Nieuwe RegioExpres Arnhem – Winterswijk stap dichterbij

De RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk is een stap dichterbij gekomen nu Provinciale Staten in Gelderland op woensdag het inpassingsplan voor de uitbreiding van het spoor heeft goedgekeurd. Door het besluit blijft de planning dat de eerste RegioExpres in 2028 tussen Arnhem en Winterswijk rijdt.

De RegioExpres is een geplande sneltrein van Arnhem naar Doetinchem die vanaf Doetinchem als stoptrein verder rijdt naar Winterswijk. Nu rijdt Arriva alleen stoptreinen over het traject, dat met 21.000 reizigers per dag een druk regiotraject is. De RegioExpres gaat als extra trein over het traject rijden.

Volgens onderzoek straks minder treinherrie

In het inpassingsplan zijn de herrie van de treinen en de gevolgen voor het milieu van de extra treinen onderzocht. Omwonenden van het spoortraject vrezen dat ze meer last krijgen van lawaai en schade aan hun huis door trillingen. Voor de komst van sneltrein RegioExpres moet het bestaande spoor uitgebreid worden.

Volgens het inpassingsplan wordt de geluidsoverlast juist minder omdat het spoor wordt uitgerust met raildempers die het geluid van de treinen verminderen. Er gaan wel meer mensen last krijgen van trillingen maar volgens het onderzoek zijn die trillingen niet sterk genoeg om schade te veroorzaken aan huizen. Om bewoners te ontzien, zijn geplande werkterreinen en bouwwegen verplaatst.

Tijdswinst voor reizigers

De RegioExpres verkort de reistijd tussen Arnhem en de Achterhoek met dertien minuten. Door een betere aansluiting op de intercity’s naar de Randstad en Nijmegen loopt de winst in reistijd zelfs op tot 26 minuten.

Ook voordeel voor ICE’s

De uitbreiding van het spoor heeft ook voordelen voor de ICE’s die versneld kunnen worden, en voor de verbinding tussen Nijmegen en de Randstad. De kosten van het hele project bedragen naar verwachting 150 miljoen euro waarvan provincie en Rijk ieder de helft ophoesten.

Van 6 juni tot 17 juli is het nog mogelijk om beroep aan te tekenen tegen de plannen bij de Raad van State. In de voorlopige planning is een eventuele bezwaarprocedure al meegenomen. Spoorbeheerder ProRail moet voor de aanleg van extra spoor nog grond aanschaffen. Als ook de rest volgens plan verloopt, begint het werk in 2027 en rijdt de eerste RegioExpres in 2028.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 28 mei 2025 18:46

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug