fbpx
Het N-treinstel van TCS voor de RE13. Foto VRR

Nederlandse TCS gaat Maas-Wupper-Express rijden vanaf Venlo

25 apr 2025 12:43

Het Nederlandse Train Charter Services (TCS) rijdt vanaf komende week ritten van de Maas-Wupper-Express (Venlo – Hamm) waardoor de gaten in de dienstregeling opgevuld zijn. Door personeelstekort reden de treinen hier de laatste tijd in plaats van elk uur, om de twee uur en werden er vervangende bussen ingezet.

TCS is ingeschakeld door de Vervoersautoriteit Rijn-Ruhr (VRR) die opdrachtgever is voor de Regional Express 13 (RE13) tussen Venlo en Hamm. De verbinding wordt gereden door vervoerder Eurobahn maar door een personeelstekort werd de uurdienst op het traject in februari teruggebracht tot een twee-uursdienst en werden bussen ingezet om de gaten in de dienstregeling op te vullen.

Ritten met oude N-rijtuigen

TCS gaat nu de uitgevallen ritten uitvoeren met vier oude N-rijtuigen, getrokken door een locomotief. N- of Nahverkehrs-rijtuigen zijn tussen 1961 en 1980 gebouwd en in het verleden door heel Duitsland in het regionale verkeer ingezet door Deutsche Bahn. Vanaf de jaren negentig zijn de rijtuigen langzaam van het spoor verdwenen omdat ze niet meer aan de nieuwe eisen voldeden die de opdrachtgevers stelden aan het materieel. Eurobahn rijdt de RE13 met Stadler Flirt-treinen.

Op een ander Eurobahn-traject, de RE3 tussen Düsseldorf en Hamm, rijden sinds februari wegens personeelstekort ook N-treinen van het Duitse TRI Train Rental.

Voor zover bekend is het voor het eerst dat TCS passagierstreinen gaat rijden in een concessie. Het spoorbedrijf levert doorgaans materieel en personeel voor andere bedrijven, die in open toegang rijden, of voor treinevenementen en museumtreinen. TCS wilde zelf vrijdag geen reactie geven en verwees voor commentaar naar de Vervoersautoriteit Rijn-Ruhr (VRR) die opdrachtgever is voor de Maas-Wupper Express.

’Goede aanvulling voor reizigers’

Volgens een woordvoerder van de VRR verandert er door de inzet van TCS niets aan de dienstregeling van de RE13. ’’Alleen de eerder geannuleerde ritten worden vervangen. Dankzij deze inzet hoeven reizigers geen gebruik meer te maken van de vervangende bussen’’, aldus de woordvoerder tegen Treinreiziger.nl.

Volgens Eurobahn gaat TCS overdag het traject tussen Venlo en Wuppertal rijden en in de ochtend en avond het traject tussen Venlo en Mönchengladbach. ’’Voor onze reizigers is deze maatregel een zeer goede aanvulling op de verkorte dienstregeling. Dit heeft geen gevolgen voor de Eurobahn-exploitatie’’, zegt een Eurobahn-woordvoerder tegen Treinreiziger.nl.

In zomer en in november alle ritten geschrapt

TCS rijdt de RE13 tot het einde van de dienstregeling op 13 december. Tussen 26 juni en 25 augustus en tussen 3 november en 13 december zijn alle ritten van de RE13 geschrapt omdat het regionale treinverkeer vanaf Venlo dan moet wijken voor omgeleide internationale en goederentreinen die vanwege de werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen niet over dit laatste traject kunnen.

Vanaf december rijdt Start

December 2026 loopt het contract met Eurobahn af en neemt vervoerder Start, dat onderdeel is van Deutsche Bahn, de RE13 over. De trein moet dan doorrijden naar Eindhoven. Start heeft momenteel meerdere vacatures lopen voor deze ritten, die het bedrijf uit gaat voeren met nieuwe Stadler Flirt-treinen.

(c) Treinreiziger.nl

4.3 7 stemmen
Artikel waardering
39 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
21 dagen geleden

In ieder geval zullen treinreizigers qua comfort waarschijnlijk op achteruit gaan met de N rijtuigen van Train Charter Service. De Stadler Flirt van Eurobahn lijk me comfortabeler.

Maar in ieder geval kunnen treinreizigers dan reizen tussen Venlo – Hamm. En de meeste treinreizigers zullen vast niet tussen begin – en eindpunt reizen. Verreweg de meesten zullen eerder tussen Venlo – Mönchengladbach reizen.

