‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar ÖBB kan nog altijd geen exacter tijdstip noemen voor de introductie van de nieuwe Nightjet New Generation op de lijnen naar en van Amsterdam.

De Nightjet New Generation rijdt momenteel alleen nog op de trajecten Wenen – Bregenz, Wenen – Hamburg, Innsbruck – Hamburg, Wenen – Rome en München – Rome. De eerste treinstellen van de nieuwe nachttreinen werden in 2022 gepresenteerd en vanaf 2023 worden ze gefaseerd ingezet. In totaal bouwt Siemens 33 nieuwe Nightjets voor ÖBB.

Laatste introductie in september

De nieuwe verbindingen naar Rome waren in september de laatste lijnen waar ÖBB de nieuwe treinstellen invoerde. Wanneer Nederland aan de beurt is kan ÖBB- woordvoerder Bernhard Rieder nog altijd niet zeggen. “We zijn van plan de nieuwe Nightjet naar Amsterdam volgend jaar te introduceren. Een exacte datum hebben we nog niet’’, is alles wat Rieder loslaat.

De nieuwe nachttreinen brengen naar verwachting flinke verbeteringen voor reizigers. In de eerste plaats op het gebied van comfort. Maar de nieuwe treinstellen zijn naar verwachting ook minder storingsgevoelig. De oudere treinstellen waarmee ÖBB nu rijdt, gaan nog wel eens kapot. Niet alleen leidt dat tot vertragingen, sommige passagiers kunnen in dat geval ook hun reis niet vervolgen of in sommige gevallen niet eens beginnen.

Slaapcapsules

De grootste noviteit van de nieuwe nachttreinen zijn 28 eenpersoons slaapcapsules die ideaal zijn voor reizigers die alleen reizen. De slaapcapsules zijn in de ligrijtuigen waarin ook vierpersoonscouchettes zijn en rolstoeltoegankelijke couchettes.

In de slaaprijtuigen van de Nightjet New Generation zijn de bedden in plaats van dwars, in de lengterichting geplaatst. Alle coupés in het slaaprijtuig hebben een eigen toilet en douche. De slaaprijtuigen hebben negen standaard compartimenten en één ruimere en luxere coupé.

Zitplaatsen

Een grote verandering is er ook voor de zitplaatsen. Nu zijn die nog in afgesloten zespersoonscoupés maar straks zijn de zitplaatsen in een open coupé. In dit rijtuig is ook stallingsruimte voor fietsen en andere grote bagage zoals ski’s en kinderwagens.

Een slaapcapsule van de Nightjet New Generation. Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 9 oktober 2024 21:00

Share

Recent Posts

Online NS formulier voor schadevergoeding nog altijd plat

Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de…

2 dagen terug

Ambitieus Nox begint aan haast onmogelijke reis met nieuw nachttreinconcept

Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Mooie ambities, mooie woorden,…

3 dagen terug

Hele zomer hinder door werk aan station Amsterdam Zuid

Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station…

3 dagen terug

Nieuwe bewindslieden I en W willen zich ook aan nieuw beleid wagen – Thierry Aartsen staatssecretaris voor ov

De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze…

4 dagen terug

Eerste ICE’s vanaf september van Amsterdam naar Berlijn

De hogesnelheidstrein ICE 3neo wordt eerder dan verwacht ingezet op de verbinding Amsterdam - Berlijn.…

4 dagen terug

Noord-Holland trekt miljoenen extra uit voor busvervoer

De provincie Noord-Holland trekt ruim 4 miljoen euro per jaar extra uit om het openbaar…

4 dagen terug