fbpx
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar ÖBB kan nog altijd geen exacter tijdstip noemen voor de introductie van de nieuwe Nightjet New Generation op de lijnen naar en van Amsterdam.

De Nightjet New Generation rijdt momenteel alleen nog op de trajecten Wenen – Bregenz, Wenen – Hamburg, Innsbruck – Hamburg, Wenen – Rome en München – Rome. De eerste treinstellen van de nieuwe nachttreinen werden in 2022 gepresenteerd en vanaf 2023 worden ze gefaseerd ingezet. In totaal bouwt Siemens 33 nieuwe Nightjets voor ÖBB.

Laatste introductie in september

De nieuwe verbindingen naar Rome waren in september de laatste lijnen waar ÖBB de nieuwe treinstellen invoerde. Wanneer Nederland aan de beurt is kan ÖBB- woordvoerder Bernhard Rieder nog altijd niet zeggen. “We zijn van plan de nieuwe Nightjet naar Amsterdam volgend jaar te introduceren. Een exacte datum hebben we nog niet’’, is alles wat Rieder loslaat.

De nieuwe nachttreinen brengen naar verwachting flinke verbeteringen voor reizigers. In de eerste plaats op het gebied van comfort. Maar de nieuwe treinstellen zijn naar verwachting ook minder storingsgevoelig. De oudere treinstellen waarmee ÖBB nu rijdt, gaan nog wel eens kapot. Niet alleen leidt dat tot vertragingen, sommige passagiers kunnen in dat geval ook hun reis niet vervolgen of in sommige gevallen niet eens beginnen.

Slaapcapsules

De grootste noviteit van de nieuwe nachttreinen zijn 28 eenpersoons slaapcapsules die ideaal zijn voor reizigers die alleen reizen. De slaapcapsules zijn in de ligrijtuigen waarin ook vierpersoonscouchettes zijn en rolstoeltoegankelijke couchettes.

In de slaaprijtuigen van de Nightjet New Generation zijn de bedden in plaats van dwars, in de lengterichting geplaatst. Alle coupés in het slaaprijtuig hebben een eigen toilet en douche. De slaaprijtuigen hebben negen standaard compartimenten en één ruimere en luxere coupé.

Zitplaatsen

Een grote verandering is er ook voor de zitplaatsen. Nu zijn die nog in afgesloten zespersoonscoupés maar straks zijn de zitplaatsen in een open coupé. In dit rijtuig is ook stallingsruimte voor fietsen en andere grote bagage zoals ski’s en kinderwagens.

Een slaapcapsule van de Nightjet New Generation. Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

© Treinreiziger.nl

4.5 10 stemmen
Artikel waardering
93 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
4 maanden geleden

Geen zitcoupes meer, maar alles Grossraum, weg privacy! En Hello Fresh.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

In een 6–persoonscoupé zit je ook niet privé. Wil je privé, dan boek je een eenpersoonsslaapcapsule.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Daar kun je niet echt in zitten.

N. RUYS
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je moet dan toch heel sportief zijn
Goed kunnen klimmen en vooral niet claustrofobisch in zo n afgesloten capsule….
Je kan je benen snachts niet goed uitstrekken of niet eens naar beneden hangen .
Pfff..zeer belastend…

Willem
4 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Alles bij elkaar genomen zou ik de nieuwe treinen juist een verbetering van privacy noemen. In zo’n zitcoupé zit je ook met anderen en je hebt nu wel de mogelijkheid om een persoonlijk stukje ruimte in de vorm van een capsule te huren.
Ik vind met één of twee andere personen in een zespersoonscoupé trouwens juist minder prettig dan in één grote ruimte, maar dat is misschien ook een persoonlijke voorkeur.

Roger de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Die mini cabins geven gelukkig juist heel veel privacy! Onderaan https://www.nightjet.com kan je 360 graden foto’s bekijken, die een goed beeld geven van de indeling.