Vanaf december 2025 zal de Eurobahn met andere Flirts doorrijden naar Eindhoven. Dat is een mooie aanwinst. Het is dan waarschijnlijk ook de snelste trein tussen Eindhoven – Venlo omdat het tussendoor alleen in Helmond stopt.

Frans E.R.
20 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Steeds meer klassieker terug op het spoor, in Nederland voor korte tijd Plan V Mat 64 en nu tussen Venlo en Hamm met N rijtuigen. Wie van nostalgie houdt moet er nu gebruik van maken, al was het maar om te waarderen wat we anno 2025 aan modern materieel hebben.

Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Idd. Dit is eigenlijk ook museum materieel.

Stiekem ben ik toch benieuwd wanneer er stoomlocomotieven weer terugkomen in reizigersdienst inclusief de oude rijtuigen met houten banken 😉

Frans E.R.
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Misschien wordt je wens wel de vader van de gedachte Baardstaart, maar in een gewone reizigersdienst acht ik het onwaarschijnlijk, wellicht kan men via de Miljoenenlijn in Zuid Limburg een rit maken met een stoomlocomotief en oude rijtuigen op een traject waar vroeger dieseltreinen reden. Voordeel is dat er aan het traject van Schin op Geul/Valkenburg naar Simpelveld niet veel is veranderd en het glooiende landschap er net zo mooi uitziet als toen, en er is een catering wagon aan boord, maar geen houten banken.
Probeer dus eens een museumlijn, Goes naar Hoedekenskerke, ook nostalgisch en leuk. En na een stoomtreinrit door Zuid-Limburg maak dan ook de volgende busroutes lijn 47, 55, 57 en 149 dat laatste alleen in het weekend zie de Arriva website, veel plezier! !

Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Ik bedoel echt herintroductie op reizigerslijnen en niet de reeds bestaande musuemlijnen… Vandaar die smiley erachter. In Duitsland hebben ze wel stoomlocs vrij recentelijk als goederenloc gebruikt bij spoorwegwerkzaamheden. Ze konden niet bij hun diesels en een krachtige museumloc kwam toevallig langs.
Voor museumlijnen moet nog even wachten… Gisteren MJK aangevraagd en duurt een a twee weken eer het pasje binnen is. Veel van die lijnen is deze (deels) geldig. Denk dat ik in de zomer wel wat van die museumlijnen doe. Waar ik woon is de MBS (Haaksbergen – Boekelo) de dichtstbijzijnde optie. Uiteraard heb ik de MJK ook voor andere musea gekocht.
Wel kom ik helaas niet verder dan traditionele dalvoordeel (prepay), omdat ik zaterdags werk en ik NS flex (weekend / postpay) niet kan combineren met Dal voordeel oost bus (prepay). NS Flex heeft wel het voordeel dat je per maand je abonnement kan kiezen. Bijv. een dalvrij voor in de grote vakantie.
Prepay is opwaarderen aan de automaat en postpay is maandelijks de rekening achteraf krijgen. Ja ik gebruik de gele automaten van de NS nog.

N...
18 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je kan die twee wel combineren, dan moet je NS bellen om bij de NS-flex bus-tram-metro uit te laten zetten. Dan kan daarna je dal voordeel oost er bij op.
Moet je wel buiten regio-oost gebruik maken van een ander pasje (bijv. bankpas) als je met bus-tram-metro gaat.

Ik gebruik deze truc zelf ook….

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dan moeten die treinen natuurlijk wel rijden en niet uitvallen.

Tom
15 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De Eurobahn-FLIRT is allesbehalve comfortabel; integendeel. De nieuwe Start-FLIRT zal aanzienlijk beter zijn met betere stoelen, meer beenruimte en plek voor bagage, tafels en een fatsoenlijke 1e klas opstelling zoals bij NS.

Fabian K
21 dagen geleden

Ik denk er is een foutje in de artikel: Volgens diverse bronnen en de vacatures van Start loopt het contract met Eurobahn tot december 2026.

Michiel
21 dagen geleden
Antwoord aan  Fabian K

Sowieso zal het doortrekken naar Eindhoven nog niet per dienstregeling 2026 zijn zoals het artikel nu suggereert. Dat is pas in 2027 of 2028.

Antoine BERBEN
21 dagen geleden

Ik heb vorige week zaterdagmiddag gezien hoe dat in zijn werk gaat vanaf station Venlo en ik moet zeggen, het was (toen) een puinhoop. Er reden vooral oudere gelede Mercedes-Benz Citaro bussen van verschillende ondernemingen en aan het station was geen enkel verschil gemaakt in de haltes voor de snel- en die voor de stopbus. Daarnaast waren de gelede bussen vrijwel steeds mudvol op het moment van vertrek en moesten er passagiers staan.
Daarom betwijfel ik of die 4 rijtuigen voldoende gaan zijn.
Ook ben ik benieuwd naar welke locomotieven ingezet zullen gaan worden waarbij ik wil opmerken dat in geval van personeelsgebrek de treinstellen van de Eurobahn zelf ook stil staan, dus ook in principe gebruikt zouden kunnen worden.

Passepartout
21 dagen geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Ja, dat vroeg ik me ook al af: als er personeelsgebrek is, waarom levert TCS dan geen, nouja, personeel?

Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Voor ieder treintype moet een machinist certificatie hebben en uiteraard rijdt ieder bedrijf het liefst met zijn eigen materieel. In het geval van Mat ’64 van RRReis wordt wel weer personeel opgeleid om op Mat ’64 te kunnen rijden.

Veen
20 dagen geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Treinen die niet rijden kosten minder en dan blijft er meer geld over voor hoge managerinkomens. Men kan ook minder onderhoud plegen cq “opeten” om meer geld over te houden. Dat kan men camoufleren door een tekort aan machinisten te laten ontstaan. Dat gaat makkelijk met een rotte dienstenindeler. De machinisten vertrekken dan naar een ander bedrijf zodra ze de kans krijgen en het bedrijf krijgt zo een slechte reputatie dat het gemeden wordt. Zulke managers worden niet gestraft want het is officieel niet crimineel en het wordt in managementkringen zelfs als slim beschouwd en gewaardeerd.

Daan
20 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Nee, bussen laten rijden ipv treinen is flink duurder dan gewoon de trein rijden.

Probleem is dat als je kosten bespaard door je machinisten niet goed te betalen, je ineens niet genoeg personeel hebt, en je moet wat.

Maar dat is een algemeen probleem dat bedrijven (en overheden) steeds meer alleen aan korte termijndenken doen.
Totaal niet geraleteerd aan het feit dat managers en overheden elk halfjaar al worden afgerekend op een gebrek aan groei.

Kenneth Tharmaratnam
20 dagen geleden

Ik meen in Duitse media gelezen te hebben dat Eurobahn op sterven na dood was en momenteel in eigendom is van deelstaat en VRR. Ik had het trouwens wel mooi gevonden als die klassieke treinen waarmee Tri Train Rental rijdt ook tot Venlo zouden rijden. En dat deze treinen moeten wijken voor omgeleide goederentreinen en ICE treinen verbaast me ook niet aangezien het stuk tussen Venlo en Viersen een regelrechte bottleneck is.

Henk
20 dagen geleden
Antwoord aan  Kenneth Tharmaratnam

Klopt, Eurobahn is overgenomen door NWL voor 1 euro. NWL gaat orde op zaken stellen bij Eurobahn en het bedrijf geschikt maken voor verkoop, dit gaat waarschijnlijk in 2027/2028 gebeuren. Zal mij niet verbazen als Westfalenbahn de Eurobahn geheel of gedeeltelijk over gaat nemen.

Veen
20 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Orde op zaken stellen? Vast wel meer onderdrukking tegen de gewone werknemers onder het mom van rationalisering. Die managers solidariseren allemaal met elkaar, zijn net als hyena’s die hun prooien levend verscheuren maar elkaar niet doodbijten.
Eurobahn was van Keolis dat weer 70% van SNCF is en 30% van een soort Canadees pensioenfonds. Die privatiseringen scheppen vooral voor managers banen met “marktconforme” inkomens en voeren voor de werknemers vooral meer onderdrukking in onder het mom van rationalisering. Rationalisering is eigenlijk kaal scheren. Alle reserves worden er af gestript. Als gevolg staat de reiziger weer bij het minste of geringste te wachten op een trein die niet komt; sneeuwvlokjes, blaadjes, personeelsuitval, materieeluitval, etc. Elke mogelijke uitvlucht om een trein niet te laten rijden laten de managers ontstaan en grijpen ze gretig aan. Een trein die niet rijdt kost minder. De kosten worden afgewenteld op de reiziger.
Abellio was van de NS en is failliet gegaan met als gevolg enorme ergenissen voor de reizigers op een aantal verbindingen in Duitsland. Het Nederlandse bedrijf Imtech heeft het nieuwe vliegveld van de Dutise hoofdstad Berlijn tien jaren en miljarden Euro extra gekost. Veel te veel kabels op elkaar in kabelgoten gepropt. Alleen imbicielen in de elektrotechniek weten niet dat er dan oververhittingsgevaar ingebouwd wordt.
Een bijnaam in Duitsland voor Nederland is nu Murksaland (=prutserland). Dat is eigenlijk een heel lieve bijnaam voor piraten (Imtech, Abellio (NS)).

