European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan om in 2025 te starten met de nieuwe verbinding, maar in het voorjaar bleek dat dit plan in het gedrang kwam door een stugge houding van de Franse spoorwegbeheerder SNCF Réseau.
Medeoprichter Chris Engelsman van European Sleeper blijft positief gestemd over de nieuwe verbinding naar Barcelona. ’’Het gaat stapje voor stapje beter. We horen ook van andere partijen dat het gewoon moeilijk is zaken te doen met SNCF Réseau.’’
Engelsman noemt de Franse houding ‘deels begrijpelijk maar ook deels onkunde’ en spreekt van een gebrek aan medewerking. Volgens Engelsman zijn de Fransen ‘heel conservatief’ in het inplannen van werkzaamheden ‘s nachts op het spoor. ’’Ze plannen veel werkzaamheden alvast in die niet altijd plaatsvinden. Zoveel aannemers hebben ze zelfs niet. Ze spelen daarmee erg op zeker maar daarmee is er geen nachttrein mogelijk.’’
Volgens Engelsman gaat het wel ‘stapje voor stapje’ beter. Vorig jaar maakte de Europese Commissie de nieuwe verbinding van European Sleeper een van de tien pilotprojecten voor passagiersvervoer in Europa. De projecten krijgen geen financiële maar wel politieke en ambtelijke steun om barrières te slechten die nieuwe initiatieven in de weg staan.
De Europese steun helpt wel degelijk, zegt Engelsman. ’’Het helpt om infrabeheerders bij elkaar te krijgen. De doorzettingskracht is toch anders.’’ Zonder de steun van de Europese Commissie was European Sleeper met de verbinding naar Barcelona nog veel verder van huis geweest. ’’Het is nu slechts een kwestie van tijd.’’
De vertraging van de nieuwe verbinding ligt niet alleen aan de problemen in Frankrijk. Er zijn momenteel ook geen rijtuigen voor de nieuwe trein. ’’We hebben 30 tot 35 goede rijtuigen nodig. Daar zijn we nu wel mee bezig, maar die zullen waarschijnlijk ook nog gerenoveerd moeten worden.’’
Engelsman noemt 2026 haalbaar voor de nieuwe verbinding. ’’Maar het kan misschien ook nog eind 2025 worden. Zodra het kan, gaan we rijden. Hoe eerder, hoe beter.’’ De nachttrein naar Barcelona moet in Amsterdam gaan starten en dan via Brussel en Lille naar eindbestemming Barcelona rijden.
Onlangs maakte European Sleeper bekend in februari en maart 2025 een wintersport-nachttrein naar Venetië te laten rijden. Die trein zal starten in Brussel en via Rotterdam en Utrecht naar München, Innsbruck, Bolzano naar de eindbestemming Venetië rijden. De verkoop daarvoor moet 24 september beginnen.
Momenteel rijdt de Nederlandse nachttreinvervoerder alleen een trein vanaf Brussel via Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Amersfoort naar Dresden, Berlijn en Praag. In 2023 reed de trein aanvankelijk tot Berlijn.
Eind augustus verwelkomde European Sleeper de honderdduizendste reiziger. De trein rijdt drie keer per week per richting. In het laagseizoen reed de trein twee keer per week.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:07
Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil 4,6 miljoen euro extra uittrekken om de sociale…
In vrijwel het hele land is het treinverkeer op dinsdagochtend gehinderd door storingen en werkzaamheden.…
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…