Dries Molenaar
4 maanden geleden

Goed nieuws voor de reizigers. De bouwtijd blijkt nu reuze mee te vallen.
Hier in NL zijn nieuwe spullen juist storingsgevoelig, sprinters blijken met ongeschikt schakelmateriaal uitgerust, chassis van ICng blijkt onjuist gelast, allerlei zakenin de ICng werken ook niet goed. Enzovoort. Het is wat optimistisch om te stellen dat de nieuwe wagons minder storingsgevoelig zijn. Hoewel ze nu uit Duitsland komen en wellicht dat het ondanks alle problemen in de industrie daar toch nog wel lukt om zoiets correct in elkaar te zetten. Heeft men ook goede locs?
Het mooiste zou zijn wanneer NS van dezelfde treinen ook een aantal sets koopt om vanuit Utrecht of Den Bosch zelf een aantal verbindingen op te zetten. Zoals een London overnight slow train, maar wellicht wordt er ‘s nachts niet in de Chunnel gereden. Leuk naar Venetië of nog verder Italië in. Zomernachttreinen naar Zuid-Frankrijk is ook leuk. In de Alpen is ook altijd wat te doen. Duitsland is hopeloos maar een trein naar München, Kopenhagen Malmö of Warschau zou ook wel wat zijn. Barcelona moet ook te doen zijn als men over het HSL spoor mag rijden. Een dagelijkse terugreistrein naar Oekraïne zou ook wel in een behoefte voorzien.
Praktische ideeën genoeg.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Dries Molenaar
Leoos
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wat is er zo hopeloos aan Duitsland?

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

Lees de krant. Malaise troef. Niet alleen op het spoor. Zwakke leiding.

Leoos
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat lijkt me wel wat kort door de bocht. Maar nu weet ik in elk geval in welke richting je denkt.
Dacht in eerste instantie dat je het als vakantiebestemming hopeloos vond.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

De infrastructuur (zowel weg als spoor) is behoorlijk verloederd door het gebrek aan tijdig onderhoud.

Leoos
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De Duitse weginfrastructuur ken ik niet, maar qua spoor heb je gelijk.

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

30 jaar CDU en FDP: geen belastingverhoging voor de rijken, Schwarze Null.
De infrastruktuur op rail, weg, internet is erbarmelijk.
Erno- Berk heeft het goed gezegd: verloederd enwel door tekortschieten overheid aangestuurd door rechts,

FFA
4 maanden geleden
Antwoord aan  FFA

Ik weet waar ik over praat.
Ben dagelijks inderweg in Duitsland.

H.maal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

Hier is deze Zo belangrijke info,niet alleen ik ,maar velen die hier wonen ,zoeken naar OA eenhoge snelheids train alsmede slaapcabine die van Barcelona rechtsstreeks naar Paris,Brussel ect en naar Amsterdam of den Haag Zou rijden

H.maal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er is the weinig train verkeer tot op Heen Voor velen die liever per train reizen en wonen in Alicante,Om Dan met een Hoge snelheids train rechtsstreeks vanaf Barcelona naar belgie,Nederland te reizen liefst met slaapcabine,en mogelijk via Paris,velen zoeken dit.

Hanzeboog
4 maanden geleden

OBB is goed bezig. Eindelijk een spoorwegmaatschappij die nieuwe slaaprijtuigen inzet. Ben nooit liefhebber geweest van nachttreinen vanwege die oude slaaprijtuigen met weinig privacy en muffe oude interieur. Maar voor de OBB slaaprijtuigen zal misschien een keer een uitzondering maken.

En in elk rijtuig toilet en douche is duidelijk gericht op deze tijd. Op deze manier zullen nachttreinen ondanks concurrentie van vliegtuig weer toekomstbestendig zijn.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Vroeger had je ook in ieder rijtuig aan ieder eind een toilet.

N. RUYS
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ze zijn veel te duur voor wat ze bieden.niet iedereen kan op ladders klimmen of in Zo n precies ruimte kapsule.

N. RUYS
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ze zijn veel te duur voor wat ze bieden.niet iedereen kan op ladders klimmen en die capsules bah ..

Hanzeboog
4 maanden geleden

De Oostenrijkse Staatsspoorwegen zijn met hun Nightjets de koploper als om nachttreinen gaat. Weet niet wat het kost om te reizen met Nightjets.

Maar het is duidelijk dat OBB qua comfort alles heeft afgestemd op de reiziger. Het zal een bepaalde prijs hebben. Maar je krijgt er alles voor.

In zo’n nachttrein kom je uitgerust en fris op je bestemming.

Erik Vogelezang
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik heb eens gekeken wat Amsterdam – Wenen kost als je comfortabel wil reizen (ik ben geen backpacker meer). Als datum heb ik 3 december genomen hoewel december blijkbaar een dure maand is.

Met de NJ40421 Amsterdam 19u00 – Wien 09u17 is het voltarief voor een eenpersoons cabine bij de ÖBB €334,95 (reis 34,95 + cabine 300). Dat is een behoorlijk bedrag. Verder komt volgens zugfinder.net slechts 37% van deze Nightjets op tijd aan (met een max. vertraging van 5 minuten).

Een dag-verbinding 1e klasse geboekt bij de DB kent talloze voltarieven, afhankelijk van de gekozen treinen. Twee voorbeelden:

 – €475 – ICE225+ICE27 (08u00 – 18u47) Parbleu!

 – €112 – IC+RE 9+ICE627+ICE29 (08u24 – 20u47)

Twee uur boemelen in de RE19 levert dus €363 op!

De €112 vind ik persoonlijk een aanvaardbaar tarief voor een rit van 12,5 uur. Maar of het geheel aantrekkelijk is zo’n lange reistijd, ik weet het niet.

Met KLM AMS 14u30 – VIE 16u10 voor €187 gaat het toch een stuk sneller nl. 1u40. En ja, er moet wel
wat bij opgeteld worden. Ik reken dan ruim: 1 uur voortransport, 2 uur wachttijd, 1u40 vlucht, 0u40 afwachten bagage, 1 uur na transport. In totaal dus 6u20, dus ongeveer de helft van de betaalbare dag-verbinding per trein.

Hoewel ik een groot treinliefhebber ben, weet ik voor deze afstand zou gauw nog niet wat ik zou kiezen.

De Nightjet vind ik behoorlijk c.q. te duur, en de betaalbare dag-verbinding duurt mij te lang. Echt
aantrekkelijk is het (nog) niet. En dan moeten we ook nog aannemen dat de tarieven niet omhoog  gaan bij de introductie van het nieuwe Nightjet materieel.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

De trein heeft ook voor en natransport

Joost2
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

Ik herken dit beeld. Voor mijn wintersport komend seizoen was ik enthousiast om de nachttrein eens te proberen. Toen ik de prijs vergelijk met de kosten voor de auto of een dagtrein was het enthousiasme snel voorbij.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Een auto van de zaak is vaak wel lekker goedkoop, op kosten van de gemeenschap. Eigen auto’s kosten veel meer dan de meesten denken en calculeren. Een auto is interessant wanneer met een gezien of groep reist.

Joost2
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Klopt, maar dat argument vervalt op het moment dat je reisgenoot een eigen auto heeft, zoals in mijn geval.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Als je in het hoogseizoen (jan/feb en jul/aug) gaat is het inderdaad peperduur, maar dat is overal zo.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Paul Lamote
Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

Als je op redelijk korte termijn naar Wien wilt met de trein en de prijzen zijn meer dan € 100 enkele reis dan kan het lonen om een Interrail-pas aan te schaffen en dan heb voor € 359 onbeperkt 1e klas reizen voor 4 dagen binnen 1 maand, zie hier: https://www.interrail.eu/nl/interrail-passes/global-pass?gclsrc=aw.ds&&utm_source=google&gad_source=1&utm_medium=cpc&utm_campaign=IR_NL_NL_DO_Paid-Search_Brand-AlwaysOn&utm_id=20904261503&utm_accountid=default_accountid&utm_accounttype=default_accounttype&gclid=Cj0KCQjw3vO3BhCqARIsAEWblcBgn_nCJFYA2DIIqhDx2norqsMS5NYK_jRhvQZCCmcYcY_EMl15izEaAiXZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Je moet dan alleen nog reserveringen kopen voor € 6,50 enkele reis via http://www.bahn.de.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

Ja maar dat komt doordat we vliegen nog steeds zo zwaar subsidieren. Treinen moeten veel meer betalen voor gebruik van infrastructuur tov de kosten om.deze te bouwen en te onderhouden en moeten belasting betalen, wat vliegtuigen niet hoeven

