‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’
02 okt 2024 12:20
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar ÖBB kan nog altijd geen exacter tijdstip noemen voor de introductie van de nieuwe Nightjet New Generation op de lijnen naar en van Amsterdam.
De Nightjet New Generation rijdt momenteel alleen nog op de trajecten Wenen – Bregenz, Wenen – Hamburg, Innsbruck – Hamburg, Wenen – Rome en München – Rome. De eerste treinstellen van de nieuwe nachttreinen werden in 2022 gepresenteerd en vanaf 2023 worden de nieuwe treinstellen gefaseerd ingezet. In totaal bouwt Siemens 33 nieuwe Nightjets voor ÖBB.
Laatste introductie in september
De nieuwe verbindingen naar Rome waren in september de laatste lijnen waar ÖBB de nieuwe treinstellen invoerde. Wanneer Nederland aan de beurt is kan ÖBB- woordvoerder Bernhard Rieder nog altijd niet zeggen. ,,We zijn van plan de nieuwe Nightjet naar Amsterdam volgend jaar te introduceren. Een exacte datum hebben we nog niet’’, is alles dat Rieder los laat.
De nieuwe nachttreinen brengen naar verwachting flinke verbeteringen voor reizigers. In de eerste plaats op het gebied van comfort. Maar de nieuwe treinstellen zijn naar verwachting ook minder storingsgevoelig. De oudere treinstellen waarmee ÖBB nu rijdt, gaan nog wel eens kapot. Niet alleen leidt dat tot vertragingen, sommige passagiers kunnen in dat geval ook hun reis niet vervolgen of in sommige gevallen niet eens beginnen.
Slaapcapsules
De grootste noviteit van de nieuwe nachttreinen zijn 28 eenpersoons slaapcapsules die ideaal zijn voor reizigers die alleen reizen. De slaapcapsules zijn in de ligrijtuigen waarin er ook vierpersoonscouchettes zijn en rolstoeltoegankelijke couchettes.
In de slaaprijtuigen van de Nightjet New Generation zijn de bedden in plaats van dwars, in de lengterichting geplaatst. Alle coupes in het slaaprijtuig hebben een eigen toilet en douche. De slaaprijtuigen hebben negen standaard compartimenten en één ruimere en luxere coupé.
Zitplaatsen
Een grote verandering is er ook voor de zitplaatsen. Nu zijn die nog in afgesloten 6 persoonscoupés maar straks zijn de zitplaatsen in een open coupé. In dit rijtuig is ook stallingsruimte voor fietsen en andere grote bagage zoals ski’s en kinderwagens.
© Treinreiziger.nl
Geen zitcoupes meer, maar alles Grossraum, weg privacy! En Hello Fresh.
In een 6–persoonscoupé zit je ook niet privé. Wil je privé, dan boek je een eenpersoonsslaapcapsule.
Daar kun je niet echt in zitten.
Alles bij elkaar genomen zou ik de nieuwe treinen juist een verbetering van privacy noemen. In zo’n zitcoupé zit je ook met anderen en je hebt nu wel de mogelijkheid om een persoonlijk stukje ruimte in de vorm van een capsule te huren.
Ik vind met één of twee andere personen in een zespersoonscoupé trouwens juist minder prettig dan in één grote ruimte, maar dat is misschien ook een persoonlijke voorkeur.
Die mini cabins geven gelukkig juist heel veel privacy! Onderaan https://www.nightjet.com kan je 360 graden foto’s bekijken, die een goed beeld geven van de indeling.
Goed nieuws voor de reizigers. De bouwtijd blijkt nu reuze mee te vallen.
Hier in NL zijn nieuwe spullen juist storingsgevoelig, sprinters blijken met ongeschikt schakelmateriaal uitgerust, chassis van ICng blijkt onjuist gelast, allerlei zakenin de ICng werken ook niet goed. Enzovoort. Het is wat optimistisch om te stellen dat de nieuwe wagons minder storingsgevoelig zijn. Hoewel ze nu uit Duitsland komen en wellicht dat het ondanks alle problemen in de industrie daar toch nog wel lukt om zoiets correct in elkaar te zetten. Heeft men ook goede locs?
