fbpx

Nog geen duidelijkheid over nieuwe prijs OV-chipkaart

19 jul 2018 16:57

Er is nog geen besluit genomen over hoeveel de OV-chipkaart in de toekomst gaat kosten. Naar verwachting zal daar pas in september duidelijkheid over zijn. Het was eerder de bedoeling dat hier al in het eerste kwartaal duidelijkheid over zou komen. De bedoeling is nu dat in september Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de Tweede Kamer zal informeren wat de nieuwe prijs van de OV-chipkaart wordt.

Dat zegt  Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) tegenover Treinreiziger.nl. Een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart kosten nu nog 7,50 euro. Omdat de kwestie complex werd, is er in het eerste kwartaal geen besluit genomen, zegt De Jonge. Later werd de beslissing uitgesteld tot april en juni, maar ook dat is niet gehaald. Nu richten de vervoerders zich op september. De Jonge heeft er nu vertrouwen in dat dit deze keer wel gaat lukken. “We zijn al heel ver, maar we moeten de puntjes nog op de i zetten.” Hij wijst erop dat de consumentenorganisaties ook bij het NOVB zijn aangesloten.

Kaart vernieuwen

De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Dit jaar moet er ook een besluit komen over het enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schreef eerder dit jaar in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is.

OV-chipkaart relatief duur

Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de OV-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse kaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.

OV-chipkaart wordt goedkoper, maar hoeveel precies?

48 gedachten aan “Nog geen duidelijkheid over nieuwe prijs OV-chipkaart”

  1. Anoniem schreef:

    Zo een kaartje word voor nog geen euro gedrukt er men betaalt het zevenvoudige…. schandalig, belachelijk…. Zwaar ***

    1. Tim schreef:

      Het grootste deel van die €7.50 gaat op aan personeelskosten.

    2. Peter schreef:

      Zo’n kaartje kost echt wel wat meer om te maken, inclusief NFC chip. 7,50 kan best goed kloppen.
      Maar de vraag is echter wie de rekening precies moet betalen. Ooit werd gezegd dat de OV chipkaart namelijk geen extra kosten zou mogen brengen. Inmiddels is dat een politiek leugen gebleken, net als de 1000 euro van Rutte.

  2. FH te Beek schreef:

    Ov moet minstens 5 jaar geldig zijn
    En het vervoer van mensen in bezit van auto gratis.

    1. Ricardo schreef:

      En waarom zouden mensen met een auto volgens u gratis mogen reizen?

  3. Jolanda schreef:

    Nederland is ook vele maen duurder met het ov op zich. In omringende landen kost het bijna niets. En ook weinig storingen

    1. Jolanda schreef:

      Je hebt gelijk.
      Kijk in Berlijn.
      Daar is het vele malen goedkoper.

    2. Peter van Lieshout schreef:

      @ Jolanda
      @ Greet de Mos

      Dan zit er maar één ding op: een klacht indienen bij OV LOKET, anders verandert er nooit iets!

    3. Berend schreef:

      Trein in Duitsland is alles behalve goedkoop.

      1. Rein schreef:

        Dat is maar half waar. De ICE is duur, de EC weer goedkoper. Het regionale verkeer (RE, S-Bahn) is vaak vrij goedkoop. Er zijn goedkope dag/week/maandkaarten voor allerlei regio’s en gebieden, vaak ook nog geldig op de bussen. Dat hebben we niet in Nederland.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          In Nederland reis je voor 19 euro buiten de spits zonder reservering/treinbinding van Groningen naar Maastricht en op dezelfde dag weer terug. In Duitsland betaal je als je geluk hebt met treinbinding het dubbele voor soortgelijke afstand

      2. Tim schreef:

        Het regionale OV in Duitsland is mede door de tariefsintegratie veel goedkoper dan in Nederland.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het is heel erg afhankelijk wat je wil vergelijken. Nederland is natuurlijk kleiner, maar een retourtje Groningen – Maastricht lukt in Duitsland niet voor 19 euro.