Tja dat de gesubsideerde versie een stuk goedkoper is is logisch.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Het tarief vliegbelasting voor 2024 is € 29,05 per passagier per vlucht.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

€ 29,05 per passagier per vlucht aan vliegbelasting is echt helemaal niets, een schijntje.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik geef er geen waardeoordeel over. Ik stel alleen vast dat hetgeen daan zegt niet klopt. Het is meer belasting dan er op een treinticket zit. De treinreiziger wordt bovendien niet belast voor de bouw van spoorwegprojecten. Alleen het beheer (inclusief onderhoud) wordt in rekening gebracht bij de vervoerder, die het doorbelast aan de reiziger.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

En vliegmaatschappijen worden niet belast voor de aanleg van vliegvelden. Of over kerozine.

Ton
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

De luchthavens zijn dan ook aparte commerciële bedrijven waar treinstations dat niet zijn.

Ze betalen natuurlijk wel degelijk voor kerosine, die is zeker niet goedkoop, wat jij bedoelt is dat er geen accijnzen ed over geheven worden, dat is overigens niet luchtvaart specifiek, bv de scheepvaart heeft dit ook, eisen zijn dat het internationaal moet zijn en je niet langdurig binnen de territoriale wateren blijft. Ik vraag me af of die regels ook niet voor internationale lange afstand treinen geldig zouden zijn

Ton
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Je betaalt ook kosten voor de luchthaven, veiligheid etc die maken soms de meerderheid van de prijs uit

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Maar ondertussen is kerozine belastingvrij, is er btw op treinkaarjes maar niet op vliegtickets. En betalen vliegmaatschappijen veel minder om van een vliegveld gebruik te maken dan een treinmaatschappij, tov de kosten om deze aan te leggen en te onderhouden.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Dat kun je wel zo stellig beweren, maar ik denk niet dat je er in zult slagen dat geloofwaardig voor te rekenen.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat geloofwaaridg voor te rekenen? Het feit dat de staat betaald voor de paspoortcontroles op vliegvelden, maar eurostar die kosten op amsterdam centraal moet betalen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Geloofwaardig voorrekenen dat het vliegtuig zwaarder gesubsidieerd wordt dan de trein. Overigens hebben we het hier over de nachttrein naar Wenen. Voor zover ik weet is dat geen Eurostar. Eurostar betaalt niet meer dan een BIJDRAGE voor het gebruik van de voorzieningen op de stations, zoals de terminals. Daarnaast was er vanuit Eurostar de wens tot het inrichten van junxtaposted positions. De bijdrage gaat grotendeels op aan de huisvesting van de Britten die daarvoor in Nederland werkzaam zijn.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Het personeel van marachausee en douane betaalt Eurostar net zo min.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Overigens bedraagt de passagiersservicetoeslag EUR24,55 en de beveiligingstoeslag EUR 17,08 per passagier voor vluchten die vertrekken vanaf Schiphol. Uit die kosten wordt een groot deel van de infrastructuur van de luchthaven betaald. Een andere grote inkomstenbron zijn de winkels op de luchthaven. Op basis van die inkomsten kan de luchthaven investeren. Overigens is er niet zoveel te klagen over oneerlijkheid. Al het nieuwe materieel van de ÖBB is volledig betaald door de Oostenrijkse overheid. Er is meer dan een half miljard in gestoken. Het is niet alleen de financiering, maar gewoon een gift. Desondanks beoordeelt de ÖBB de exploitatie als problematisch qua financiering en haast onmogelijk rendabel te krijgen. Het tarief voor het halteren van een nachttrein in Amsterdam bedraagt maximaal EUR50,50 voor de gehele trein. De infraheffing tot aan de grens bedraagt hooguit een paar honderd euro. In Oostenrijk rijdt de trein onbelast en wordt geen infraheffing geheven op nachttreinen.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

En eurostar moet 130 euro per trein per kilometer betalen, (financieel dagblad 2010, zal nu wel meer zijn) wat neerkomt op 150*130/350 = 55 euro per passagier. En dan moeten ze ook nog bijbetalen voor de grenscontroles en belgie en frankrijk betalen voor hun net.

