Nieuwe intercity’s pas per 2023 met 200 km/u via HSL

Pas bij de start van de dienstregeling 2023 zal de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op de hogesnelheidslijn naar verwachting 200 kilometer per uur gaan rijden. Tot die tijd zal de trein ingepland worden met 160 kilometer. Dat schrijft NS in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur.

Vanaf 2023 drie minuten sneller

Reden is dat de huidige treinen geleidelijk vervangen zullen worden. Pas als alle treinen vervangen worden, en de nieuwe ICNG zich voldoende bewezen heeft kan de snelheid volgens NS planmatig omhoog. Tot die tijd blijven de huidige treinen als reserve paraat. Die kunnen alleen de dienstregeling halen als er gepland wordt met 160 kilometer per uur. Dat is voor NS aanleiding om in 2021 en ook bij de start van dienstregeling 2022 uit te gaan van 160 kilometer per uur.

Bij de start van de dienstregeling 2023 zal NS wel uitgaan van 200 kilometer per uur, waardoor de beloofde reistijdwinst tussen Amsterdam – Breda gerealiseerd kan worden. De besparing bedraagt 3 minuten. Mocht in 2022 al blijken dat de ICNG voldoende betrouwbaar zijn, dan wordt de dienstregeling indien mogelijk al eerder tussentijds aangepast.

Lessen uit de Fyra enquête

NS zegt dat de aanpak in lijn is met de aanbevelingen van de Parlementaire Fyra enquête. Het spoorbedrijf wijst er ook op dat in de concessie al voorzien is dat de treinen gedurende de instroom in 2021 slechts 160 kilometer per uur zouden rijden. Doordat de productie van de nieuwe treinen gehinderd wordt door de coronamaatregelen, is 200 kilometer per uur niet langer het uitgangspunt in de dienstregeling van 2022. NS: “Als gevolg van bewuste keuzes van NS en de genoemde externe omstandigheden zal de introductie op onderdelen afwijken van de verplichtingen in de concessie.”

De productie van de ICNG liep al voor de uitbraak van het coronavirus iets achter op de oorspronkelijke planning. Maar, legt NS uit, in die planning waren buffers opgenomen om tegenvallers op te vangen. Daardoor was aanvankelijk de prognose dat alle deadlines gehaald zouden worden. Door de nieuwe tegenvallers zal dit dus niet meer volledig lukken.

This post was last modified on 11 januari 2021 14:44

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug