Trein naar Brussel wordt 45 minuten sneller (vanaf 2025)

Vanaf 2025 gaan er meer treinen rijden tussen Nederland en Brussel. De NS zegt met de Belgische vervoerder NMBS te hebben afgesproken dat het aantal intercitytreinen tussen beide landen wordt verdubbeld van 16 naar 32.

Minder stops

Al in 2020 kondigde NS aan dat de trein naar Brussel versneld zou worden. Toen was de planning per 2024, dat is nu een jaar verschoven naar 2025. Destijds sprak NS van een half uur reistijdwinst. Dat is nu verhoogd naar circa 45 minuten sneller. Zes à zeven minuten aan tijdwinst behaalt NS doordat de trein niet meer vanaf Amsterdam Centraal gaat vertrekken, maar vanaf Amsterdam Zuid. Amsterdam Zuid ligt dichter bij Schiphol, waardoor de reistijd dus korter wordt.

Daarnaast wordt de trein sneller omdat die niet meer gaat stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport. De reistijd van Amsterdam naar Brussel wordt met de intercity daarmee teruggebracht tot twee uur. De vier stations die geschrapt worden door de versnelde trein, raken hun internationale verbinding echter niet kwijt want naast de snelle trein naar Brussel komt er nog een uurlijkse trein Rotterdam – Brussel bij. Die gaat wél stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport.

Alsnog snelle trein naar Brussel

“Eindelijk krijgen reizigers alsnog een snelle intercity” stelt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Hij wijst erop dat oorspronkelijk in 2007 er een uurlijkse snelle trein tussen Amsterdam en Brussel moest ontstaan. Maar door het Fyradebacle verdween de ambitie voor een snelle toegankelijke trein naar België. De intercity naar Brussel werd trager dan ooit. De reisduur werd verlengd naar ruim 3 uur. Na kritiek van de Fyra-enquête werd de reistijd alsnog enigszins versneld. Maar een echt snelle intercity bleef uit. Die komt er nu alsnog.

Nieuwe concessie

NS gaat op de verbinding Amsterdam – Brussel de nieuwe ICNG-treinen inzetten. Deze treinen kunnen 200 kilometer per uur. In de trein is ruimte voor 413 reizigers. De Belgische spoorwegen zal voor het materieel zorgen voor de nieuwe intercity Rotterdam – Brussel, die dus niet of nauwelijks sneller wordt dan de huidige trein.

De nieuwe dienstregeling is onderdeel van voorlopige afspraken tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die maandag zijn gepubliceerd. Deze zogeheten concessie voor het hoofdrailnet gaat in 2025 in.

This post was last modified on 14 augustus 2023 23:25

Share

Recent Posts

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

32 minuten terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

19 uur terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

1 dag terug

EBS gaat bussen rijden in provincie Zeeland

Vervoerder EBS verzorgt vanaf december 2026 het busvervoer in de provincie Zeeland. De provincie maakt…

2 dagen terug

Trenitalia breidt uit in Frankrijk – Renfe dreigt land te verlaten

De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia breidt verder uit in Frankrijk. Vanaf 15 juni rijdt Trenitalia Frecciarossa…

2 dagen terug

Treinreis Brussel – Venetië: een uitdaging van 24 uur, vijf landen en vier locomotieven

Een directe treinverbinding van Brussel naar Venetië klinkt als een droom voor treinliefhebbers. En het…

3 dagen terug