Regionale treinen over grens grootste slachtoffer werk Hollandstrecke
06 nov 2024 9:17
De tachtigweekse werkzaamheden aan de Hollandstrecke tussen Zevenaar en Oberhausen in Duitsland hebben de grootste gevolgen voor de regionale treinen tussen Nederland en Duitsland. Door het werk, dat afgelopen weekend begon, rijden de regionale treinen RE 19 Arnhem – Düsseldorf en RE 13 Venlo – Mönchengladbach deze maand niet. Tot mei 2026 volgen er voor de RE 19 maar liefst veertien perioden van buitendienststelling en voor de RE 13 vijf.
De spoorlijn tussen Zevenaar en Oberhausen gaat komende zomer het langste dicht. Twee maanden lang, van 27 juni tot 24 augustus, gaat de Hollandstrecke op slot. Internationale treinen worden omgeleid maar de regionale treinen die over de grens gaan, rijden niet. De regionale trein RE 19 van Arnhem naar Düsseldorf gaat over deze spoorlijn en kan dus niet rijden als de spoorlijn is afgesloten.
Geen plek op spoor
Maar ook de RE 13 tussen Venlo en Mönchengladbach gaat niet als de Hollandstrecke gestremd is. Voor de regionale treinen van en naar Venlo is geen plek meer op het spoor omdat de ICE’s en vrachttreinen, die normaal via Zevenaar rijden, omgeleid worden via Venlo en voorrang krijgen. Omdat er in het weekend minder vrachtverkeer is, kunnen er in het weekend wel regionale treinen van en naar Venlo.
De regionale treinen worden vervangen door bussen. De bus vanuit Arnhem rijdt tot Oberhausen. Reizigers naar Düsseldorf kunnen daar dan weer op de trein stappen. De reistijd zal aanzienlijk langer zijn en kan zelfs verdubbelen. Ook tussen Venlo en Mönchengladbach worden bussen ingezet als de treinen niet kunnen rijden. Vanaf Mönchengladbach rijdt de RE 13 wel.
Minder ICE’s
De ICE van Amsterdam naar Frankfurt gaat vanaf 15 december weer via Arnhem rijden maar tijdens de stremmingen op de Hollandstrecke gaat de ICE via Venlo en Mönchengladbach waar een extra stop komt om reizigers naar andere bestemmingen te laten overstappen. Als de ICE naar Frankfurt omgeleid moet worden via Venlo vervalt de eerste rit en een rit in de middag. De ICE rijdt normaal elke twee uur. Ook de nieuwe ICE naar München rijdt tijdens de stremming via Venlo. Dit is voor het eerst in het weekend van 17 tot en met 19 januari. De trein vertrekt dan ook drie kwartier vroeger uit Amsterdam.
De NightJets van ÖBB naar Wenen en Innsbruck rijden straks via Deventer en Hengelo en de NightJet naar Zürich gaat via Venlo met een stop in Eindhoven. De NightJets nemen deze route ook als de Hollandstrecke gebruikt kan worden.
Van twee naar drie sporen
Het werk aan de Hollandstrecke is afgelopen weekend begonnen. In plaats van twee komen er drie sporen op het 73 kilometer lange traject en het spoor wordt geschikt gemaakt voor een snelheid van 200 kilometer per uur. Er wordt aan 47 bruggen gewerkt, twaalf van de vijftien stations worden aangepast en de zones waarin gewisseld wordt van de Nederlandse naar de Duitse spanning worden heringericht. Uiteindelijk kunnen er meer internationale treinen rijden en wordt de reistijd verkort.
De stremmingen zijn onder voorbehoud evenals de geplande einddatum van het werk op 17 mei 2026. Reizigers doen er het beste aan de actuele situatie te bekijken op de online reisplanners.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Ik vind het wel bijzonder onacceptabel dat de RE13 niet rijdt als de RE19 uitvalt.
Wat mij betreft zouden de regionale tickets dan geldig moeten worden op ICEs tussen Venlo en Mönchengladbach.
Maar ja, het OV lijkt voor internationale verbindingen meer gezien te worden als een soort van hobby-project dan als het leveren van een dienst waar mensen op kunnen bouwen.
Je kunt in de vervangende bus.
Mee eens. Maar het zijn twee regionale vervoersbedrijven die dit met DB Netz geregeld hebben.
Helaas hebben we daar weinig invloed op.
Nee, dit gaat niet via de vervoersbedrijven maar via het VRR. Je begrijpt het Duitse systeem niet.
Dat er twee ICE’s minder rijden als er via Venlo gereden wordt is alleen deze maand nog het geval, vanaf de eerste omleiding in 2025 wordt het nog maar één stel minder dan als er via Arnhem gereden wordt. T.o.v. normaal vervalt dan het tweede stel van ICE naar München en de eerste rit uit Frankfurt naar Amsterdam. Doordat de ICE’s van/naar München normaal over Köln Messe/Deutz gaan en de rest (met kopmaken) via Hbf, hebben deze bij de omleiding via Venlo ca. 45 min reistijd, voor de andere ritten is dit ca. 30 min.
