NS: Senioren treinkaartjes niet langer geldig (ondanks advies mijd ov)

2 maanden terug

Naar schatting tienduizenden ouderen hebben door de coronacrisis geen gebruik gemaakt van hun senioren treinkaartjes. Die treinkaartjes verlopen na 31 december. NS ziet geen reden om de keuzedagen – zoals de senioren treinkaartjes heten – opnieuw in geldigheid te verlengen.

Advies RIVM

Het RIVM adviseert al maanden aan zeventig plussers (en andere mensen die tot de risicogroep behoren) het openbaar vervoer te mijden. Wie dat advies opvolgt en vaste klant is van NS heeft pech. Die groep betaalt NS jaarlijks tachtig à negentig euro voor een kortingskaart met zeven vrije reisdagen. Het huidige abonnement pauzeren is voor die groep ook niet mogelijk, omdat het abonnement alleen beschikbaar is in de vorm van een doorlopend jaarcontract.

Reizigersorganisaties kritisch

Reizigersorganisatie Voor Beter OV noemt de beslissing om de treinkaartjes niet te verlengen schandalig. “NS is volstrekt onvoldoende coulant geweest, des te meer aangezien ouderen tot de risicogroep behoren. De aan NS verstrekte rijksvergoeding komt zonder behoorlijke consumentenbescherming neer op illegale staatssteun” stelt Rikus Spithorst van de vereniging.

Reizigersvereniging Rover is ook kritisch, alhoewel volgens hen er geen sprake is van illegale staatssteun. “Wat ons betreft zou er in het hele OV een makkelijke manier moeten zijn om abonnementen te pauzeren, dat geldt dan inclusief Keuzedagen” zegt Sanne van Galen namens de vereniging. Rover heeft al in het voorjaar hierop aangedrongen. “NS is niet overstag gegaan”.

Wel wijst Rover erop dat NS de keuzedagen al eerder eens in geldigheid heeft verlengd. “Uiteraard zouden ze van ons hier nog ruimhartiger mee om mogen gaan, wij zien echter ook dat dit al coulance is en de reiziger verder nergens aanspraak op kan maken”.

NS: keuze aan de reiziger

NS ziet geen reden om de senioren treinkaartjes in geldigheid te verlengen, ook al adviseert het RIVM ouderen het ov te mijden. “Iemand kan ervoor kiezen om op dit moment het openbaar vervoer te mijden. Om wat voor reden dan ook. En daar hebben wij natuurlijk alle begrip voor. Maar dat blijft wel zijn of haar eigen keuze” zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen. Daarom verlopen de keuzedagen die voor 30 oktober zijn verstrekt op 1 januari. Het spoorbedrijf wijst erop dat reizigers tussen 1 juli en medio oktober weer niet-noodzakelijke reizen mochten maken en dat het reizen per trein veilig is.

Vanaf 1 januari zijn er veel veranderingen voor senioren. Zo zijn de keuzedagen straks niet meer geldig in de middagspits. Ook alle 700.000 vaste klanten die vorig jaar een voordeelurenkaart hadden, krijgen per 2021 geen korting meer tussen 16:00 – 18:30 uur. In 2019 noemde commercieel directeur Tjalling Smit korting tijdens de avonduren niet meer van deze tijd. Alhoewel de enorme piek in de avondspits nu door corona is verdwenen, ziet NS geen reden om terug te komen op dat besluit.

Railplus

Voor senioren met een voordeelurenkaart is er nog meer slecht nieuws. Waar ze tot nu toe via Railplus gratis 15% korting kregen op een voltarief internationaal treinkaartje, moeten ze in de toekomst € 15 per jaar voor deze service gaan betalen. Gedupeerden zijn daar tot nu toe nauwelijks op gewezen.

