Er is nog geen besluit genomen over hoeveel de OV-chipkaart in de toekomst gaat kosten. Naar verwachting zal daar pas in september duidelijkheid over zijn. Het was eerder de bedoeling dat hier al in het eerste kwartaal duidelijkheid over zou komen. De bedoeling is nu dat in september Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de Tweede Kamer zal informeren wat de nieuwe prijs van de OV-chipkaart wordt.
Dat zegt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) tegenover Treinreiziger.nl. Een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart kosten nu nog 7,50 euro. Omdat de kwestie complex werd, is er in het eerste kwartaal geen besluit genomen, zegt De Jonge. Later werd de beslissing uitgesteld tot april en juni, maar ook dat is niet gehaald. Nu richten de vervoerders zich op september. De Jonge heeft er nu vertrouwen in dat dit deze keer wel gaat lukken. “We zijn al heel ver, maar we moeten de puntjes nog op de i zetten.” Hij wijst erop dat de consumentenorganisaties ook bij het NOVB zijn aangesloten.
De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Dit jaar moet er ook een besluit komen over het enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schreef eerder dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is.
Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de OV-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse kaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.
This post was last modified on 19 juli 2018 22:34
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…