        2. Tim schreef:

          @Hildebrand
          Het aantal reizigers van Groningen naar Maastricht is vrijwel nihil en dat maakt uw vergelijking niet erg relevant.

          De gemiddelde treinreiziger in Nederland reist 40 km en op dat soort afstanden is het in Nederland mede door het ontbreken van tariefsintegratie met stad/streekvervoer extreem duur vergeleken met Duitsland.

        3. Johan schreef:

          “een retourtje Groningen – Maastricht lukt in Duitsland niet”

          Dat is een waarheid als een koe: Er zijn in Duitsland dan wel twee plaatsen met de naam Gröningen, maar een Maastricht zul je er niet vinden.

          Met een niet-actiekaartje betaal je in Nederland voor een retour Groningen-Maastricht €50,60, tenzij je aangekomen op de eindbestemming vrijwel direct weer terugreist, zodat het retour als één lange reis met overstap geldt.

          Voor een soortgelijke afstand (Bremen Hbf – Bonn Hbf v.v. ) bespaar je in Duitsland bijna anderhalf uur reistijd voor dat retourtje. En dat is met een IC, dus niet eens met een ICE.

  4. De Leeuw schreef:

    De vervoerders (Schmeink) tonen hiermee mar aan dat ze de prijs dus niet hoog wilden houden omdat ze anders failliet gingen, maar omdat het goed voor de winstgevendheid van de Aandeelhouders was. Kaart zou bij iedere vervoerder gewoon gratis moeten zijn bij een jaarabonnement (Zoals NS nu al doet) en verloopt de kaart bijna, dan moet de klant een mail krijgen of hij van die vervoerder een nieuwe OV-Chipkaart wil.

    1. Paul Lamote schreef:

      Er wordt helemaal geen winst gemaakt. De overheid subsidieert zich blauw aan het stads/streekvervoer.

      1. Peter van Lieshout schreef:

        De overheid subsidieert zich blauw aan van alles en nog wat, bijvoorbeeld aan de aanleg van extra rijstroken bij de A1 en de A2 en het onderhoud daarvan en bijvoorbeeld ook aan de aanleg en het onderhoud van het eerste het beste fietspad – en ik heb als ov – reiziger daar totaal geen problemen mee – met dien verstande, dat automobilisten en fietsers niet in en uit hoeven te checken.

        Dit betekent volgens mij, dat grote groepen ov – reizigers (forenzen, scholieren, studenten, ouderen, recreatieve reizigers) die – vrijwillig of gedwongen – gebruik maken van het stads – en streekvervoer onderworpen zijn aan het systeem van “rekeningrijden”, in tegenstelling tot automobilisten en fietsers!

        De regionale vervoerders/de concessiehouders zijn commerciële bedrijven – en even terzijde: in de meeste gevallen eigendom van (buitenlandse)staatsbedrijven: Arriva = Deutsche Bahn (Duitsland) Connexxion = Transdev S.A.(Frankrijk), Qbuzz = Ferrovie dello Stato (Italië) – en het enige doel van commerciële bedrijven is WINST maken!

        Hoezo “Er wordt helemaal geen winst gemaakt”?
        Kunt u dat met cijfers onderbouwen? En als u dat niet kunt, kunt u de concessieverleners – in de meeste gevallen zijn dat de provincies – en de concessiehouders/de regionale “commerciële” vervoerders zo ver krijgen deze cijfers openbaar te maken?

        Tot het zover is, beschouw ik uw opmerkingen als GRATUIT met een hoog FAKE – en een laag FACT – gehalte.

    2. ov-SHITkaart schreef:

      Hij (Schmeink) wilde de kaart wel gratis maken op voorwaarde dat het km-tarief met 1 of 2 cent omhoog zou gaan.
      Dit zou tot gevolg hebben dat er niet € 55 mln winst in 5 jaar behaald zou worden, maar maar liefst € 185 mln elk jaar.

      Tijdens de staking van het streekvervoer vond hij het betrouwbaarder als er af en toe een bus zou verschijnen dan gegarandeerd in de spits volgens dienstregeling te rijden.

