NS schrapt meer treinen

NS schrapt vanaf deze maandag in de dienstregeling. Stapsgewijs wordt het aantal treinen teruggebracht naar 90 procent van de normale dienstregeling.

Meer wijzigingen aangekondigd

NS stopte eerder al met een aantal speciale spitsritten en speciale weekendnachttreinen. Vanaf vandaag rijden er ook minder intercity’s tussen Amsterdam Centraal – Sittard en tussen Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal. De meeste wijzigingen worden echter pas later verwacht, in de tweede helft van november. Welke treinen volgende week geschrapt zullen worden, is bij de redactie van Treinreiziger.nl niet bekend.

Reden voor de aanpassingen is de forse daling van het aantal reizigers. Daarnaast wil NS voorkomen dat er treinen ongepland uitvallen door ziekteverzuim. In vergelijking met voor de coronacrisis vervoert het openbaar vervoer amper 40% van het aantal normale reizigers. Dat blijkt uit recente data van Translink. Volgens NS is de bezetting zelfs gedaald tot 30 procent.

Meeste treinen blijven rijden

Op elk traject blijft minimaal twee keer per uur een trein rijden, er worden dus geen lijnen opgeheven, zo verzekert NS. Reizigersorganisatie Voor Beter OV nuanceert die uitspraak, en wijst erop dat de Gooiboog niet meer gebruik wordt: de directe trein Almere – Utrecht rijdt niet.

Alhoewel er treinen geschrapt worden, blijven de meeste treinen rijden. NS zegt dat aan het einde van de maand 90 procent van de reguliere dienstregeling zal worden uitgevoerd. Dat is aanzienlijk meer dan het voorjaar, toen bijna alle intercity’s werden geschrapt en op de meeste trajecten alleen twee Sprinters per uur overbleven. Het spoorbedrijf zegt dat de dienstregeling weer zal worden uitgebreid zodra het kan.

Geen geld terug

Reizigersorganisatie Voor Beter OV heeft begrip dat er treinen worden geschrapt, mits er voor alle reizigers een zitplek is. NS maakt in de regeling Geld terug bij Vertraging expliciet melding dat er geen geld wordt vergoed als dit wordt veroorzaakt door een te volle trein als gevolg van de coronamaatregelen. En dat is tegen het zere been van Voor Beter OV. “Dat vind ik pure minachting van de passagiers. Immers, de NS schrapt treinen, maar reizigers worden niet gecompenseerd wanneer zij de dupe zijn van het daardoor ontstane capaciteitsgebrek” schrijft voorzitter Rikus Spithorst in zijn maandagochtend column.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 3 december 2020 15:26

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

4 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

5 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

1 week terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug