Nieuw uniform Belgische spoorwegen: blauw, het nieuwe grijs
10 nov 2020 9:29
Vanaf maandag dragen de meer dan 4.000 trein- en stationsmedewerkers van de Belgische spoorwegen (NMBS) hun nieuwe – blauwe – uniform. Vanwege de coronacrisis krijgt het personeel naast het nieuwe uniform ook een bijpassend donkerblauw mondmasker.
Blauw in plaats van grijs
Met het nieuwe uniform verdwijnt het grijze uniform na tien jaar uit de stations en treinen. “Niet alleen de mode is de afgelopen jaren veranderd, ook de identiteit van NMBS en alles wat daarbij hoort is geëvolueerd. Het nieuwe uniform vertaalt dat naar de outfit van onze medewerkers” zegt het spoorbedrijf in een verklaring.
Aanpassingen na test
In november vorig jaar werden de verschillende kledingstukken al een maand lang getest door een dertigtal medewerkers, waarna nog een aantal zaken werd aangepast. Zo zijn onder meer de broek- en jaszakken groter gemaakt en werden de kepie en het hoedje voor de treinbegeleiders aangepast.
Bij de keuze van het uniform werd gekeken naar zowel de kwaliteit, het design, de functionaliteit als de herkenbaarheid. Er zijn verschillende kledingstukken, met zowel een winter- als een zomerversie. Nieuw is dat de dames naast een broek of een rok ook een kleedje kunnen dragen. Blauwe tinten staan centraal: zo zijn de mantel en blazer donkerblauw, het hemd van de treinbegeleiders lichtblauw en dat van het stationspersoneel felblauw.
Aanbesteding
Voor het nieuwe uniform deed NMBS na een openbare aanbesteding een beroep op het Belgische modehuis Xandres NV. Ook voor het ontwerp van het mondmasker werd een aanbesteding gelanceerd.
In beeld: het nieuwe uniform van de NMBS
Ook nieuw uniform in Duitsland
De Belgische spoorwegen is niet de enige die hun uniform tijdens de coronacrisis heeft aangepast. In augustus kwam Deutsche Bahn al met een nieuw uniform. Bij DB werd het oude uniform vervangen na 17 jaar. Net als in België werd ook in Duitsland eerst een proef gehouden, met dat verschil dat de Duitsers verschillende outfits hebben getest. Waar het bij de Belgen gaat o, 4300 medewerkers, gaat het bij Deutsche Bahn om een tienvoud: 43.000 medewerkers.
Het ziet er allemaal netjes en mooi uit en dat er veel blauw gedragen wordt is niet verwonderlijk. Blauw straalt rust uit in tegenstelling tot rood of groen. Dit is ook de reden waarom vliegtuig- en bij NS blauw gekleurde 2e stoelen voor meer rust moeten zorgen in de beleving van de reiziger, terwijl rood de attentiewaarde verhoogd of andere associaties oproept. Bij NS zou het onderscheid tussen conducteurs en machinisten best groter mogen zijn in verschillende kleuren, hoe de Belgen dat doen is mij niet duidelijk. Het uniform is hét visite kaartje van de onderneming en moet dus met respect en beleid gedragen worden. Mondkapjes met NS logo of met Treinreiziger.nl in de handel brengen zou ook een aardig idee kunnen zijn, welke kleur Treinreiziger moet hebben laat ik aan jullie over.
Op de vraag hoe In Belgie het verschil tussen Conducteus en Machinisten gemaakt wordt is het antwoord dat er in Belgie geen Uniform voor Machinisten is bij de NMBS.
Nouja… de machinisten dragen niet echt een uniform voor zover ik gemerkt had in de afgelopen maanden dat ik met de NMBS reis, zal wel genoeg onderscheid zijn
P.S. …2e moet zijn tweede klas stoelen en bij rood de eerste klas.
‘Ze kunnen ook een “kleedje” kiezen’… Heerlijk woord, een van de mooiere uit het Vlaams, samen met “groentjes” voor groenten…
Een eng kleedje is een nauw jurkje. Dat is trouwens in het Limburgs ook zo.
En de brildragers krijgen anti-condens brillen?
De petten voor de mannen en de hoedjes voor de vrouwen blijven in het Belgenland.
Een mooie pet en of hoed – kán – het uniform in positieve zin afronden en soms gezag uitstralen. Of je nu bij het spoor werk, het leger of piloot ben het is het totaal dat mede het aanzien van een uniform en functie kan bepalen. Ook de herkenbaarheid speelt een rol. Nog steeds is het jammer dat bijvoorbeeld KLM piloten geen petten dragen en bij TUI Nederland weer wel, doe maar gewoon is de gedachte, maar politie mensen dragen weer wel een hoofddeksel. Misschien kijken onze Belgische buren anders tegen dit begrip aan en is men in Nederland niet zo gezagsgetrouw en stellen een hoofddeksel, pet, hoed of baret niet zo op prijs, het moed zo “gewoon” als mogelijk zijn, misschien wel iets te denk ik weleens…, al ik had geen problemen mee met een baret toen ik in militaire dienst zat, het maakte mijn D-tenue compleet.
Een mooie Pet of hoed maakt het uniform compleet en straalt m.i. gezag uit. Ziet er keurig uit en duidelijke herkenbaarheid. Prachtig. Ik kan me hier wel in vinden. Echter ik ben al gepensioneerd.
Er is prachtige HC vrouw regio EHV met rood hoofddeksel altijd, staat geweldig, luchtvaartachtig en mooie positieve houding ook, mooie looks dus en dat op een sprinter.
Eerst waren de uniformen blauw, (waar men 30 jaar meegewerkt had), toen werd het grijs, daarna een soort belachelijk grijs-met oranje en nu dus weer blauw, oftewel binnen 20 jaar 3x een andere. Driekraaien wie dat allemaal mag gaan betalen!