Terwijl de hsl goedkoper was om te bouwen dan schiphol ….

https://fd.nl/frontpage/Print/krant/Pagina/Ondernemen/662455/thalys-40-meer-treinreizen-parijs-kzi2caUtEyqJ

https://www.treinreiziger.nl/ns-vreest-internationale-lijnen-kwijt-te-raken/

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door daan
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Dat komt omdat de HSL infra zo absurd duur is.

Ton
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Ik denk niet dat de ns aan zijn treinen havengelden berekend, idem aan passagiers

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ton

Maar prorail rekent wel extra kosten per station waar je stopt. En eurostar moet de mareschaussee vergoeden voor de grenscontroles, maar vluchten hoven dat niet.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Nogmaals, het gaat hier niet over de Eurostar. Het is natuurlijk absoluut niet gewenst dat de Marechaussee geld zou aannemen van bedrijven. Zowel Schiphol als Eurostar betalen dan ook niet rechtstreeks voor de Marechaussee. Er wordt niet betaald voor de Marechaussee, maar voor de Britse grenscontrole en het gebruik van de terminals. Eurostar betaalt de bijdrage aan de Nederlandse overheid. De kosten voor de junxtaposed positions worden door de Britten weer gedeclareerd bij de Nederlandse overheid.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nogmaals ik heb het over hoeveel internationale treinen moeten betalen in verhouding tot vliegtuigen. En de thalys is de enige die die cijfers openbaar heeft gemaakt.

“Het is natuurlijk absoluut niet gewenst dat de Marechaussee geld zou aannemen van bedrijven.”

Dat is precies wat er gebeurd op amsterdam en rotterdam centraal.

En jouw bewering is simpelweg niet waar, het is voor de mareschaussee waar de eurostsr voor moet betalen, niet de britten.
https://nltimes.nl/2024/10/03/eurostar-still-threatening-scrap-trips-amsterdam-centraal

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

In het artikel geven ze het gewoon te simpel weer en interpreteren ze het verkeerd. Er wordt uitsluitend betaald aan de Nederlandse staat. Er wordt niet rechtstreeks betaald voor grenscontroles. De Britten declareren bij de Nederlandse staat, niet bij Eurostar. Het gaat maar om een paar miljoen, waarbij ook het gebruik van de terminals is inbegrepen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

De tarieven die Prorail berekend aan infraheffing zijn ook gewoon openbaar.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ja maar die zijn gedefinieerd in een tarief per ton trein en verschillend gebaseerd op afstand, en dan komen er nog heffingen voor stalling, elk station waar gestopt wordt, en nog meer bij.

Als jij dat wilt gaan uitrekenen ga je gang

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Vliegtuigen moeten ook betalen op ieder vliegveld waar ze landen.

Eurostar betaalt niet voor de marachausee,wel voor het gebruik van de terminal.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Paul Lamote
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

De OBB krijgt wel miljarden subsidies ieder jaar.

Ton
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Dat is wel een heel eenzijdig verhaal, er ligt in Europa geen meter rails die niet met belastinggeld is betaald en waarvan de kosten 100 procent worden doorbelast. De realiteit is dat er 2 grote redenen zijn de 1e is dat de trein sector zich nog steeds bevindt in situatie die je in de luchtvaart 40 jaar geleden had, veel overheid, weinig mogelijkheden voor ondernemers, net zoals Laker in de luchtvaart tegenwerking kreeg zie je dat nu ook, het is toch vooral (ex/semi) overheid die hun toko afschermen. De 2 e reden is dat een vliegtuig veel efficiënter is, het heeft geen rails nodig die duur en beperkte capaciteit heeft, je kunt vliegtuigen universeel inzetten, waar je voor de trein meerdere versies moet kopen alleen maar om naar buurlanden te rijden, laat staan als je bv naar Spanje wil rijden waar ook nog een extra set rails nodig is vanwege de spoorbreedte.

Roepen dat luchtvaart gesubsidieerd wordt is te makkelijk ( en niet geheel correct er zijn vrijstellingen die algemeen zijn niet alleen luchtvaart )

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ton

En waar denk je dat luchthavens van betaald zijn? Of wie de maresschausee op schiphol betaald? Dat is de belastingbetaler.

Zoals annemiek zei een vliegtuig betaald minder landingsgeld per passagier dan dat de thalys betaald voor het gebruik van de hsl per passagier. En bij de thalys komen daar dan nog de vergoeding voor belgie en frankrijk bovenop.

En schiphol was toch echt een stuk duurder dan de hsl.

Dat de trein ook priblemen heeft door regelgeving klopt, maar het is echt niet de enige reden.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Het is vrij behoorlijk onnozel om te vertellen dat ik iets gezegd heb, terwijl mensen eenvoudig kunnen checken dat ik dat niet gezegd heb.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik heb de prijzen van hoeveel een vliegtuig moet betalen per passagier toch echt van jou.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

En ik maar aannemen dat je die bedragen al had opgezocht voordat je zo stellig beweerde dat vliegen niet belast werd.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Had ik ook, maar niet op de cent precies.

Marc Busio
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

Complimenten voor deze gedegen vergelijking. Het mag duidelijk zijn: het vliegtuig geniet de voorkeur. Zo’n reis met twee uur ‘boemelen’ in een RE is niet realistisch uit oogpunt van comfort en betrouwbaarheid van aansluitingen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Wat mij betreft geldt de volgende volgorde van aantrekkelijkheid voor een reis naar Wenen:

  • 1. het vliegtuig,
  • 2. de ICE overdag,
  • gedeeld 2e. de auto,
  • 4. de nachttrein,
  • 5. de Flixbus.
Ton
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erik Vogelezang

Als je alleen met handbagage reist kun je zowel voor vertrek als bij aankomst flink tijd winnen, het is niet alsof je met de trein, zeker met paar keer overstappen je met enorme koffers gaat rondrijden

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ton

In het AD las ik een artikel over een Amsterdamse wethouder die geen ruimte in zijn agenda kon vinden om naar München af te reizen voor een bijeenkomst waar hij zou spreken. Dit doordat het binnen de gemeente Amsterdam inmiddels een vereiste is dat reizen korter dan 10 uur treintijd altijd met de trein gemaakt moeten worden. Wat daar daadwerkelijk mee bereikt wordt, is dat een reisje waarmee je met gemak op een dag heen en weer kunt met het vliegtuig, een driedaagse reis met de trein wordt. Geen wonder dat hij daarvoor geen tijd heeft.

daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoe is een rijs van 10 uur een driedaagse reis!?

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Jij denkt dat het op 1 dag kan?

N. RUYS
4 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Als dat eens waar was…

Erno-Berk
4 maanden geleden

Ik ben wel benieuwd naar de ticketprijzen van de nieuwe NightJet. Zou een Mini-Cabin daadwerkelijk goedkoper zijn dan de ICE plus een hotelovernachting in Wien, als je daarna ook nog wilt doorreizen naar bijvoorbeeld Budapest, Oost-Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië en straks ook Servië. Nu loont de huidige NightJet totaal niet in vergelijking met de ICE plus een hotelovernachting in Wien, maar misschien gaat dat veranderen als de Mini-Cabins ook beschikbaar komen op de verbinding naar Nederland of het Ruhrgebiet.

Willem
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik heb begrepen (misschien kan iemand dat bevestigen?) dat de nieuwe minicabines de tarieven volgen van de vierpersoons (?) couchette.