      Goed, dit laatste heeft niets met het bovenstaande onderwerp te maken, maar het laat wel zien dat Bart Schmeink het IQ van een hondendrol heeft en je zijn opmerkingen niet serieus moet nemen.

  5. Peter van Lieshout schreef:

    Juist in het openbaar vervoer is het belangrijk FACT of FAKE te onderscheiden:

    FAKE:”De bedoeling is nu dat in september Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de Tweede Kamer zal informeren wat de nieuwe prijs van de OV-chipkaart wordt. Dat zegt Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB)”

    Moet natuurlijk zijn: De bedoeling is nu dat in september Staatssecretaris Stientje van Veldhoven in overleg met de Tweede Kamer zal vaststellen wat de nieuwe prijs van de OV-chipkaart wordt en met ingang van wanneer”.

    FACT: Het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart zijn – voor personen ouder dan 18 – tien jaar geldig, dus dat kan voor de ov – kaart ook zonder problemen in plaats van vijf jaar.

    FACT: “Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld”.

    Dit heb ik onlangs aan den lijve ondervonden op station Zutphen, waar ik voor een relatief eenvoudige treinreis met 3(!) treinvervoerders te maken had, namelijk de NS, Arriva en Blauwnet.

    FAKE: “Hij (= de heer Janse de Jonge) wijst erop dat de consumentenorganisaties ook bij het NOVB zijn aangesloten”.

    Moet natuurlijk zijn: “Hij wijst erop dat de consumentenorganisaties bij het NOVB alleen maar een adviserende rol hebben”.
    En om welke consumentenorganisaties het dan gaat, is ook niet duidelijk; ze worden op de site van het NOVB niet genoemd.

    FAKT: Moet zijn: Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland, terwijl Nederland RELATIEF ook nog eens klein land is.

    FACT:”De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep”.

    De ov – chipkaart is iedereen een aantal jaren geleden zo ongeveer “door de strot heen geduwd”.
    Op dit moment wordt de functie van de persoonlijke en anonieme ov – chipkaart ondermijnd en ondergraven, bijvoorbeeld in het zogenaamde “flexvervoer” waar het normale ov – tarief, het overstaptarief, dalurenkorting, seniorenkorting en ook de ov – studentenkaart niet geldig is, waardoor het vervoer van A naar B voor grote groepen ov – reizigers duurder – zo niet onbetaalbaar wordt. Ov – Loket heeft in haar rapportages hierop ook al gewezen.

    Dit alleen al is reden genoeg voor een nieuwe petitie!

    FAKE:”Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur”

    Openbaar vervoerbedrijven kunnen – net als banken – helemaal niet failliet gaan. Bovendien staat het bedrijf van de heer SCHMEINK volgens de Volkskrant in de top 100 van de grootste bedrijven van Nederland, werkt Connexxion bij haar commerciële activiteiten met vrijwilligers – iets wat giganten als Shell, Unilever, AkzoNobel en Philips niet eens lukt – én maakt ook nog eens deel uit van de gigantische Franse staatsmultinational Transdev SA.

    Ik ga er – als ov – reiziger – nog steeds van uit, dat het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening is, waarvoor de overheid verantwoordelijk is; de vervoerders dienen zich hieraan te conformeren.

    Als “de politiek” – waarmee ik duidelijk de leden van de Tweede Kamer en de bewindspersoon voor Infrastructuur en Waterstaat (die uit hoofde van haar functie verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer) bedoel – daar ondertussen anders over denken, dan moeten ze dat dan ook maar gewoon zeggen. Dat is wel zo eerlijk!

    Dat betekent dan wel in de praktijk, dat de ov – reiziger niet meer op de 1ste, 2de, 3de plaats komt!

    1. lezer schreef:

      Of de OV-bedrijven wel of niet failliet kunnen gaan weet ik niet. Het valt me wel in zijn algemeen wel op dat bedrijven steeds vaker dreigen met vertrek uit Nederland of met een faillisement (waarbij daarna in sommige sectoren vaak gewoon een doorstart plaatsvind met vermindere arbeidsvoorwaarden voor personeel).