De 121 en 124 ontbreken vaak ook in de dienstregeling
Vanaf dienstregeling 2025 niet meer.
2024:
121 -> X
225 -> 255 (enkel stel i.p.v. dubbel)
123 -> 153
125 -> 155
127 -> 157
129 -> 159
221 -> 251
222 -> X
220 -> 250
128 -> 158
126 -> 156
124 -> 154
122 -> 152
224 -> 254
120 -> X
2025:
121 -> 253
225 -> 255 (enkel stel i.p.v. dubbel)
123 -> 153
125 -> 155
127 -> 157
129 -> 159
221 -> 251
222 -> X
220 -> 250
128 -> 158
126 -> 156
124 -> 154
122 -> 152
120 -> 252
224 -> 254
Maar bijvoorveeld eind februari, tweede helft april en eind juni tot eind augustus is er géén trein in de planners opgenomen voor de 255. De 253 is dus niet vindbaar. En ook de 154 niet. En ze zijn bij mijn weten ook niet reserveerbaar, al zal ik dat nog checken. Dus lijkt nu dat 121/124 niet vervangen worden.
Ik hoorde een bron bij NS int zeggen dat ze tijdelijk geblokkeerd zijn. Maar zolang ze niet in ds reisplanner staan, bestaan ze wat mij betreft niet.
Een concrete vraag. Welke alternatieven worden deze reizigers geboden als de desbetreffende RE treinen niet rijden.
Of staat de regionale grensoverschrijdende reiziger in de kou en is men weer aangewezen op de eigen auto.
Er rijden vervangende bussen.
Er rijden treinvervangende bussen op dit traject. Er rijden snelbussen tussen Arnhem en Oberhausen en daarnaast zijn er ook stopbussen op verschillende delen van dit traject.
Ja, de regionale trein die tussen Arnhem en Düsseldorf veel trager is dan de auto is dan wékenlang een bus+trein combo die nog ruim een uur trager is dan de veel tragere optie. Top :).
Dit komt door grote zuinigheid op het spoor van de afgelopen decennia
Utrecht Keulen had al lang HSL moeten zijn en tussen Kaldenkerken had gewoon als decennia dubbel spoor moeten liggen.
Wel snelwegen aangelegd tussen Nederland en Duitsland, maar geen snel spoor.
Beste Bert, HSL-Oost zal er nooit komen.
De komende 50 jaar zal er echt niks veranderen qua snelspoor.
Ach, ik ben niet zo’n doemdenker. Ik ga meer uit van de denkbeelden van Jules Verne; het onmogelijke wordt mogelijk.
Een HSL-Oost kunnen ze beter richting Hengelo/Osnabruck aanleggen, via dat traject kun je naar vele Europese steden rijden zoals Hannover, Berlijn, Warschau, Kopenhagen, Praag en Hamburg. Allemaal steden waar veel vliegverkeer naar toe gaat vanaf Schiphol. Fysiek waarschijnlijk ook veel eenvoudiger aan te leggen, zeker op het lange traject over de Veluwe en Deventer-Hengelo (vanaf Holten met nieuw spoor rechtstreeks naar Hengelo en niet via Almelo).
Een aantal jaren geleden zou ik niet met je eens zijn geweest.
Maar sinds de plannen voor de gemoderniseerde spoortraject Kopenhagen – Fehmarnbelttunnel – Hamburg bekend werden is het duidelijk dat de spoorcorridor Hamburg – Scandinavië een stuk dichterbij is gekomen. Dat biedt nieuwe mogelijkheden.
Richting Warschau en Praag is wat te ver.
Eind 2025 al een trein richting Denemarken?
Nee. Op zijn vroegst 2030. Want dan is de gemoderniseerde spoortraject Kopenhagen – Fehmarnbelttunnel – Hamburg in gebruik.
En wie wilt dan een treinverbinding Kopenhagen – Amsterdam uitvoeren? Waarschijnlijk DSB (Deense Staatsspoorwegen). Hun DSB Vectron met Talgo rijtuigen kan flexibel ingezet wordt.
Als dat klopt ben je hard op weg een weddenschap te verliezen. Lees de reacties onder dit artikel maar eens terug: https://www.treinreiziger.nl/directe-trein-amsterdam-kopenhagen-per-eind-2025/
Het is wachten op Hyperloop of Maglev tussen Utrecht- Duitse grens. Sarcastisch bedoelt.
Heb inmiddels ook niet de illusie dat het ooit wat wordt tussen Utrecht – Arnhem – aansluiting Betuweroute.
Als je zo denkt, dan verandert er niks: dweilen met de kraan open. Af en toe een derde spoortje waarvan de aanleg zorgt voor lange tijd overlast. en je maar af moet vragen of het daarna echt is opgelost.
Geplande einddatum van het werk op 17 mei 2026…. we weten allemaal hoe het in Duitsland gaat. Het zou me niks verbazen als het eind volgend jaar nog niet klaar is.
