Foto: Stefan Verkerk
Het kabinet wil de Nederlandse Spoorwegen groen licht geven voor een spitstoeslag. Daarnaast hoeft NS niet meer 80 miljoen euro per jaar te betalen om op het hoofdrailnet te mogen rijden. In plaats daarvan krijgt het spoorbedrijf straks jaarlijks 13 miljoen euro subsidie. Dat staat in de nieuwe concessie, melden ingewijden aan de Volkskrant.
In de huidige concessieperiode moet NS in totaal 800 miljoen euro betalen om op het spoor te mogen rijden. In de nieuwe concessie hoeven de Spoorwegen geen geld meer te betalen maar krijgen juist geld toe.
De nieuwe financiële afspraken hebben twee doelen: allereerst is NS door de coronaperiode niet meer financieel gezond. Zo heeft NS het eerste half jaar een operationeel verlies geleden van 25 miljoen euro. Maar experts hebben de afgelopen periode ook twijfels geuit of de overheid wel een concessie onderhands mag gunnen als deze met name rendabele lijnen bevat. Door subsidie toe te kennen, is er dus geen sprake meer van een lijnennet dat rendabel is.
Volgens de Volkskrant krijgt NS verder groen licht voor een spitsheffing. Treinreizen in de spits wordt op drukke trajecten duurder, terwijl de prijs van het treinkaartje in de daluren daalt. Al in de huidige concessie waren hier mogelijkheden voor, maar het lijkt erop dat de mogelijkheden uitgebreid worden.
Ook krijgt NS toestemming om het treinkaartje duurder te maken met meer dan alleen de inflatie. Het zou gaan om een éénmalige extra verhoging van maximaal 7%. Dat zou het eerder ontstane inflatiegat moeten dichten.
De internationale lijnen worden niet meer ondergebracht in de hoofdrailnetconcessie. Daardoor moet er meer ruimte ontstaan voor meer concurrentie. Onder andere Qbuzz, Arriva en Flixtrain hebben aangekondigd treinen naar het buitenland te willen gaan aanbieden.
This post was last modified on 11 augustus 2023 11:44
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…