      Mobiliteit is een primaire levensbehoefte voor iedereen die wil werken en die zijn werk niet om de hoek heeft. Daar weten bedrijven en overheid die marktwerking in hun DNA hebben wel raad mee!

    2. Henri schreef:

      Jammer dat dhr. van Lieshout Fact, Fakt, Fake en eigen mening Door elkaar haalt. En zeker jammer dat hij niet weet hoe de verhouding in Nederland ligt tussen Politiek en OV bedrijven.

  6. Greet de Mos schreef:

    Belachelijk duur het o. v. hier in Nederland. Het blijven zakkenvullers, bahhh!!!

  7. Monique schreef:

    Tuurlijk is in Nederland alles duurder. Omdat de asielzoekers alles gratis krijgen, moeten de Nederlanders ervoor opdraaien. Ze willen iedereen met openbaar vervoer laten gaan , maak het dan ook goedkoper, want zolang dat niet gebeurt gaan de mensen met de auto.

    1. Robbert schreef:

      God, weer een of ander wijf dat weer geen kans onbenut laat om de asielzoekers overal de schuld van te geven. in dit geval van het gebrekkige functioneren van het ov in Nederland. Ik dwnk persoonlijk dat het lage IQ van mensen zoals Monique de schatkist veel meer kost.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Hoi Robbert, iets andere toon mag wel. Ik ben het met u eens dat het onzinnig is om asielzoekers hierbij te betrekken.

        1. Janneke 1 schreef:

          Maar is het echt onzinnig? Uiteindelijk zie je wel hele hordes [economische] asielzoekers [dus geen echte vluchtelingen] in elke trein waar je in stapt. Hebben zij allemaal zelf hun OVchipkaart gekocht en zo ja met wiens geld dan? Volgens mij heeft Monique gelijk en betalen wij met zijn allen voor deze mensen en dus ook voor hun OVchipkaarten. Zelf heb ik er geen, mij te duur. Ik reis alleen met aktiekaartjes van bv Kruidvat. Maar ik heb wel het geluk dat ik mijn werk op de fiets kan bereiken.

        2. Erwin Wessels schreef:

          @Janneke 1
          Ik heb ook een mening over asielzoekers, maar die discussie moeten we hier niet willen voeren. Daar zijn andere sites en platforms voor. Daarmee laat ik mijn mening achterwege (of die nu positief of negatief is).

          Ik vind de OV-chipkaart trouwens ook te duur, maar van mij mogen ze de prijs wel verhogen naar een tientje. Maar dan wel iedere vijf jaar gratis een vervangende OV-chipkaart, zodat je die kosten maar één keer kwijt bent (en automatisch overzetten van saldo en abonnementen op de nieuwe kaart).
          Een OV-chipkaart wordt doorgaans vaak gebruikt en is daardoor aan slijtage onderhevig. Daarmee ben ik van mening dat iedere vijf jaar een nieuwe wel verstandig is.

    2. Peter van Lieshout schreef:

      Ik ben een groot voorstander van een goeie (en betaalbare) bed – bad – brood en BUS – regeling! Voor IEDEREEN!

      1. Janneke 1 schreef:

        @Peter,Ik wilde er eigenlijk niets meer over schrijven, want ik vind dat Erwin wel gelijk heeft dat dit niet de juiste site er voor is, maar na deze reactie van u moet ik toch even kwijt dat ipv bad-bed=brood [en ok,BUS] het meestal vooral bank- bier en breedbeeld is.

  8. Peter schreef:

    Aanvulling op de FACTS en FAKES:
    Dit bericht komt naar buiten op een moment waarop de ene helft van Nederland op vakantie IS en de andere helft van Nederland op vakantie GAAT. Is deze “timing” puur toeval of geen toeval? Laat ik het zo zeggen: dit is niet de eerste keer in het openbaar vervoer, maar het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) c.q. de heer Janse de Jonge zijn de enigen die hier een antwoord op kunnen geven.

    1. Henri schreef:

      Graag FACTS en FAKES vervangen door Eigen Mening en niet weten hoe de OV wereld in elkaar zit!

  9. Ricardo schreef:

    Waarom moet het allemaal zo lang duren? We hebben de OV-chipkaart ondertussen al iets van 10 jaar, en nu gaan ze eindelijk eens nadenken over het overstapprobleem? Dat had destijds al meteen opgelost moeten zijn, een stuk reizigersgemak, want de reiziger boeit het niets of die met A, B of C reist, die wil alleen op zijn bestemming komen.

  10. Lob Naj schreef:

    Zou het niet geregeld kunnen worden , dat je bij overstappen alleen moet inchecken bij de nieuwe vervoerder.

  11. Peter van Lieshout schreef:

    @ Henri

    Ik ga nog even door:

    FACT: Het openbaar vervoer komt tot stand met toepassing van “Europese aanbestedingsregels”, terwijl ov – aanbestedingen volgens Europese wet – en regelgeving niet verplicht zijn en dus volgens Nederlandse wet – en regelgeving ook niet.

    FACT: Het vervoer door de NS wordt – voor het grootste gedeelte – niet aanbesteed en dat geldt ook voor het openbaar (stads)vervoer in Amsterdam door het GVB, in Rotterdam door de RET en Den Haag door de HTM – Utrecht is blijkbaar een ander verhaal – en dat moet in het belang van het openbaar vervoer en van de ov – reizigers ook zo blijven.

    FACT: Bij de NS en in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is – in tegenstelling tot het streekvervoer – NIET gestaakt.

    FACT: De regionale vervoerders, verenigd in de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) hebben met iedereen ruzie. Niet alleen met hun personeel – de buschauffeurs en hun plaspauzes, de vakbonden, met hun klanten – de ov – reizigers, waaronder ikzelf – maar ook onderling.

    Als in het kader van het “aanbestedingscircus” in het Nederlandse (regionale) vervoer – sowieso al tijdrovende en kostbare procedures – een ov – concessie door een concessieverlener (in de meeste gevallen provinciebesturen)is verleend, dan is het meer usance dan een uitzondering dat peperdure en tijdrovende bezwaar – en beroepsprocedures worden aangespannen door de collega – regionale vervoerders.

    FACT: De kosten hiervan worden niet “opgehoest” door de CEO’s van de betreffende bedrijven uit hun ongetwijfeld riante salarissen, onkostenvergoedingen en – wie weet – bonussen, maar komen terecht op het bordje van de ov – reiziger, van mij dus.

    FACT: Het provinciebestuur van de provincie waar ik woon – Noord Brabant – heeft in het verleden nou niet bepaald “een gelukkige hand gehad” bij de ov – aanbestedingen en dat geldt ook voor de laatste aanbesteding en concessieverlening aan Hermes, een dochteronderneming van Connexxion.

    FACT: In Helmond – de plaats waar ik woon – is sinds eind 2017 flexvervoer onder de naam Bravoflex ingevoerd in plaats van het reguliere openbaar vervoer. (Bravoflex = Hermes/Connexxion). Dit is een gigantische mislukking geworden. Bravoflex wordt door de ov – reizigers compleet genegeerd – een ongeorganiseerde boycot zogezegd – en de reden daarvoor kan samengevat worden met “VEEL TE DUUR”, namelijk 3 Euro voor een ritje. Voor alle duidelijkheid: het normale tarief, de overstapkorting, de dalurenkorting, de 65+ – korting en de ov – studentenkaart zijn in de minibusjes van Bravoflex niet van toepassing, met als gevolg dat de Bravoflex – busjes leeg en werkloos op het busstation van Helmond staan, naast het NS station Helmond Centraal, waar het – voeg ik daar maar even aan toe – veel drukker is – of leeg rondrijden in Helmond.
    En dan hebben Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Brabant en Hermes het snode plan om Bravoflex later dit jaar ook te introduceren in Eindhoven!
    Eindhovenaren: JULLIE ZIJN GEWAARSCHUWD!