Als ik voor de huidige trein voor mid november, doordeweeks, een ticket wil boeken Utrecht – Innsbruck kom ik voor een plek in een vierpersoons couchette uit op minder dan €70. Dat lijkt me een behoorlijke aantrekkelijk tarief. Wat je uiteindelijke betaalt zal wel grotendeels afhangen van de verwachte bezetting en het moment van boeken, dus dat moeten we dan nog wel afwachten.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Als ik kijk naar de toeslag die ÖBB zelf rekent voor de eenpersoons capsules op de nachttrein van Wenen naar Bregenz, dan zie ik tarieven die variëren van 240 euro (bij vertrek op korte termijn) en 130 euro (bij een vertrek wat verder in de toekomst). Ik zie eigenlijk weinig aanleiding waarvoor de toeslagen heel erg anders zullen zijn op de ritten naar Amsterdam, behalve natuurlijk het feit dat ÖBB de prijzen opstuwt op basis van de vraag. Hoewel ik het zelf helemaal niet aantrekkelijk vind, acht ik de toeslag van 130 euro te billijken en die van 240 euro veel te duur. Over de capsules hoorde ik kort na de invoering slechte verhalen, waarbij mensen in de nacht bijvoorbeeld tig keer wakker werden door automatische omroepberichten bij iedere stop. Volgens mij hebben ze dat nu aangepast. Ik hoor nog wel klachten over standaard onvriendelijk personeel dat al anderhalf uur voor aankomst het beddengoed komt claimen. Dus lekker blijven liggen tot vlak voor aankomst is er sowieso niet bij.

Rogier de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hmm waar tref je deze hoge tarieven? Wanneer ik op nightjet.com bijvoorbeeld twee maanden vooruit boek, zie ik toch veelal lagere tarieven voor de mini cabins.

Joost
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik had zaterdagavond een capsule van Wenen naar Hamburg. Geboekt op vrijdagmiddag, ruim 24 uur vantevoren. 105 euro toeslag bovenop Interrail, heel schappelijke prijs gezien eten in lounge & ontbijt er ook in zit.

Rogier de Wit
4 maanden geleden

Heel goed nieuws, wat mij betreft liever eerder dan later.

De in het artikel genoemde 28 slaapcapsules zijn _per rijtuig_. Elke stam rijdt met 3 rijtuigen couchette, dus met maar liefst 84 mini cabins!

Baardstaart
4 maanden geleden

Die capsules zijn wat mij betreft de toekomst van nachttreinen. Het geeft je privacy ‘s-nachts en het zijn ook geen ritten, die echt veel langer duren dan een nacht. Dat je er niet kunt zitten is nogal wiedes en dan zou je maar een traditonele 4 persoons cabine moeten nemen en nachttreinen moeten sowieso slim met de ruimte omgaan om (enigzins) economisch te wezen. En die capsules nemen even veel ruimte in beslag als een 4 persoons couchette wagon. En het belangrijkste van een nachttrein is dat je er lekker in kan slapen en de andere dag fit op je bestemming aankomt en liggend kan je ook je een filmpje etc op je mobiel, tablet of laptop kijken.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Misschien kun je wel rechtop in het bedje zitten om nog een krant of boek te lezen, Het zal haast wel moeten kunnen om er nog een beetje uit de ‘voeten’ te kunnen. Misschien zijn er wel klapstoeltjes in het gangpad 🙂

Rogier de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Klopt helemaal! Ik las in verschillende reviews dat ze ruim hoog genoeg zijn om rechtop te zitten. En je hebt een tafeltje, verschuifbaar op een rail, waarvan de onderkant overigens dienst doet als spiegel. Zie foto van de binnenkant, van officiële OBB site, in de bijlage hieronder.

En het klopt ook dat er in het gangpad, tegenover de mini cabins, opklapbankjes zijn. Je hebt één opklapbankje per 4 mini cabins.

En helemaal eens dat dit een goede ontwikkeling is: de nachttrein heeft nu echt voor elk wat wils, van zitplaatsen tot sleepers met eigen douche/wc.

IMG_2636
Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

dank je wel, dat valt allemaal reuze mee. Anders zou het ook wel krap worden. Het is geen onderzeeër 🙂 Stel je voor dat ze zo dubbeldekkers zouden vullen. Als dat kan. Dan heb je nog eens wat ligplaatsen met privacy. De bovenste zal dan wel minder ruim zijn vanwege het gekromde dak.

Jules Draaijers
4 maanden geleden

Heb deze mogen gebruiken tussen München Hbf en Hamburg-Altona, had een slaapcompartiment. Deze heeft een eigen douch en wc, maar is bijzonder krap (zelfs voor alleen een wc), douchen moet zittend op de wc-pot (met de klep dicht). Voordeel daarvan is wel weer dat door de soms abrupte bewegingen in wisselstraten tijdens douchen je dan niet uit je evenwicht wordt geslingerd.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jules Draaijers

Dat lijkt mij niet zo fris om op zo’n deksel te gaan zitten.