Reizigersvereniging Rover is verrast door het nieuws. “Wij hebben samen met de andere consumentenorganisaties negatief geadviseerd over het stoppen met gratis Railplus voor 60-plussers. NS heeft ons toen laten weten op het besluit terug te komen. Het is voor ons een verrassing om nu te horen dat NS toch lijkt af te stappen van het gratis Railplus”. De vereniging heeft het spoorbedrijf om opheldering gevraagd. NS zegt dat gedupeerde reizigers later deze maand worden geïnformeerd over het verdwijnen van de gratis korting op internationale reizen.

This post was last modified on december 30, 2020 11:36 pm

Bekijk reacties

    • Idd. De markt zou dit soort zaken beter doen. Een bedrijf op de vrije markt ziet het belang er van in dat de reiziger na deze moeilijke periode weer zo snel mogelijk terug komt.

    • Het is inderdaad nogal wrang dat bedrijven maar moeten blijven opdraaien voor iets wat gewoon de mensen treft. Wat coulance is dan vriendelijk maar gewoon voor een jaar de kosten bij het bedrijf laten is volkomen op hol geslagen

      • Je hebt wel een punt. Maar NS is natuurlijk niet een normaal bedrijf, het kan eigenlijk niet failliet gaan, omdat het van onze overheid is. Tenminste, in theorie zou de overheid nog kunnen zeggen: we kappen ermee, maar dat is een niet reëel scenario. NS krijgt ook een compensatie waar menig bedrijf jaloers op zou zijn. Dus dan is m.i. de vraag naar compensatie niet heel raar. Maar je hebt misschien wel een punt dat we ons teveel in de maakbare samenleving wanen waarbij we geen risico willen dragen. Voor mij zelf geldt overigens dat ik had gejubbeld als de impact van covid19 bij een paar honderd of een paar duizend euro was gegaan, maar het gaat om veel grotere bedragen.

  • Ik vind het schandalig je heb er voor ik heb er nog 5 keuzedagen die kunnen door na volgend jaar ik heb hier ook niet gevraagd

    • ja echt schandalig. Nieuwe voordeelurenkaart gekocht, nog niet een dag kunnen gebruiken en de keuzedagen ook niet.

    • Toch snap ik de keuze van de NS wel. Uit coulance mochten de niet opgenomen keuzedagen alsnog opgenomen worden dit jaar maar de c-crisis gaat nog lang duren en iedereen heeft zijn eigen keuze hierin. Men kan tich redelijk veilig reizen met mondmasker op en de reistijden aanpassen. Bij mijn zorgverzekering kan ik ook niet het bedrag van budget van dit jaar meenemen. Dook dankzij de opgeschoven afspraken "dankzij" corona. In 2021 mag men naar eigen believen de keuzedagen gebruiken dus niet meer gerelateerd aan 2 vastgestelde maanden. Ms een schrale troost?

  • Vind dat de NS klantonvriendelijk handelt nu het OV door Corona veroorzaakte negatieve reisadviezen mensen niet met de trein mee kunnen. Je moet als NS ook naar de toekomst kijken en zorgen dat mensen na de Corona de trein/OV weer terug snel weten terug te vinden. In dit kader zou het verlengen van treinkaartjes en het later invoeren van het versoberen van de VDK als het afschaffen van de vrije reisdagen een goed idee zijn.

    Met dit dogmatisch beleid bewijst des te meer dat de NS eigenlijk nog handelt als een log staatsbedrijf en waar ze klantenbinding nog in het woordenboek moeten zetten.

      • De reden voor het versoberen van de VDK is dat de middagspits te vol is en dat was in 2019 idd het geval. Nu is de situatie voor C veranderd en doet de NS verstandig aan om bepaalde maatregelen uit te stellen en campagnes te voeren om mensen weer in het OV te krijgen. Overigens wordt ook de altijd voordeel abonnementen afgeschaft.

        • Het is echt te vroeg voor campagnes. De rijksoverheid doet nog steeds een klemmend beroep om reisbewegingen te beperken. Dan kan je als staatsbedrijf niet het tegenovergestelde promoten.

        • Voor Corona zaten de treinen in de avondspits van Amsterdam richting Uitgeest bomvol, maar de treinen kwamen leeg terug.