    FACT: Het wordt hoog tijd, dat er rust komt in het openbaar vervoer en dat de ov – reizigers niet langer horendol gemaakt worden met allerlei overbodige ov – producten waar niemand op zitten te wachten en met allerlei maatregelen die alleen maar de prijs voor het vervoer voor grote groepen reizigers (forenzen, scholieren, studenten, ouderen, recreatieve reizigers) opdrijven.

    FACT: Het openbaar vervoer en de (regionale) vervoerders bestaan bij de gratie van de ov – reizigers en niet omgekeerd.

    FACT: De discussies over de prijs van de ov – chipkaart en een veelheid aan andere ov – onderwerpen zal na de zomer ongetwijfeld voortgezet worden. Niet alleen op de onvolprezen site van “treinreiziger.nl” – die terecht de Blije Reizigers Prijs heeft gewonnen – maar ook elders.

  12. Peter van Lieshout schreef:

    @ Erwin Wessels.

    U hebt een punt met uw opmerking over de slijtage van de ov – chipkaart, dus ik kan me wel vinden in uw oplossing.

    De vraag is of de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat samen met de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer uw – meer dan zinnig – voorstel over zullen nemen – of iets wat er heel erg op lijkt – of dat er al een “voorgekookt” besluit van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) ligt, dat door de staatssecretaris + de Vaste Kamercommissie zonder enige discussie overgenomen zal worden. Dat laatste zou natuurlijk een kwalijke zaak – om niet te zeggen FOUTE BOEL – zijn!

    1. Jur schreef:

      Als je de kaart kosteloos maakt gooit iedereen hem na drie keer in de prullenbak en vraagt weer een nieuwe, dat gaat goud geld kosten. Handiger lijkt me om €7.50 te vragen als borg en als de kaart verlopen is verlopen is die te laten inleveren en dan die €7.50 terug te geven. Raak je hem kwijt dan ben je die €7.50 ook kwijt maar dat lijkt me dan ook terecht.

  13. Rein schreef:

    De tarieven worden elk jaar iets hoger. Verreken daar de kosten voor het hele OV-chipkaartgebeuren bij in en verstrek de kaart daarna gewoon kosteloos aan iedereen, ongeacht of het een losse eenmalige chipkaart is (dus geen belachelijke 1 euro toeslag) of persoonlijke of anonieme kaart. En wanneer deze niet meer werkt of verlopen is, kosteloze vervanging.

  14. P.Heesakkers schreef:

    Onomstotelijk feit is dat voor een zeer klein land als Nederland, de reiskosten per openbaar vervoer trein -tram – bus veel te hoog zijn. De reisafstanden zijn in vergelijking met andere landen om ons heen minimaal, maar de kosten hoog. Die feiten uiten zich door steeds meer leeg rijdende bussen in de daluren, en de toename van het autogebruik. In de ochtend en late middag zijn bus en trein overbezet met studenten. Volwassenen kiezen duidelijk voor de auto, en met de auto komen reizigers vanaf hun woning ook dichter bij hun reisdoel, waar je bij trein -busgebruik nog een lange voetreis voor u hebt, of met pendelbussen van de baas nog extra vervoert word naar je werkplek. vice versa. naar de dichtstbijzijnde halten. Kortom de auto is het al lang aan het winnen van het O.V. in haar algemeenheid. En dit in een tijd waar zowat dagelijks het woord luchtvervuiling, en overvolle wegen uitgesproken wordt.

  15. Peter van Lieshout schreef:

    Nog als aanvulling op de discussie die ook op “treinreiziger.nl” woedt over de “pros en cons” van aanbestedingen in het openbaar vervoer.

    En over de veelvuldige bezwaar – en beroepsprocedures in het openbaar vervoer (waar ik geen bezwaar tegen heb als de CEO’s van de vervoerders de kosten daarvan maar uit hun eigen zak betalen.

    30 april 2015 was er in de Tweede Kamer een hoorzitting naar aanleiding van berichten in de Volkskrant over mogelijk kartelachtige afspraken in het regionale vervoer.