Het mooiste zou zijn wanneer NS van dezelfde treinen ook een aantal sets koopt om vanuit Utrecht of Den Bosch zelf een aantal verbindingen op te zetten. Zoals een London overnight slow train, maar wellicht wordt er ‘s nachts niet in de Chunnel gereden. Leuk naar Venetië of nog verder Italië in. Zomernachttreinen naar Zuid-Frankrijk is ook leuk. In de Alpen is ook altijd wat te doen. Duitsland is hopeloos maar een trein naar München, Kopenhagen Malmö of Warschau zou ook wel wat zijn. Barcelona moet ook te doen zijn als men over het HSL spoor mag rijden. Een dagelijkse terugreistrein naar Oekraïne zou ook wel in een behoefte voorzien.
Praktische ideeën genoeg.
Wat is er zo hopeloos aan Duitsland?
Lees de krant. Malaise troef. Niet alleen op het spoor. Zwakke leiding.
Dat lijkt me wel wat kort door de bocht. Maar nu weet ik in elk geval in welke richting je denkt.
Dacht in eerste instantie dat je het als vakantiebestemming hopeloos vond.
De infrastructuur (zowel weg als spoor) is behoorlijk verloederd door het gebrek aan tijdig onderhoud.
De Duitse weginfrastructuur ken ik niet, maar qua spoor heb je gelijk.
30 jaar CDU en FDP: geen belastingverhoging voor de rijken, Schwarze Null.
De infrastruktuur op rail, weg, internet is erbarmelijk.
Erno- Berk heeft het goed gezegd: verloederd enwel door tekortschieten overheid aangestuurd door rechts,
Ik weet waar ik over praat.
Ben dagelijks inderweg in Duitsland.
OBB is goed bezig. Eindelijk een spoorwegmaatschappij die nieuwe slaaprijtuigen inzet. Ben nooit liefhebber geweest van nachttreinen vanwege die oude slaaprijtuigen met weinig privacy en muffe oude interieur. Maar voor de OBB slaaprijtuigen zal misschien een keer een uitzondering maken.
En in elk rijtuig toilet en douche is duidelijk gericht op deze tijd. Op deze manier zullen nachttreinen ondanks concurrentie van vliegtuig weer toekomstbestendig zijn.
Vroeger had je ook in ieder rijtuig aan ieder eind een toilet.
De Oostenrijkse Staatsspoorwegen zijn met hun Nightjets de koploper als om nachttreinen gaat. Weet niet wat het kost om te reizen met Nightjets.
Maar het is duidelijk dat OBB qua comfort alles heeft afgestemd op de reiziger. Het zal een bepaalde prijs hebben. Maar je krijgt er alles voor.
In zo’n nachttrein kom je uitgerust en fris op je bestemming.
Ik heb eens gekeken wat Amsterdam – Wenen kost als je comfortabel wil reizen (ik ben geen backpacker meer). Als datum heb ik 3 december genomen hoewel december blijkbaar een dure maand is.
Met de NJ40421 Amsterdam 19u00 – Wien 09u17 is het voltarief voor een eenpersoons cabine bij de ÖBB €334,95 (reis 34,95 + cabine 300). Dat is een behoorlijk bedrag. Verder komt volgens zugfinder.net slechts 37% van deze Nightjets op tijd aan (met een max. vertraging van 5 minuten).
Een dag-verbinding 1e klasse geboekt bij de DB kent talloze voltarieven, afhankelijk van de gekozen treinen. Twee voorbeelden:
– €475 – ICE225+ICE27 (08u00 – 18u47) Parbleu!
– €112 – IC+RE 9+ICE627+ICE29 (08u24 – 20u47)
Twee uur boemelen in de RE19 levert dus €363 op!
De €112 vind ik persoonlijk een aanvaardbaar tarief voor een rit van 12,5 uur. Maar of het geheel aantrekkelijk is zo’n lange reistijd, ik weet het niet.
Met KLM AMS 14u30 – VIE 16u10 voor €187 gaat het toch een stuk sneller nl. 1u40. En ja, er moet wel
wat bij opgeteld worden. Ik reken dan ruim: 1 uur voortransport, 2 uur wachttijd, 1u40 vlucht, 0u40 afwachten bagage, 1 uur na transport. In totaal dus 6u20, dus ongeveer de helft van de betaalbare dag-verbinding per trein.
