijs inbegrepen, aldus Engelsman.
Het moet niet gekker worden!
Ik huurde laatst een huisje. Daar werd beddengoed afzonderlijk in rekening gebracht.
Dat is niet ongebruikelijk.
Dus is het niet slecht dat "beddengoed inbegrepen" wordt vermeld. Niet iedereen is een ervaren nachttreinreiziger.
Refereert aan Greencitytrip waar het apart is in de boeking, ook goed, kun je je eigen prijs maken al is kussentje en zo wel prijzig.
Bij GreenCityTrip is dat dus niet zo.