Nieuwe experimenten met probeerkaart OV

Onder regie van VenW zal dit jaar een nieuwe serie met experimenten met ov-probeerkaarten worden uitgevoerd. Een proef die vorig jaar werd gehouden in de regio Waterland blijkt perspectief te bieden.

In de periode augustus 2007 en maart 2008 heeft in de regio Waterland (nabij Amsterdam) in het jader van FileProof een experiment plaatsgevonden met het concept ‘Probeerkaart OV’. Doel van het experiment was het voorkomen dat nieuwe bewoners gaan bijdragen aan de congestie in het gebied. Een verhuizing of een nieuw werkadres is het moment om gewoontegedrag te doorbreken, aangezien de werknemer zelf op zoek is naar de handigste woon-werk verplaatsing, aldus was de gedachte.

Daarom is ervoor gekozen om de nieuwe bewoners op een aantrekkelijke manier kennis te laten maken met het OV, in de vorm van een gratis OV-abonnement voor een periode van drie maanden.

Waterland
Het experiment richtte zich op de verbindingen vanuit de woonkernen in Waterland naar de werkkernen en winkelgebieden ten zuiden van het Noordzeekanaal en het IJ. De verbinden de wegen (A7, A8, A10, N235 en N247) zijn gedurende de spitsperioden congestiegevoelig. Aangezien de busdiensten grotendeels over vrije busbanen rijden is het openbaar vervoer hier een aantrekkelijk alternatief.
Het experiment is uitgevoerd door de Stadsregio Amsterdam, in samenwerking met de vervoerders Arriva en GVB en de stichting OV-fiets, en in overleg met de gemeenten in Waterland.

15 procent nieuwe OV-reizigers
In totaal is de kaart door 2.760 mensen aangevraagd (34,5 procent van de doelgroep). Van de kaarthouders was 15 procent een nieuwe OV-reiziger. De anderen hadden reeds kennis gemaakt met het openbaar vervoer. De voornaamste motieven om de kaart aan te vragen, waren de prijs en de reistijd.
Een substantieel deel van de nieuwe OV gebruikers blijft het OV gebruiken. Van de totale doelgroep maakt 4 procent vaker van de bus gebruik voor woon-werkverkeer, 7 procent van de doelgroep maakt nu vaker gebruik van het OV om te gaan winkelen en 3 procent voor overige motieven.

(c) www.verkeersnet.nl

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

11 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug