NMa: alle reisinformatie via NS toegestaan

De Nederlandse Spoorwegen mogen de reisinformatiediensten van spoorbeheerder ProRail overnemen. Daar zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden, meldt de Nederlandse Mededingingsautoriteit donderdag. 

De toezichthouder wil niet hebben dat het reizigers die in een NS-trein reizen betere reisinformatie krijgen dan reizigers in een trein van een regionale vervoerder. Daarom heeft de NS toegezegd dat ook concurrenten onder dezelfde voorwaarden toegang krijgen tot de reisinformatie. Daarmee is het probleem volgens de NMa opgelost.

1 november
Op dit moment zijn NS en ProRail nog samen verantwoordelijk voor de reisinformatie. De omroep op stations en de informatievoorziening op Teletekst is nu bijvoorbeeld in handen van ProRail. Alle medewerkers blijven, alleen vallen ze straks niet meer onder ProRail maar onder NS. Dat gaat waarschijnlijk gebeuren per 1 november.

Regionale vervoerders
Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion hebben zich altijd verzet tegen de plannen, maar dat blijkt tevergeefs. NS moet straks ook voor deze vervoerders de reisinformatie verzorgen, wat de vervoerders niet zien zitten. Volgens hen is het beter dat een onafhankelijke partij als ProRail de reisinformatie verzorgt.

Winterproblemen
Het plan om alle reisinformatie via één verantwoordelijke te laten verlopen, is afkomstig van NS-directeur Bert Meerstadt. Hij hield zijn pleidooi na de winterproblemen van 2010/2011. De reisinformatie schoot toen voor de tweede achtereenvolgende winter tekort. Informatie van ProRail en NS was soms tegenstrijdig. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft het voorstel van de NS-directeur toen overgenomen. 

Bezwaar
Reizigersvereniging Voor Beter OV is vanaf begin af aan fel tegenstander geweest van het voorstel en heeft dit ook kenbaar gemaakt aan de NMa. De vereniging overweegt nu in beroep te gaan tegen het besluit. "Maar eerst zal de NMa zijn beweegredenen ook aan Voor Beter OV en andere indieners van bezwaren/zienswijzen moeten laten weten. Dat is dus nog niet gebeurd" aldus een woordvoerder van de vereniging.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

11 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug