“OV-chipkaart gratis? Dan gaan de vervoerders failliet”
06 mrt 2017 13:04
De OV-chipkaart kan echt niet gratis. Als dat zou gebeuren, zonder de kosten op een andere manier te verrekenen, zullen er vervoerders failliet gaan. Dat stelt Bart Schmeink, directeur van Transdev en voorzitter bij de coöperatie achter de OV-chipkaart, in een interview met Treinreiziger.nl.
Een opmerkelijke uitspraak, gezien de miljarden euro’s die jaarlijks in het openbaar vervoer omgaan. Alleen al de winst van NS is fors hoger dan wat de OV-chipkaart kost. Volgens Schmeink zijn de winstmarges bij private vervoerders dusdanig klein dat daardoor bedrijven om zullen vallen. Hij heeft nog wel een andere oplossing:
Je zou de OV-chipkaart gratis kunnen maken als het kilometertarief 1 à 2 cent omhoog gaat,” aldus Schmeink.
De Transdev-directeur is daar zelf overigens geen voorstander van. “Dan gaan je meest loyale klanten veel meer betalen dan dat ze nu doen,” geeft hij als reden. “Maar als wij nu kunnen afspreken dat we het op die manier doen, dan zou ik het meteen willen. Want linksom of rechtsom zijn de kosten er dan uit,” vult hij aan.
Prijs OV-chipkaart
Zowel de vervoerders als de uitgever van de OV-chipkaart (Translink) vinden de huidige prijs van de OV-chipkaart prima. Het AD meldde eerder dat de productie van de ov-chipkaart slechts 88 cent kost, terwijl de OV-bedrijven hem voor 7,50 euro verkopen. Arco Groothedde, directeur bij Translink, stelt dat de prijs van 88 cent niet klopt. “Dat is alleen de prijs van het stukje plastic. Maar in de prijs zitten ook de kosten van de chip, beveiliging, distributie en klantenservice,” legt Groothedde uit. Groothedde en Schmeink benadrukken nog eens dat er geen winst wordt gemaakt met de chipkaart.
NS-kaart
Hoe de prijs van een OV-chipkaart precies is opgebouwd, vertelt Groothedde niet. “Dat verschilt ook weer of het een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart is. En de prijs van een NS-kaart is weer anders opgebouwd,” zegt de directeur van TLS. Groothedde stelt verder dat het een misvatting is om te denken dat de OV-chipkaarten die NS levert echt gratis zijn. Hij wordt daarbij bijgevallen door Bas van Weele, werkzaam bij Arriva, maar ook secretaris van de Coöperatie OV-bedrijven. “Het zit bij NS verwerkt in de prijs verwerkt van het nieuwe Dal Voordeel-abonnement,” stelt Van Weele.
Waarom goedkoper maken?
Al jaren staat de prijs van de OV-chipkaart ter discussie. Maar die discussie vinden de vervoerders niet reëel.
Waarom zou de OV-chipkaart goedkoper moeten worden?” vraagt Groothedde zich af.
Groothedde wijst erop dat de kosten voor een pin-betaling bij Albert Heijn zitten verwerkt in bijvoorbeeld de prijs van een fles melk. “Zij kunnen niet precies aangeven hoe dat precies verrekend wordt. Wij hebben de stelregel om het geld waar het gemaakt wordt ook zo representatief mogelijk te koppelen aan een prijs die daarbij hoort.” Verder maakt Groothedde de vergelijking met de bank. Ook die vragen een vergoeding voor de pinpas en moeten de transactiekosten terug verdienen.
Vergelijking buitenland
De vergelijking met het buitenland, waar OV-kaarten veel goedkoper zijn, vinden de vervoerders niet opgaan. “Hier zijn andere politieke keuzes gemaakt. In andere landen zit het verwerkt in het kilometertarief. Hier zijn we kostenneutraal overgestapt. Dat betekent dat de aanschaf van de OV-kaart zelf beprijsd moest worden. Daar is 7,50 euro uitgekomen,” houdt Van Weele voor.
OV-chipkaart wordt niet goedkoper
De kans dat de OV-chipkaart de komende jaren goedkoper wordt, lijkt vrij klein. Ook niet als over vier jaar alle investeringskosten uit het verleden zijn terugverdiend. “Ik denk dat aan de prijs van de OV-chipkaart weinig zal veranderen, maar dat is een keus die je kunt maken. Wat je zal zien is dat de transactiekosten die vervoerders betalen zullen dalen,” verklaart TLS-directeur Groothedde. Van Weele zet namens de OV-bedrijven de deur wel op een kier om als alle investeringskosten zijn terugverdiend opnieuw over de prijs te spreken.
