Vanaf maandag dragen de meer dan 4.000 trein- en stationsmedewerkers van de Belgische spoorwegen (NMBS) hun nieuwe – blauwe – uniform. Vanwege de coronacrisis krijgt het personeel naast het nieuwe uniform ook een bijpassend donkerblauw mondmasker.
Met het nieuwe uniform verdwijnt het grijze uniform na tien jaar uit de stations en treinen. “Niet alleen de mode is de afgelopen jaren veranderd, ook de identiteit van NMBS en alles wat daarbij hoort is geëvolueerd. Het nieuwe uniform vertaalt dat naar de outfit van onze medewerkers” zegt het spoorbedrijf in een verklaring.
In november vorig jaar werden de verschillende kledingstukken al een maand lang getest door een dertigtal medewerkers, waarna nog een aantal zaken werd aangepast. Zo zijn onder meer de broek- en jaszakken groter gemaakt en werden de kepie en het hoedje voor de treinbegeleiders aangepast.
Bij de keuze van het uniform werd gekeken naar zowel de kwaliteit, het design, de functionaliteit als de herkenbaarheid. Er zijn verschillende kledingstukken, met zowel een winter- als een zomerversie. Nieuw is dat de dames naast een broek of een rok ook een kleedje kunnen dragen. Blauwe tinten staan centraal: zo zijn de mantel en blazer donkerblauw, het hemd van de treinbegeleiders lichtblauw en dat van het stationspersoneel felblauw.
Voor het nieuwe uniform deed NMBS na een openbare aanbesteding een beroep op het Belgische modehuis Xandres NV. Ook voor het ontwerp van het mondmasker werd een aanbesteding gelanceerd.
De Belgische spoorwegen is niet de enige die hun uniform tijdens de coronacrisis heeft aangepast. In augustus kwam Deutsche Bahn al met een nieuw uniform. Bij DB werd het oude uniform vervangen na 17 jaar. Net als in België werd ook in Duitsland eerst een proef gehouden, met dat verschil dat de Duitsers verschillende outfits hebben getest. Waar het bij de Belgen gaat o, 4300 medewerkers, gaat het bij Deutsche Bahn om een tienvoud: 43.000 medewerkers.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:52
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…