Ab Normaal
19 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Nee, Abellio (net als Keolis) werd gerund door een monopolist die verwend is door consequent het handje op te houden ipv te innoveren. Dat probeerde ze in Duitsland ook en daar trapte men er niet is. Door de NRW is Abellio letterlijk uit de concessie getrapt.

ton jonker
20 dagen geleden

voor de liefhebbers: in de planner van bahn.de zijn ze te herkennen in de details dat ze niet barrierefrei zijn en dat er geen weitere informationen worden gegeven, grofweg die om 7.05, 9.05, 11.05, 13.05, 15.05, 17.05, 19.05, 21.05 en 23.05 uit Venlo vertrekken

Michiel
20 dagen geleden
Antwoord aan  ton jonker

In de Nederlandse reisinformatie zijn ze te herkennen aan een aparte treinnummerreeks (21601-21620) en er staat ook een andere vervoerder bij (TCS OV of TCS Ersatzverkehr).

Rob
20 dagen geleden

TCS is ook het bedrijf wat met de faillissementen van Dinner-train en TCE te maken had. Wel grappig dat er nog steeds mensen voorstander zijn van het hele aanbesteding debacle wat ook hier zijn rotte vruchten afwerpt. Zelfs als je deze antieke meuk mooi vind is het onbegrijpelijk dat hier in een publieke dienstregeling mee gereden wordt. Er worden maar een paar mensen beter van dit fiasco.

Passepartout
20 dagen geleden
Antwoord aan  Rob

Ja waarom rijden ze met hun eigen meuk en niet met de hiervoor bedoelde Eurobahn treinen die nu stilstaan wegens gebrek aan personeel?

Veen
20 dagen geleden

Vaak problemen met verbindingen NL – D
Amsterdam – Berlijn, vaak verstoringen, per kilometer duidelijk meer in NL
Arnhem – Düsseldorf; personeelsuitval, spoorwerken
Groningen – Leer; brug kapot gevaren, herstel; Sint Juttemis
Hengelo – Osnabruck; personeelsuitval, tekort materieel
Venlo; de in het artikel genoemde problemen
Heerlen – Herzogenrath; personeelsuitval, tekort materieel, spoorwerken
personeelsuitval; op momenten geen machinisten die in D en ook in NL mogen rijden.
tekort materieel; uitval van treinen die in D en ook NL kunnen en mogen rijden.

Dan zien we in de zomer geen treinen Venlo – Viersen / München Gladback
vanwege spoorwerken Arnhem – Duisburg
zit Venlo – Viersen vol met goederentreinen en internationale treinen.
Tussen de grens en Viersen is een deel enkelspoors, ja echt, op een internationaal trajekt.

Gekeken naar het gebruik is de Betuwelijn een peperdure mislukking, precies zoals gewaarschuwd.
Een spoorlijn die meekronkelt met de autosnelweg.
Een peperdure tunnel onder een camping.
Een tunnel onder de Rijn vanwege een pijlstaartrugpad, mogelijk uit Schotland gehaald en uitgezet.
Voor de verlenging van de autosnelweg komt daar een brug.
Aansluiting op tweespoors Zevenaar – Duisburg, waarop al Duitse regionale en internationale treinen. Het derde spoor is misschien in 2035 klaar, tot dan telkens (gedeeltelijke) stremmingen en geen capaciteit om de Brabandroute te ontlasten, zoals gewaarschuwd.
De Betuwelijn een paars waanzinnig projekt, evenals de HSL die nu een LSL blijkt.

Kenneth Tharmaratnam
20 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Vergeet in je opsomming van ellende ook de RE10 van Kleve via Krefeld naar Düsseldorf niet. Daar zijn ook continu problemen met de Dienstregeling. En ten slotte is er nog steeds een Abellio in Duitsland. Ik was voor enkele weken terug in Jena en zag daar bij Jena Paradies Abellio treinen met NS logo voorbij komen.

Veen
20 dagen geleden
Antwoord aan  Kenneth Tharmaratnam

De merknaam Abellio wordt nog gevoerd maar het bedrijf wordt nu veelal uitgevoerd door Start, een dochterbedrijf van de Duitse Bahn. Vroeger stopte de ICE in Paradies maar nu rijden ze via de nieuwe HSL via Erfurt en is Jena niet meer zo goed verbonden. Wel kan men met de RE/RB naar Erfurt, dan naar Göttingen, dan naar Hannover, dan met de Westfahlen RE naar Rheine, dan naar Hengelo, met de Deutschland Karte voor E58,- per maand voor alle RE, RB, S-Bahnen, Metro’s, trams en bussen, bijna in heel Duitsland. Zo naar Hengelo duurt mogelijk drie uurtjes langer maar er is dan wel zittend makkelijk geld bespaard/verdiend. Nu opeens de gedachte, hebben managers die van de NS naar Abellio zijn overgestapt in Duitsland gunstig mooie huizen gekocht, waarvan de prijzen nu meermalen zo hoog zijn? Dan hebben ze zich prachtige onbelaste privevermogensgroeien bezorgd met het internationale avontuur Abellio, op kosten van de NS en het algemeen. De instanties in Duitsland hebben die zakkenvullende managers van Abellio niet laten vervolgen. Duitsland heeft ongeveer driekwart miljard aan Abellio bijgelegd. Een advocaat die bezig was tegen die RDNA-gifinspuitingen (Covid-vaccins) is beschuldigd duizend keer zo weinig illegaal op zijn eigen bankrekening overgeboekt te hebben en is nu tot vijfenveertig maanden gevangenis veroordeel, onvoorwaardelijk. Ze willen nog meer om zijn hals hangen. Voor zover “rechtstaat” Duitsland.

Annemiek
20 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Heeft dat allemaal op Facebook gestaan?

Arjan Krabbenbos
20 dagen geleden

Fijn dat er tijdelijke treinen worden ingezet met dito personeel. Dat de treinen nog met hogere vloeren zijn uitgevoerd, is ook nog bij de VIRMM dubbeldekkers van NS nog steeds aanwezig. Maar daar ,in NS reisassistenten voor die mindervaliden met een brug de trein en uit begeleiden. Ik heb onlangs afgelopen maandag 2de Paasdag op 21 april 2025 een persoon geholpen bij de Eurostar richting Parijs! Dat was de primeur voor mij als NS reisassistent om.iemand te begeleiden bij een internationale trein. De instap met brug was even passen en meten, ook hier nog een hogere treinvloer. Maar de man in rolstoel is goed aangekomen in zijn trein! Het is fijn om mindervalide personen te helpen, dus kijk op Facebook voor vacature Reisassistentie! Staat er geregeld bij en zo ben ik ook bij dit werk gekomen! December 2025 komt Start de huidige Eurobahn aflossen. Dan kun je vanaf dat moment ook van Eindhoven Centraal en Helmond weer na jaren direct van en naar Duitsland. Coevorden krijgt per december 2026 de trein naar van Bad Bentheim. Weer een herstelde buurland verbinding met regionale treinen.

Veen
20 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Dat de VIRMM`s geen gelijkvloerse instap hebben komt door de hoge perrons in Nederland. Daardoor is het nog minder te doen dan in Duitsland om de ingangen niet boven maar naast de draaistellen te positioneren. Maar de instap boven de wielen is in Nederland te doen dankzij de hoge perrons. En die mogelijkheid in Nederland om de deuren aan de wagoneinden te positioneren levert meer zitplaatsen op in de dubbeldekkers. Belangrijk voor minder mobiele mensen is frequentere schoonmaak en onderhoud van de WCs voor hen. Dat ontbreekt nogal. Goede banen voor veel mensen die officieel op integratie wachten, werken willen als tegenprestatie voor de opvang in Nederland en wachten op banen.. Hoef je ook niet voor gealfabetiseerd te zijn.
Hoe kan het nou dat zulke banen vroeger gewild waren en nu niet meer? Zou het komen doordat tegenwoordig een andere soort managers en chefs heerst, dat de werkenden meer als het bekende papier behandelt (mentaal mishandelt)?

Ab Normaal
19 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De VIRM (en de DM’90 trouwens ook) zijn gebouwd in een periode dat een gelijkvloerse instap nog niet verplicht was in de EU. Zeker voor de VIRM is alles dermate ontworpen dat de instap boven de wielen het meest efficiënt is. Dat wisten de Oost-Duitsers ook al met hun gliederzüge.

Roel
20 dagen geleden

Helaas zijn al een stel weken alle treinritten van venlo naar Duitsland niet uitgevoerd door Eurobahn. Alles met bus vervangend vervoer. Als dan TCS wel rijdt, is er eindelijk wel een treinrit mogelijk.

Fabian K
19 dagen geleden
Antwoord aan  Roel

Dit zijn twee verschillende onderwerpen. Met TCS is er in principe weer een uurdienst op de RE13, maar op bepaalde tijden (bijzonder in de vakanties in NRW) is de route Venlo-Mönchengladbach afgesloten voor regionaal verkeer en rijdt TCS dan ook niet. Dan zijn er weer bussen (gaat tot medio 2026)…

visseling
18 dagen geleden
Antwoord aan  Fabian K

Het is NOG simpeler: ALS er weer eens wat langere BAUArbeiten zijn langsheen de RE19=VISA/ex ABellio, dan is besloten dit jaar OOK Venlo-MGladb er uit te halen, ook de al beperkte 2uursdienst-vanwege het grote aantal dan omgelegde treinen. Alle info op zuginfo.nrw. Helaas heeft ´rijdendetreinen´ dit nog niet kunnen opnemen. Zomer ´24 was het in die weken kortweg toch een grote puinhoop
Tot voor kort-toen ze wel reden, was de aankondiging in de VIAS RE19 ook nog steeds ´ Abellio heet U welkom-in 2 talen.
Tip voor geregelde DE-gaanders; sinds kort is er een nieuwe BUSlijn, om de 2 uur, maar vanaf heel vroeg tot heel laat, van BVR-altijd wel weer ´im Auftrag´, Nijmegen-Goch-Airport Weeze-Kevelaer. Tijden oook via bahn.de of vrr.de. DE-ticket hele lijn geldig.
De RE10 van RRB-hierboven gemeld, is sinds deze week weer vrijwel compleet -door de weeks als 30´-dienst, Reden was te veel defect materieel-dat is vanwege ook daar heersend personeelsgebrek nu geklaard. Langsheen die lijn was het SEV-bus, meestal betrouwbare Verhuvan, wel betrouwbaar.
Enne: in een gelede bus gaan tot 80 mensen, in dat uitgevallen treintje met 4/5 bakken toch minstens 200-dus die vergelijking met angst is totaal over de top

David Nijenhuis
19 dagen geleden

Het wordt hoog tijd dat het stuk Kaldenkirchen-Dülken dubbelsporig wordt. Dat enkelsporige is voor ern drukke goederenlijn waar soms ook ICE-treinen overheen gaan niet meer van deze tijd. Zouden de ICE-treinen niet beter via Aken omgeleid kunnen worden?

snailgirl
17 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Nee dat kan ook niet, want dan moeten ze dus langs Heerlen. Tussen Landgraaf, Eygelshoven Markt en Herzogenrath ligt ook enkelspoor, hierdoor ontstaan nu al vaak vertragingen of vallen er treinen uit. Het baanvak Aachen Hbf – Herzogenrath is ook echt bijzonder druk. Eigenlijk dom dat ze dat stuk niet een paar jaar geleden verdubbeld hebben toen ze toch al bezig waren met Heerlen – Landgraaf. Nu moeten ze het op een dag alsnog doen en zal het een stuk duurder uitvallen.

David Nijenhuis
19 dagen geleden

Reizigers van de Maaslijn die naar Duitsland of verder gaan mogen pas tevreden zijn, als er in Venlo een respectabele aansluiting komt. Nu is het rennen, rennen geblazen. Gooi er eens eens € 100.000 tegenaan om de spanningssluis te verplaatsen, zodat de Duitse treinen eindelijk eens onder het afdak kunnen komen, ipv erbuiten.

Bub
19 dagen geleden

Lekker katten op het management. Treinen en railinfrastructuur zijn gewoon vreselijk duur. De reizigers denken dat het goedkoop moet maar dat kan niet. Overigens, met autoverkeer heb je heel veel personeel minder en dat scheelt in de kosten van conducteur tot manager. En als treinen niet meer gesubsidieerd hoeven worden kan de motorrijtuig belasting fors omlaag. De automobilist betaalt namelijk jouw trein.

Jeroen
19 dagen geleden
Antwoord aan  Bub

Gebrek aan bekwaam personeel en bekwaam management gecombineerd met overheden die verkeerde beslissingen nemen zijn debet aan de problemen in het ov.