      • Het is geen coulance dat men het product krijgt dat men heeft afgesloten. Inderdaad kan een bedrijf de productvoorwaarden aanpassen, en klanten mogen dan opzeggen. Maar de basis is natuurlijk leveren wat je afgesloten hebt. In 2011 is er niet gezegd dat het tijdelijk zou zijn. Op zich heb ik ook begrip voor NS, maar in deze omstandigheden is de noodzaak wel verdwenen.

        • Dat was eigenlijk precies het punt wat ik wil maken aangaande diverse versoberingen, terwijl door Corona het OV gebruik zwaar negatief heeft beinvloed.

  • NS kan die vrije reisdagen beter zo snel mogelijk helemaal afschaffen. Alleen maar eindeloos gezeur en nauwelijks opbrengsten.

  • Tachtig à negentig euro voor 7 keuzedagen? Ik betaalde afgelopen mei € 51,00 voor 7 dagen in de 1e klas, tweede was ongeveer de helft.
    De reisdag die ik afgelopen week kreeg is geldig tot 31 december volgend jaar.
    Staan er nog meer onjuistheden in het bericht?

      • Ja dat klopt.

        Mn keuzedag van september is geldig tot eind december 2020
        De keuzedag van deze maand is geldig tot november 2021
        De JAARkeuzedag is nog steeds geldig tot mei 2021 (einde van mn keuzedagenjaar)

    • Er staat: "Die groep betaalt jaarlijks NS circa tachtig a negentig euro voor een kortingskaart met 7 vrije reisdagen." De keuzedagen zijn immers alleen te koop in combinatie met Dal Voordeel of de Voordeelurenkaart.

  • De Railpluskaart ga tot 2018 nog 25% korting op het buitenlandse deel van een grensoverschrijdende treinreis. Is toen teruggeschroefd naar 15% en senioren moeten nu ook nog €15 voor deze kaart betalen.

    • Ze willen toch de trein/OV bevorderen ten opzichte van vliegen, maar dit soort uitkleed acties zorgen dat mensen sneller voor vliegen kiezen dan voor de trein. Jammer, weer een gemiste kans.

  • Een vreemde houding van de NS, maakt toch niets uit om een paar keuzendagen mee te nemen naar 2021.
    Oscar van Elferen voorlichter zei men kon rustig met de trein want het was weer toegestaan. Deze meneer vergat dat dat men liever niet had.
    En ga van Den Haag gezellig mrt een mondkapje op naar Limburg, en veel winkels dicht.
    Nogmaals het kost de NS bijna niets
    NS helpt hiermee ook de hotels enz, een dag heen en de volgende dag terug, weer 2 dagen om.

  • Schandalig van de NS. Versoberen versoberen, maar wel het belastinggeld van diezelfde ouderen in ontvangst nemen!

  • Men mag van Rikus Spithorst van Voor Beter ov vinden wat men wil, maar hij neemt geen blad voor de mond over zaken als deze. De gezapigheid van andere z.g. Reizigers belangen organisaties laten te veel onbesproken en over hun kant gaan. Geheel voorbij te gaan aan reizigersbelangen. Heb hier al eerder geschreven "Geen betere propagandist voor autogebruik van div. O.V.bondsbonzen " Maar inderdaad de ouderen zijn helemaal de dupe van de N.S.-scrupules. In België b.v. is er wel een goede regeling in prijzen voor o.v. gebruik voor 65+ rs . Met flinke kortingen voor trein, tram , busgebruik. Waarom kan dit in Nederland niet? Ook de vliegreizen lokken bij div. maatschappijen klanten. Hoe jaag je hier te lande de reiziger het O.V. uit. Welnu zo dus. De klant kan via internet steeds meer , vinden om je als klant te bevoordelen, en te berekenen.

    • kunnen de kortingsmogelijkheden voor
      senioren in de trein in diverse landen op een rijtje gezet en met elkaar vergeleken worden.