    Een van de deelnemers was de heer Henk DON van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

    De ACM heeft op haar eigen site de bijdrage van de heer DON gepubliceerd, waaruit ik de laatste alinea citeer (met dank aan de ACM):
    ——————————————-
    “Spreekpunten Henk Don rondetafelgesprek aanbestedingen openbaar vervoer

    30-04-2015

    •Juridische procedures

    •Tot slot wil ik opmerken dat ik het voeren van juridische procedures rondom aanbestedingen niet als een probleem zie. Ook niet als dat veelvuldig gebeurt. Bij aanbestedingen gaat het om grote bedragen die van wezenlijk belang zijn voor de vooruitzichten van de meedingende ondernemingen. Waar er een risico is op marktverstoring moet een onafhankelijke partij kunnen toetsen of partijen de spelregels hebben nageleefd. Dit draagt bij aan ordelijke marktprocessen. En daarvan kunnen de reiziger en de belastingbetaler uiteindelijk de vruchten plukken”(einde citaat)

    ???

    De Autoriteit Consument en Markt is volgens de wet de “waakhond” ter bescherming van de belangen van de consument, dus óók van de ov – reiziger als consument! Maar voor het openbaar vervoer stelt de ACM zich nog niet eens op als een “keffertje”. De ACM “bijt ” niet, want de ACM is “tandeloos” de ACM “blaft” niet eens. Voor het openbaar vervoer is de ACM eerder een Autoriteit MARKT en Consument!

    De vraag of er kartelachtige afspraken zijn tussen de regionale vervoerders onderling als concessiehouders en zelfs tussen concessiehouders en concessieverleners is overigens nooit beantwoord!

    De reden(en) c.q. de oplossing(en) hiervoor zijn vragen die de dames en heren politici in de Tweede Kamer zich maar eens moeten stellen, want voor het regionale openbaar vervoer is het allang vijf OVER twaalf!

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De ACM heeft wel degelijk tanden. NS is beboet. Ik heb nog niet echt een argument gehoord waarom aanbestedingen slecht zijn, hoog uit dat het nu niet altijd op juiste manier wordt vormgegeven. Oud-directeur Pedro Peters heeft erkend dat RET in het verleden veel te duur was. Onder de druk van de markt is dat verbeterd en mede ook doordat de bus concessie is aanbesteed. Sindsdien is het ook over met bussen die te vroeg vertrekken vanaf haltepunten. Ze krijgen anders een kijharde boete. In verleden grote ergernis van mij. Bij Erasmus MC de bus missen omdat ie 2 minuten te vroeg is vertrokken omdat de chauffeur dan op Zuidplein 2 minuten extra koffiepauze kon hebben.

      1. Peter van Lieshout schreef:

        Betreft: de ACM met/zonder tanden:

        De grote vraag is of de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zich ten opzichte van de regionale vervoerders zich net zo kritisch opstelt als ten opzichte van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

        De enige die hierop een antwoord kan geven is de Autoriteit Consument en Markt zelf.

        Betreft: ov – aanbestedingen/ov – concessies/bezwaar – en beroepsprocedures:
        Uit de (integraal overgenomen) alinea van de spreekpunten van de heer Henk DON op 30 april 2015:

        “Bij aanbestedingen gaat het om grote bedragen die van wezenlijk belang zijn voor de vooruitzichten van de meedingende ondernemingen”.

        en

        “En daarvan kunnen de reiziger en de belastingbetaler uiteindelijk de vruchten plukken”.

        Ik wijs op de toon en de volgorde (van prioriteit?) van deze twee zinnen.

        en

        op het woord “KUNNEN”(“kunnen …uiteindelijk de vruchten plukken”).

        Er STAAT wat er staat en ik LEES wat er staat!

      2. William schreef:

        Dat te vroeg vertrekken gebeurde niet alleen bij de RET blijkbaar. Bij de EBS in de Stadsregio Amsterdam heb ik meerdere malen meegemaakt dat buschauffeurs eerder vertrokken van haltes om normaal op hun stoppunt naar het toilet te kunnen en een kopje te kunnen pakken.
        Grote ergernis van mij, waarvan zelfs gezegd werd dat ik het verzon want dat bestond niet dat dat gebeurde, maar de recente busstakingen hebben mijn ongelijk wel rechtgezet denk ik. Daarom was ik het ook helemaal eens met de busstaking, hoe vervelend ook. Want tenslotte brengen de chauffeurs ons naar onze bestemming. Niet de CEO’s die rijk worden van personeel uit te knijpen waardoor er mogelijk ongelukken gebeuren.

  16. Heleen schreef:

    je kan op de ov-chip kaart ook maximaal 3,99 euro rood staan. Dat zal een grote reden zijn om de kaart prijs op 7,50 te zetten. Vooral bij de anonieme kaarten, maar aangezien het saldo niet automatisch wordt overgezet, ook voor persoonlijke kaarten. Met een beetje slim plannen kost de kaart je maar 3,51

    1. Robert B schreef:

      Bij een persoonlijke kaart krijg je bij ‘roodstand’ na het verlopen keurig een factuur 🙁
      Maar voor €6 kan het ook. Je neemt een maandje NS Flex met Dal Voordeel (nieuwe kaart is gratis) en stopt dat na een maand weer. Voilá een mooie persoonlijke kaart voor € 1,20 per jaar, en je krijgt ook nog 40% korting op je treinreizen die maand.
      Zie ns.nl/flex

  17. PetervanLieshout schreef:

    Door de invoering van het z.g. “flexvervoer” – dat al bestaat in Helmond, in Nijmegen/Arnhem en (als ik me niet vergis) in de kop van Noord Holland – en binnenkort blijkbaar ook in Eindhoven en andere gemeentes in zuidoost Brabant, wordt het ov – niveau dramatisch verlaagd, wordt de prijs van het reizen met het ov dramatisch verhoogd en is de ov – chipkaart op steeds minder plaatsen te gebruiken, waardoor de functie van die ov – chipkaart stevig uitgehold wordt.

    De provincie Noord Brabant als concessieverlener en Hermes – van Connexxion/Transdev SA als concessiehouder – zijn verantwoordelijk voor deze “ov – rampspoed” in zuidoost Brabant.

    Niet alleen ov – reizigers moeten zich dit heel goed realiseren, maar ook de reizigersorganisaties – die zich tot nu toe niet gemengd hebben in deze discussie – en ook de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat (I & W) en de staatssecretaris van het departement van I & W die politiek – en ook maatschappelijk – verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer en dus ook voor de prijs van de ov – kaart en dus ook voor de prijs van het reizen met het openbaar vervoer en NIET het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

    O ja; en ook de individuele provincies c.q. het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de gemeentes – de colleges van B & W en de gemeenteraden – mogen onderhand ook wel eens iets gaan zeggen. Of laten ze dat over aan de Vereniging Nederlandse Gemeentes (VNG)…

    (Kop uit het Eindhovens Dagblad van 21/8/2018)

    Grote scepsis over flexplan Hermes

    EINDHOVEN – Eindhoven zit niet te wachten op een plan met flexibele buslijnen. De Eindhovense gemeenteraad reageert zeer sceptisch op het voornemen van busvervoerder Hermes en de provincie.

    Hans Vermeeren (van het ED) 21-08-18

  18. ov-SHITkaart schreef:

    Inmiddels heeft het NOVB een Carola Schoutentje gedaan (onderzoek naar commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CIVD)): geen alternatieven gevonden, dus de prijs blijft gelijk.
    Bron: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brieven/2018/09/13/bijlage-1-brief-novb-over-prijssysteem-ov-chipkaart/bijlage-1-brief-novb-over-prijssysteem-ov-chipkaart.pdf
    #fail

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Bedankt voor deze belangrijke informatie!

      Al met al blijft het OV ook op dit punt een beschamende en schaamteloze vertoning.

      Citaat: “De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep”.
      Wat zijn nu de volgende stappen van de Consumentenbond en van Reizigersvereniging Rover?

      Als ik me niet vergis komen de leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat op do 20 september van half drie tot half zes bijeen in aanwezigheid van de staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat om o.a. een beslissing te nemen over de prijs van de ov – chipkaart. En misschien wordt deze vergadering wel uitgezonden op NPO Politiek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.