Verbeteren
Ondanks dat de vervoerders en TLS in het algemeen erg tevreden zijn met de OV-chipkaart, erkennen de partijen dat de kaart beter moet.
Er is nog een hele lijst verbeterpunten die door ons relatief simpel geïmplementeerd kan worden en door de reiziger als een grote vooruitgang ervaren wordt. Als ik in de spiegel kijk, dan zeg ik: die kaart kan nog veel beter. Daar hebben we afgelopen jaren onvoldoende aan gedaan,” erkent Schmeink .
De Transdev-directeur doelt dan bijvoorbeeld op het makkelijker maken om saldo van de ene kaart naar de andere kaart te verplaatsen. Maar ook het automatisch terugbetalen van saldo bij een verlopen kaart als het rekeningnummer bekend is. “Maar als het om de kosten gaat, dan denk ik: we zijn al drie keer naakt over het podium gelopen met alles wat we hebben. Dit is het wel.”
Je kunt wel duidelijk merken dat Bart Schmeink en Arco Groothedde (en wellicht ook andere medewerkers van TLS) een cursus uit-je-nek-kletsen hebben gehad.
Ze zijn overduidelijk alleen maar bang dat ze hun zakken niet meer kunnen vullen als de kaart gratis wordt verstrekt.
Volledig mee eens! Goed gesproken. Zo is het maar net. In andere landen die een soortgelijk pasjessysteem hebben kan het wel gratis of zeer lage prijs voor een OV-pas.
In andere landen moet je meestal gewoon betalen. En flink ook. Vaak genoeg kun je als bezoeker ook geen chipkaart krijgen en moet je duurdere dagkaarten en carnets gebruiken.
We kunnen hier wel een wedstrijdje gaan houden, maar het blijft lastig, vergelijkingen. In België heb je standaard een aantal goedkope treinkaartjes in het normale assortiment zitten, denk aan de Rail Pass. Je kunt verschillende appels en peren met elkaar vergelijken, in Nederland kost en dagkaart ruim 50 euro, maar je kunt ook een dal dagkaart kopen vanaf 15 euro, en in het weekend nog een fractie goedkoper. Maar, het is een feit dat de fee die we in Nederland vragen voor de aanschaf van een ov-chipkaart vrij hoog is. Zie ook hier: https://www.consumentenbond.nl/acties/ov-chip-kosten/onderzoek-ov-chip-kaart
Niet echt een vergelijk met stedelijke en landlijke kaarten. Het gaat daarnaast ook om het dienstenniveau en beheerheid voor de eigenaar.
Het gaat om keuzes die gemaakt worden. Altijd en overal kost zo’n systeem (veel) geld. De vraag is het, of je daar een aparte fee voor vraagt, of dat je dat op een andere manier in de tarieven verwerkt. En persoonlijk vind ik het veel klantvriendelijker als het op een andere manier in het tarief zit verwerkt. Verder is Nederland natuurlijk een stedelijk gebied 🙂 In Frankrijk zou een ov-chipkaart die ook in de TGV zou geldig zijn niet werken.
Gebazel en smaad. Zie repsonse elders.
In Hong Kong bestaat de Octopuskaart (OVchipkaart) al heel lang en deze is zeer succesvol geimplementeerd. De beveiliging is dusdanig goed, dat toegang tot bedrijven,toegang tot appartementencomplexen en ook contactloos betalen (frisdrankautomaten, tijdschriftwinkel, parkeren en andere “klein” bedrag aankopen) gelinkt kunnen worden aan de Octopus. Kosten voor beveiliging zou dan theoretisch veel hoger zijn dan onze simpele kaart. Toch betaal je maar een borg voor de kaart en is deze voor altijd geldig. Je betaalt ongeveer 10 euro voor de kaart, je mag op je kaart dan ook tot 10 euro “rood” staan bij een reis (dus als je al 1 euro rood staat mag je niet reizen, maar als je 1 euro positief staat, dan kun je gewoon inchecken, al is de duurste reis op het traject 6 euro). Niet moeilijk doen over een te laag reissaldo.
Wil je echt nooit meer met OV reizen? Dan lever je hem gewoon in bij een servicepunt: saldo en borg worden uitbetaald. Hierdoor worden kaarten altijd gerecycled, en niet zoals in NL ergens weggegooid tussen papier en banaanschil. Ik snap dat gelieg over kosten en failliet van de NL-se kaart daarom helemaal niet
Was het tijdens de invoering van die hele bende geen stelling dat de reiziger niet meer zou moeten gaan betalen? Ik wacht eigenlijk nog steeds op dat moment. Nog afgezien van het feit dat de meeste fouten, storingen en implementatie problemen standaard op kosten van de reiziger gebeuren die zelf maar achter verhaling aan mogen gaan…
Kosten neutraal heette dat, per rit kon er wel sprake zijn van een stijging of een daling, maar het totaal moest vergelijkbaar zijn. Dat gold alleen voor het overgangsjaar. Daarna zag je dat de tarieven vaak alsnog werden aangepast. En een deel van de kosten werden dus in de ov-chipkaart gestopt, in die 7,50 euro.
Bedankt voor de verduidelijking!
Met de strippenkaart hadden velen, vooral in de stad, veel te goedkoop reizen doordat de zones veel te groot waren en men met één of twee zones betalen kon reizen voor wat praktisch drie was.. Het opheffen van dit onnodige voordeel is een extra pluspunt van km prijzen.
Bovenstaand is een goed bewijs, waarom je geen VVD moet stemmen. De VVD faciliteert dit soort mogelijkheden voor bedrijven. De OV-chipkaart levert sowieso al geld op, omdat de gegevens meteen voor kwaliteitsmetingen etc. gebruikt kunnen worden, waardoor de peperdure WROOV-onderzoeken niet meer nodig zijjn. Scheink en Grootheddes vallen onder de zogenaamde graaiers en liegen nu alles bij elkaar omdat ze anders hun vette bonussen niet meer kunnen opstrijken.
Mee eens. Eerlijk zaken doen door grote bedrijven wordt steeds zeldzamer.
Flauwekul. In uw jonge jaren (1950) was de criminalitiet veel hoger, ook bij bedrijven. Het toezicht is tegenwoordig veel strenger.
Flauwekul? Jij denkt echt dat bedrijven met toezicht niks zullen doen om door de mazen van de wet te kruipen? Wat naïef.
De waarheid ligt misschien in het midden, en komt de bedrijven wel heel goed uit dat niet iedereen zijn geld van de ov-chipkaart komt afhalen als ie verlopen is. En, dat mensen vergeten uit te checken. En dat studenten niet in de gaten hebben dat alleen opzeggen studiefinanciering niet voldoende is om ov-reisrecht te laten beëindigen. Dat levert vele miljoenen op. Is het zo dat ze fraudeuleus handelen? Nee, daar heb ik geen enkele aanwijzing voor. En om Schmeink en Groothedde weg te zetten als graaiers gaat mij ook veel te ver. Dat ze misschien een salaris hebben waar jij en ik jaloers op zullen zijn, is iets anders.
Mevrouwtje, allemaal aanname en stromanredenering. Kijk gewoon naar de statistieken.
Ik zou zeggen, help ze dan met een linkje met statistieken 😉
Smaad.
Ik belief niet te geloven, dat “het stukje plastic” dat de basis vormt van een ov-kaart €0,88 kost, noch belief ik te geloven, dat een ov-chipkaart de beperkte levensduur heeft, die Translink ons wil doen geloven.
Ik maak al ten minste 13 jaar gebruik van een en dezelfde floppy Oyster Card van TfL, en het ding werkt nog altijd storingloos.
“De levensduur van vijf jaar van de kaart is bepaald aan de hand van de verwachte thermische, elektrische en mechanische ‘houdbaarheid’ van het materiaal waarvan de kaart is gemaakt in combinatie met normaal gebruik van de kaart. Onder normaal gebruik verstaan wij zorgvuldig gebruik zoals met iedere (bank)pas. Daarnaast is de vijf jaar bepaald door de beveiligingseisen die aan de OV-chipkaart zijn gesteld.”
Mooie kreten, maar nuancering ontbreekt, en dus neigen beide volzinnen naar dooddoeners.
Materiaal, dat een verwachte levensduur heeft van slechts vijf jaar, komt mij voor als inferieur (zie mijn bemerking over de TfL Oyster Card). En wat precies, zijn de “beveiligingseisen” aan de ov-kaart gesteld, die een levensduur van slechts vijf jaar toestaan?
Oyster cards zijn al jaren hard plastic en moet je gewoon kopen. En door het terugkopen te vermijden neemt men nog even wat extra geld uit de knip van de toerist. Maar gerust, na een brexit kunt u nauwelijks nog heen en weer.
Mijn Oystercard, die ik nog altijd geregeld gebruik, steeds wanneer ik in Londin ben (en dat is een aantal maal per jaar) is, vergeleken met de Nederlandse OV-kaart “sloppy.” Overigens, uw cynisme verdriet mij, voor u. Keep smiling.
De kaart die ze tegenwoordig verstrekken is gewoon een hard plastic ding. Die van u is verouderd en kwetsbaar voor malversaties. Maar dat is niet zo gek want de stoker op de trein hebben ze pas afgeschaft nadat de stoomlocomotieven al 40 jaar niet meer reden.
Meneer Overschie, naast als cynicus, komt u mij voor als iemand vol boert en luim. Overigens, wat mij ook zeer aanstaat aan die Oystercard is, dat het reistegoed in betaalautomaten aan te vullen is met credit card, debit card (“pinpas”), bankbiljetten en muntgeld, en dat er wisselgeld wordt gegeven indien met contant geld niet gepast wordt betaald.
Die Opa, altijd grappig hoe bejaarden denken het beter te weten en daar ook mee te koop lopen. Vaak kramen ze ook uit dat het in het buitenland beter zou zijn terwijl iedereen weet dat Nederland hands-down maatschappelijk het beste land is met een onverslaanbare infrastructuur . Een tijdje terug zat ik in de trein. Bij het vertrek dacht ik, “30 seconde te laat er zal toch niets aan de hand zijn”. Een Engels sprekende mevrouw verderop hoorde ik toen zeggen “dead bang on time, un-like British Rail”. Geniet ervan.
Is London Transport nog een beetje betaalbaar tegenover de 65+ OV prijzen van Nederland? Het voordeel is dat alles in UK lekker goedkoop zal zijn door de de instorting van het Pound. Alleen jammer voor de mensen daar.
Dat vasthouden aan contant geld is iets uit primitievere landen. Hier zijn zoveel mensen die geen cent op zak hebben. Electronisch betalen is de norm. En US/UK-style creditcards gebruiken we in Nederland nauwelijks. En dat moet om de burgers te beschermen vooral zo blijven.
De investering kan wellicht terugverdiend zijn maar daarna is er weer onderhoud en vervanging. Het is een waanidee dat de kosten nul zouden kunnen worden. Waarom zou het gratis moeten worden? En waarom is er hier zo’n permanente stroom ge-OH terwijl dezelfde kaarten in het buitenland massaal zonder gezeur gebruikt kunnen worden. In London moet je als toerist toch ook gewoon een Oyster kopen? En je krijgt niets terug.
dit is gelul van dronken en/of stoned aardbeien de strippenkaart was op het laatst ong 7,55 euro dat is 50,3 cent per strip het opstaptarief was een strip en 50.3 cent dat werd de eerste dag al 88 cent dat is en verhoging van 76% ook moest je ineens de retour rit binnen het uur betalen en werd gezegd je hoeft het opstap tarief niet te betalen toen met de strippenkaart de goeverneurlaan ging was uit en thuis 1 euro en 1 cent kwijt de eerste dag van de ov kaart was het 1 euro 25 nu is dat 1 euro 30 dat zijn verhogingen van ong 29 % als je van en naar de grens van een zone ging was dat 1 euro 1 en is dat bijna 2 euro.dat is veel extra inkomsten maar dat verlies maken komt in mijn oren over als dat gebeurd krijg ik geen bonussen meer!!!!!
Tot 17 mei 2017 is het mogelijk voor € 0,01 een OV-fietsabonnement aan te schaffen inclusief een gratis OV-chipkaart ter waarde van € 7,50.
De cijfers van Schmeinck kloppen van geen kant. Er zijn 14,2 miljoen OV-chipkaarten in omloop. Neem aan dat die elke 5 jaar worden vervangen a raison van 7,50 euro, dan gaat het in totaal om een bedrag van 71 miljoen euro.
Schmeinck beweert dat de kilometerprijs met 1-2 cent omhoog moet om de kaart gratis te kunnen maken. Laten we even aannemen dat ie voornamelijk als busvervoerder spreekt en het niet over de trein heeft. Het aantal reizigerskilometers in bus-tram-metro per OV-chipkaart was 5,1 miljard in 2015. Doe dat maal 5 jaar en reken dan 2 cent per kilometer, dan kom je uit op 610 miljoen extra OV-inkomsten. Een factor 10 meer dan nodig is om de kaart gratis te maken! Je moet het maar met droge ogen durven beweren.
Nou weet ik best dat het OV geen vetpot is, maar hoe bestaat het dat een OV-directeur dergelijke flauwekul ongestraft kan roepen zonder dat bv de politiek of reizigersorganisatie hem tot de orde roept?
Inmiddels zijn tijden veranderd;
Zijn er nu weer gratis OV-Chipkaarten ergens verkrijgbaar?