Dirk Schildpad
4 maanden geleden

Eerste rit is op 7 april 2025.

Roger de Wit
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dirk Schildpad

zeker interessant! Weet je of dat alleen het treindeel naar Wenen betreft, of ook het treindeel naar Innsbruck?

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Roger de Wit

Alleen naar Wien, naar Innsbruck blijft oud materieel rijden.

A.Dogterom
4 maanden geleden

En hoe zit het met rollator meenemen? Veel problemen nee gehad vorig jaar.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  A.Dogterom

op slaan bij de fietsen

Eend
4 maanden geleden
Antwoord aan  A.Dogterom

Dat klopt de nachttrein van OBB heeft geen gelijkvloerse instap. Voor ouderen, reizigers met een beperking en reizigers met veel bagage een groot probleem. Het grote probleem is dat er binnen Europa twee groepen landen namelijk: 1) een perron hoogte van 76 cm o.a. België, Duitsland,Nederland en Spanje en
2) een perron hoogte van 55 cm o.a Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Alleen Talgo is er in geslaagd om hogesnelheidstreinen en nachttreinen te bouwen met gelijkvloers instap voor 55 cm of 76 cm en Egyptische hoogte. Voor veel spoorwegmaatschappijen en fabrikanten was onbelangrijk.
Alleen de uitvinder IR Alejandro Goicoechea van de Talgo was van mening dat in 1941 al belangrijk is.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Gezien de nogal lauwe ontvangst van de Talgo Avril op het spoor en de klachten over de slechte ligging op het spoor en de herrie, denk ik niet dat het heel verstandig is om met Talgo in zee te gaan voor het ontwikkelen van een nachttrein. Voor zover het hele nachttreinverhaal al niet trekken aan een dood paard is.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het laatste is een sterker argument dan het eerste. De Duitse spoorwegindustrie is woest dat DB treinen bij Talgo heeft gekocht en doet er nu alles aan om Talgo af te schilderen als inferieur.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Paul Lamote
Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Op YouTube zijn er een flink aantal reviews te vinden over de Talgo Avril en zowat alle reviews zijn zeer kritisch over de Talgo Avril. Het is niet te bescherming van Siemens, maar Siemens maar echt veel beter materieel (ComfortJet van Ceske Drahy bijvoorbeeld) dan Talgo. Stadler idem.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Die “dooie paarden” rijden wel en trekken steeds meer passagiers. Ondanks de huidige oude meuk. De reisbranche toont interesse. Voor stedenreizen ideaal.
Overigens is ene Talgo de andere niet. Er zijn talrijke series Talgo’s op de rails verschenen die geroemd zijn om hun rijcomfort en innovatie.

Erno-Berk
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als over een flink aantal jaar vliegen duurzamer wordt en ook elektrisch vliegen geïntroduceerd wordt voor de korte afstand (London, Oslo, Berlin, Praha, Wien, Zürich) kan het hele nachttreinnetwerk de prullenbak in.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Elektrisch vliegen?

Eend
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volgens mijn informatie werkt Talgo aan een verbeterde versie waar o.a drie verbeteringen zullen worden aangebracht:
1) een verbeterde baan ligging,
2) betere geluidsisolatie en
3) betere stoelen.
Bovendien de Talgo Avril is veel gecompliceerder dan alleen slaap-
rijtuigen. De Talgo 102/ 112 hebben een uitstekende baan ligging. Overigens hebben alle Europese treinen een slechter baan ligging dan de Chinese
Hogesnelheidstreinen.

Eend
4 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Momenteel bouwt Talgo hotel treinen voor de Egyptische spoorwegen. Deze treinen bestaan uit:- slaaprijtuigen Single double met douche en toilet,
– slaaprijtuigen T4,
– bar en restauratie rijtuig en
– diesel generator rijtuig.
De wielsets en rijtuigen zijn speciaal aangepast omdat de perrons in Egypte hoger zijn dan 76 cm.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Eend

Dus, Talgo kan alles. Het ligt aan de opdracht.

Eend
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat klopt. Bovendien was de opdracht van de Renfe tegen zeer lage prijs afgesloten.