Foto: archief / Stefan Verkerk
NS komt abonnementhouders met Keuzedagen tegemoet door de geldigheid van hun Keuzedagen te verlengen tot het einde van dit jaar. Ruim 400.000 NS-klanten worden hierover deze week geïnformeerd.
Normaal hebben Keuzedagen elk een geldigheid van twee maanden, waarna ze verlopen. NS verlengt vandaag de geldigheid van alle komende Keuzedagen tot en met 31 december 2020. Reizigers kunnen ze zo later dit jaar gebruiken voor een dagje uit met de trein, hoopt NS. Met Keuzedagen reizen NS-abonnementhouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt met de trein.
“We zien ernaar uit om je later in het jaar, als het weer kan, weer in de trein te mogen verwelkomen”, schrijft NS in de mail aan klanten. Door de coronamaatregelen en het advies om alleen voor noodzakelijke reizen van de trein gebruik te maken, blijven veel Keuzedagen momenteel ongebruikt.
De verlenging heeft alleen betrekking op nieuwe Keuzedagen die vanaf nu worden klaar gezet, en dus niet op de vrije reizen die reeds verlopen zijn. Voor eerder niet gebruikte keuzedagen geldt dat NS desgewenst via de Klantenservice een vouchercode geeft voor een nieuwe reis. Bij de klantenservice dienen reizigers hun ov-chipkaartnummer te delen, en hun adresgegevens, inclusief geboortedatum.
Reizigersvereniging Rover is blij met de toezegging van NS. De afgelopen periode kreeg de vereniging veel klachten van reizigers die via de klantenservice lang moesten wachten op vervangende vouchers. Dat werd als een onnodige last ervaren. De vereniging had daarom eerder bij het spoorbedrijf aangedrongen op automatische verlenging.
This post was last modified on 22 mei 2020 09:38
Boekhandel AKO sluit dit jaar dertien vestigingen op verschillende NS-stations. In 2020 besloot NS dat…
Alsof het een aflevering van Help, mijn man is Klusser! is: een man in Duitsland…
Treinwebshop.nl stopt na negen jaar van bestaan. De internetwinkel wordt per 1 juli offline gehaald…
De Cinque Terre is prima per trein bereikbaar, ook vanuit Nederland. Wil je toch liever…
Verken Italië per trein. De trein brengt je niet alleen van a naar b, maar…
Sinds vrijdag is Nederland een nachttrein rijker. Voortaan rijdt er drie keer per week een…
Bekijk reacties
Ik had in juli vorig jaar al een jaarabonnement gekocht (altijd vrij), maar heb hier 2 1/2 maand geen gebruik van gemaakt= €1000 kosten. Wordt ik nog op enige wijze gecompenseerd of is daar geen regeling voor.
U wordt niet gecompenseerd voor de ongebruikte periode. U had uw abonnement op elke moment kunnen omzetten naar Flex zonder abonnement om geen kosten te hebben. NS heeft deze mogelijkheid al weken op de website staan.
Dit is volgens mij niet juist. Een jaarabonnement kan in het eerste jaar van aanschaf niet opgezegd of gewijzigd worden staat op de NS site.Zelf zit ik met een weekend vrij abonnement dat ik pas in december 2020 kan opzeggen of omzetten (als het eerste jaar om is)...
Het antwoord van Monic is wel juist. Normaal kan opzeggen niet, maar u kunt wel overstappen naar NS Flex. En aangezien NS Flex ook de optie heeft geen abonnement, kan het dus.
Ik blijf erbij dat het niet kan. "Wilt u uw abonnement omzetten naar Flex, ga naar uw account." Toen ik dit deed en aangaf het abonnement te willen omzetten naar Flex kwam mt de mededeling dat werd bekeken of dit mogelijk was en enkele seconden later de melding dat dit NIET mogelijk was.
Maar heeft u het ook via de klantenservice geprobeerd? Ik heb een kennis waarbij het online ook niet lukte, maar wel via de klantenservice is gelukt.
Zie ook deze pagina: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html.
"Heb je een doorlopend abonnement waarmee je op saldo reist, dan kun je je abonnement per direct aanpassen naar NS Flex Basis. Dit is ook mogelijk als je nog in je 1e abonnementsjaar zit."
Er kan meer, al loopt NS er niet mee te koop: je kunt je niet-Flex-abonnement tijdelijk opschorten om later er weer naar terug te gaan (zolang we nog in 2020 zitten, aangezien iedereen op 1 jan 2021 overgaat op NS Flex). De beperking van het eerste jaar niet op kunnen zeggen heeft NS ook zolang opgeschort. Hetzelfde geldt ook voor de maand opzegtermijn, die je normaliter hebt, ook deze heeft NS ivm Corona laten varen. Er kan veel meer, al is NS niet scheutig met het geven van info. Op de site van ROVER staat de precieze know-how wel uitgelegd. De NS-medewerk(st)er gaat je wel de oren van het hoord l*llen om je de overschakeling naar NS-Flex basis aan te kunnen smeren, maar dat los je simpel op door daar geen interesse voor te tonen en expliciet te vermelden dat je je huidige abonnement tijdelijk opzegt, (vergeet het woord tijdelijk beslist niet te gebruiken!).
Heb verschillende keuze dagen gemist door corona. Is hier iets aan te doen?
Want ik heb zo minder mijn vrienden op kunnen zoeken. Wel over vouchers gehoord. Voor mij niet duidelijk. Ben nl 86. Hoor graag van u.
Mvg JEBosde Jong
GRAAG WIL IK ZELF BEPALEN WANEER IK EEN KEUZE DAG NEEEM. MAAR WEET NIET HOE DAT MOET .GEEG DE CODE DOOR MAAR DAN MOET IK EEN DATUM IN VULLEN EN DAT IS NIET DE BEDOELING GRAAG ANTWOORD OP MIJN VRAAG