Natuurlijk is het eind volgend jaar nog niet klaar. De planning gaat uit van mei 2026 en dat zal hooguit later worden maar zeker niet eerder.
Ik bedoelde natuurlijk eind 2026.
eind volgend jaar is 2025, dan is het zeker nog niet klaar
Ach, die regionale diensten waren toch ruk. Veel uitval. Personeel zwak en misselijk of treinstellen die niet functioneren. Nu weet je waar je aan toe bent.
Inderdaad vertonen die twee regionale lijnen al jarenlang veel uitval. De RE19 doet er een eeuwigheid over om vanuit Arnhem in de eerste stad van betekenis aan Duitse zijde te komen, Oberhausen. De RE13 heeft dan weer een veel te krappe aansluiting op de intercity uit Eindhoven. Kortom, de reizigers beleven er maar weinig plezier aan, zeker omdat de treinen regelmatig overvol zitten. Bovendien, na 2026 zal er ook nog volop gewerkt worden aan de Hollandstrecke en het zal zeker tot 2030 duren voordat het treinverkeer ten volle kan profiteren van het extra spoor.
Wij reizen graag per trein, zowel in NL als in D. Komende vanaf gebied Helmond-Eindhoven gaan we altijd de grens over met eigen auto via A67 naar Duisburg. Zo vaak problemen meegemaakt met regionale trein via Venlo. Misschien biedt de z.g. Intercity Eindhoven-Düsseldorf op termijn soelaas. Maar dan nog…….. zo lang werkzaamheden aan de “Hollandlinie”, er moet dan zoveel over dat enkelspoortje Kaldenkirchen-Viersen! Dan al die autosnelwegen die de grens overgaan als contrast…………! Van Emmerich t/m Roermond tel ik er vijf!!
Nou, 20 jaar te laat en als het dan straks maar werkt als het klaar is.
Je zal maar grensforens zijn op die uitgevallen treinen 🙁
Dit zou op een vliegveld eens moeten gebeuren. Even de Kaagbaan er uit voor 1,5 jaar.
De omgeleide goederentreinen via Venlo is ook van invloed op de IC Den Haag – Eindhoven (serie 1100) en straks serie 1800 (Breda – Amersfoort via HSL en Amsterdam Zuid).
Zelf al eens meegemaakt dat de IC Direct een aantal minuten vertraging had vanaf Breda richting HSL v.v.
ik heb zelfs al eens meegemaakt dat de IC Direct op tijd was …. sorry …. flauw. Op tijd starten zou zonder goederen moeten kunnen, maar IC Direct staat bekend om de vertragingen en onbetrouwbaarheid door zowel priblemen aan de baan als aan de trein.
Klopt. De IC Direct is meestal op tijd vertrokken 😉 Die autocorrectie ook.
Met de ICNG heb ik ervaren dat de problemen steeds meer afnemen. Maar ben geen frequente treinreiziger met ICNG.
Mooi is dat de fasescheiding bij HSL Rotterdam – Antwerpen van/naar HSL brug v.v. er niet meer is. Hoeven ze minder om te schakelen. En trekken ze eerder op.
In welke reisplanner zijn al deze wijzigingen al doorgevoerd? Of is er een overzicht waar dit per trein per dag staat? Ik heb namelijk het idee dat dit bij int.bahn.de nog niet het geval is. Het zou voor mij een voordeel zijn als de ICE omgeleid wordt (woon bij Den Bosch) en ik zou daar rekening mee willen houden in mijn reisplannen.
Geen enkele natuurlijk. Je verwacht veeeeeels te veel. Je mag al blij zijn als bvb een weekje tevoren de theoretisch geplande dienst online staat-en dan is altijd bahn.de de 1e die het zal hebben.
MAAR: zelf een DE-billig Monatsticket op mijn handy tot eind okt gedurende 6 mnd: ben dus daarmee alle grensovergangen in de RE overgegaan. Het blijft altijd weer een verrassing wieviel verspaetet oder was dann nun wieder ausfaellt.
Wel is er in DE meer info over de RE19 (ex Abellio van NS): naast het hier gemelde is er ook veel meer tijden SEV-bus (schienersatz is dat in DE, heeft helegaar nix met schienenbus te maken) vanwege een brug die vernieuwd moet worden net onder Wesel tussen die 2 Bahnhoefe.
Voorde RE13 is in principe een SNEL-SEV-bus Venlo-MGladbach en een stopdienst gepland.
Er is overigens sinds deze zomer ook weer een uurdienst per gewone bus, geregeld via VRR, vanaf Venlo naar Kempen/Aldekerk. Kan voor diegenen die sich auskennen und DE-ticket haben moeglich zum Nutzen sein.
Diegenen die billig im Zug ri. Köln oder weiter: dan zal het in deze periode slimmer zijn met de ARV 3-landen Heerlen-Aachen te gaan-al heeft ook die plenty Ausfall.
Info OP de Dag zelf: zuginfo.nrw
Beste site op zich in NL: rijdendetreinen. Is meen ik deels gelieerd aan dit forum