Hoewel ik een groot treinliefhebber ben, weet ik voor deze afstand zou gauw nog niet wat ik zou kiezen.
De Nightjet vind ik behoorlijk c.q. te duur, en de betaalbare dag-verbinding duurt mij te lang. Echt
aantrekkelijk is het (nog) niet. En dan moeten we ook nog aannemen dat de tarieven niet omhoog gaan bij de introductie van het nieuwe Nightjet materieel.
De trein heeft ook voor en natransport
Ik herken dit beeld. Voor mijn wintersport komend seizoen was ik enthousiast om de nachttrein eens te proberen. Toen ik de prijs vergelijk met de kosten voor de auto of een dagtrein was het enthousiasme snel voorbij.
Een auto van de zaak is vaak wel lekker goedkoop, op kosten van de gemeenschap. Eigen auto’s kosten veel meer dan de meesten denken en calculeren. Een auto is interessant wanneer met een gezien of groep reist.
Klopt, maar dat argument vervalt op het moment dat je reisgenoot een eigen auto heeft, zoals in mijn geval.
Als je op redelijk korte termijn naar Wien wilt met de trein en de prijzen zijn meer dan € 100 enkele reis dan kan het lonen om een Interrail-pas aan te schaffen en dan heb voor € 359 onbeperkt 1e klas reizen voor 4 dagen binnen 1 maand, zie hier: https://www.interrail.eu/nl/interrail-passes/global-pass?gclsrc=aw.ds&&utm_source=google&gad_source=1&utm_medium=cpc&utm_campaign=IR_NL_NL_DO_Paid-Search_Brand-AlwaysOn&utm_id=20904261503&utm_accountid=default_accountid&utm_accounttype=default_accounttype&gclid=Cj0KCQjw3vO3BhCqARIsAEWblcBgn_nCJFYA2DIIqhDx2norqsMS5NYK_jRhvQZCCmcYcY_EMl15izEaAiXZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Je moet dan alleen nog reserveringen kopen voor € 6,50 enkele reis via http://www.bahn.de.
Ja maar dat komt doordat we vliegen nog steeds zo zwaar subsidieren. Treinen moeten veel meer betalen voor gebruik van infrastructuur tov de kosten om.deze te bouwen en te onderhouden en moeten belasting betalen, wat vliegtuigen niet hoeven
Tja dat de gesubsideerde versie een stuk goedkoper is is logisch.
Het tarief vliegbelasting voor 2024 is € 29,05 per passagier per vlucht.
€ 29,05 per passagier per vlucht aan vliegbelasting is echt helemaal niets, een schijntje.
Ik geef er geen waardeoordeel over. Ik stel alleen vast dat hetgeen daan zegt niet klopt. Het is meer belasting dan er op een treinticket zit. De treinreiziger wordt bovendien niet belast voor de bouw van spoorwegprojecten. Alleen het beheer (inclusief onderhoud) wordt in rekening gebracht bij de vervoerder, die het doorbelast aan de reiziger.
En vliegmaatschappijen worden niet belast voor de aanleg van vliegvelden. Of over kerozine.
Maar ondertussen is kerozine belastingvrij, is er btw op treinkaarjes maar niet op vliegtickets. En betalen vliegmaatschappijen veel minder om van een vliegveld gebruik te maken dan een treinmaatschappij, tov de kosten om deze aan te leggen en te onderhouden.
Complimenten voor deze gedegen vergelijking. Het mag duidelijk zijn: het vliegtuig geniet de voorkeur. Zo’n reis met twee uur ‘boemelen’ in een RE is niet realistisch uit oogpunt van comfort en betrouwbaarheid van aansluitingen.
Wat mij betreft geldt de volgende volgorde van aantrekkelijkheid voor een reis naar Wenen:
Ik ben wel benieuwd naar de ticketprijzen van de nieuwe NightJet. Zou een Mini-Cabin daadwerkelijk goedkoper zijn dan de ICE plus een hotelovernachting in Wien, als je daarna ook nog wilt doorreizen naar bijvoorbeeld Budapest, Oost-Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië en straks ook Servië. Nu loont de huidige NightJet totaal niet in vergelijking met de ICE plus een hotelovernachting in Wien, maar misschien gaat dat veranderen als de Mini-Cabins ook beschikbaar komen op de verbinding naar Nederland of het Ruhrgebiet.
Ik heb begrepen (misschien kan iemand dat bevestigen?) dat de nieuwe minicabines de tarieven volgen van de vierpersoons (?) couchette.
Als ik voor de huidige trein voor mid november, doordeweeks, een ticket wil boeken Utrecht – Innsbruck kom ik voor een plek in een vierpersoons couchette uit op minder dan €70. Dat lijkt me een behoorlijke aantrekkelijk tarief. Wat je uiteindelijke betaalt zal wel grotendeels afhangen van de verwachte bezetting en het moment van boeken, dus dat moeten we dan nog wel afwachten.
Als ik kijk naar de toeslag die ÖBB zelf rekent voor de eenpersoons capsules op de nachttrein van Wenen naar Bregenz, dan zie ik tarieven die variëren van 240 euro (bij vertrek op korte termijn) en 130 euro (bij een vertrek wat verder in de toekomst). Ik zie eigenlijk weinig aanleiding waarvoor de toeslagen heel erg anders zullen zijn op de ritten naar Amsterdam, behalve natuurlijk het feit dat ÖBB de prijzen opstuwt op basis van de vraag. Hoewel ik het zelf helemaal niet aantrekkelijk vind, acht ik de toeslag van 130 euro te billijken en die van 240 euro veel te duur. Over de capsules hoorde ik kort na de invoering slechte verhalen, waarbij mensen in de nacht bijvoorbeeld tig keer wakker werden door automatische omroepberichten bij iedere stop. Volgens mij hebben ze dat nu aangepast. Ik hoor nog wel klachten over standaard onvriendelijk personeel dat al anderhalf uur voor aankomst het beddengoed komt claimen. Dus lekker blijven liggen tot vlak voor aankomst is er sowieso niet bij.
Heel goed nieuws, wat mij betreft liever eerder dan later.
De in het artikel genoemde 28 slaapcapsules zijn _per rijtuig_. Elke stam rijdt met 3 rijtuigen couchette, dus met maar liefst 84 mini cabins!
Die capsules zijn wat mij betreft de toekomst van nachttreinen. Het geeft je privacy ‘s-nachts en het zijn ook geen ritten, die echt veel langer duren dan een nacht. Dat je er niet kunt zitten is nogal wiedes en dan zou je maar een traditonele 4 persoons cabine moeten nemen en nachttreinen moeten sowieso slim met de ruimte omgaan om (enigzins) economisch te wezen. En die capsules nemen even veel ruimte in beslag als een 4 persoons couchette wagon. En het belangrijkste van een nachttrein is dat je er lekker in kan slapen en de andere dag fit op je bestemming aankomt en liggend kan je ook je een filmpje etc op je mobiel, tablet of laptop kijken.
Misschien kun je wel rechtop in het bedje zitten om nog een krant of boek te lezen, Het zal haast wel moeten kunnen om er nog een beetje uit de ‘voeten’ te kunnen. Misschien zijn er wel klapstoeltjes in het gangpad 🙂
Klopt helemaal! Ik las in verschillende reviews dat ze ruim hoog genoeg zijn om rechtop te zitten. En je hebt een tafeltje, verschuifbaar op een rail, waarvan de onderkant overigens dienst doet als spiegel. Zie foto van de binnenkant, van officiële OBB site, in de bijlage hieronder.
En het klopt ook dat er in het gangpad, tegenover de mini cabins, opklapbankjes zijn. Je hebt één opklapbankje per 4 mini cabins.
En helemaal eens dat dit een goede ontwikkeling is: de nachttrein heeft nu echt voor elk wat wils, van zitplaatsen tot sleepers met eigen douche/wc.
Heb deze mogen gebruiken tussen München Hbf en Hamburg-Altona, had een slaapcompartiment. Deze heeft een eigen douch en wc, maar is bijzonder krap (zelfs voor alleen een wc), douchen moet zittend op de wc-pot (met de klep dicht). Voordeel daarvan is wel weer dat door de soms abrupte bewegingen in wisselstraten tijdens douchen je dan niet uit je evenwicht wordt geslingerd.
Eerste rit is op 7 april 2025.
zeker interessant! Weet je of dat alleen het treindeel naar Wenen betreft, of ook het treindeel naar Innsbruck?
Alleen naar Wien, naar Innsbruck blijft oud materieel rijden.