Trein naar Brussel wordt 45 minuten sneller (vanaf 2025)

Vanaf 2025 gaan er meer treinen rijden tussen Nederland en Brussel. De NS zegt met de Belgische vervoerder NMBS te hebben afgesproken dat het aantal intercitytreinen tussen beide landen wordt verdubbeld van 16 naar 32.

Minder stops

Al in 2020 kondigde NS aan dat de trein naar Brussel versneld zou worden. Toen was de planning per 2024, dat is nu een jaar verschoven naar 2025. Destijds sprak NS van een half uur reistijdwinst. Dat is nu verhoogd naar circa 45 minuten sneller. Zes à zeven minuten aan tijdwinst behaalt NS doordat de trein niet meer vanaf Amsterdam Centraal gaat vertrekken, maar vanaf Amsterdam Zuid. Amsterdam Zuid ligt dichter bij Schiphol, waardoor de reistijd dus korter wordt.

Daarnaast wordt de trein sneller omdat die niet meer gaat stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport. De reistijd van Amsterdam naar Brussel wordt met de intercity daarmee teruggebracht tot twee uur. De vier stations die geschrapt worden door de versnelde trein, raken hun internationale verbinding echter niet kwijt want naast de snelle trein naar Brussel komt er nog een uurlijkse trein Rotterdam – Brussel bij. Die gaat wél stoppen in Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport.

Alsnog snelle trein naar Brussel

“Eindelijk krijgen reizigers alsnog een snelle intercity” stelt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Hij wijst erop dat oorspronkelijk in 2007 er een uurlijkse snelle trein tussen Amsterdam en Brussel moest ontstaan. Maar door het Fyradebacle verdween de ambitie voor een snelle toegankelijke trein naar België. De intercity naar Brussel werd trager dan ooit. De reisduur werd verlengd naar ruim 3 uur. Na kritiek van de Fyra-enquête werd de reistijd alsnog enigszins versneld. Maar een echt snelle intercity bleef uit. Die komt er nu alsnog.

Nieuwe concessie

NS gaat op de verbinding Amsterdam – Brussel de nieuwe ICNG-treinen inzetten. Deze treinen kunnen 200 kilometer per uur. In de trein is ruimte voor 413 reizigers. De Belgische spoorwegen zal voor het materieel zorgen voor de nieuwe intercity Rotterdam – Brussel, die dus niet of nauwelijks sneller wordt dan de huidige trein.

De nieuwe dienstregeling is onderdeel van voorlopige afspraken tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die maandag zijn gepubliceerd. Deze zogeheten concessie voor het hoofdrailnet gaat in 2025 in.

This post was last modified on 14 augustus 2023 23:25

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

3 dagen terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

6 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug