Noord West Express werkt aan songfestivalnachttrein uit Kopenhagen

11 maanden terug

Vanuit Kopenhagen komt er mogelijk een speciale songfestivaltrein naar Rotterdam. Chris Engelsman van de website Noord West Express heeft daartoe het initiatief genomen. “Het plan is in een vergevorderd stadium”, vertelt Engelsman aan Treinreiziger.nl.

Engelsman liet vorig jaar al de Jazz Night Express rijden, een nachttrein die éénmalig vanuit Rotterdam naar Berlijn reed. Nu wil hij het Songfestival aangrijpen om een speciale rit te organiseren. Engelsman kiest Kopenhagen als vertrekpunt, omdat een goede treinverbinding vanuit Denemarken met Nederland ontbreekt. “Terwijl de roep om goede treinverbindingen juist in Scandinavië luidt klinkt. Een nachttrein vanuit Kopenhagen is ook interessant voor Zweden.”

Of de particuliere songfestivaltrein doorgaat is nog niet zeker. Engelsman: “Technisch gezien kan het. We zijn nu een coalitie aan het vormen met meerdere partijen die de speciale nachttrein mogelijk moet maken.” Als de rit doorgaat, is er ruimte voor 400 personen.

Het is voor zover bekend het eerste concrete initiatief. De Tweede Kamer dringt op initiatief van GroenLinks en D66 bij het kabinet aan op speciale songfestivaltreinen.

This post was last modified on december 22, 2019 12:12 pm

Bekijk reacties

  • Er interessant. Als dit werkt, zou het een mooie verbinding zijn om regulier te blijven doen, bijvoorbeeld dagelijks.

    • Dagelijks? Dat betekent circa 800 passagiers per dag vervoeren enkel om het financieel houdbaar te hebben. De kaartjes zullen prijzig zijn. Reizigers voor zo'n festival zijn sneller bereid, zeker scandinaviers, om eenmalig een keertje een dure reis te maken. Een dagelijkse trein zal minder toeloop hebben en reizigers zouden dan vanwege de prijs zo'n verbinding eerder links laten liggen.

      • @nick:
        Kopenhagen schijnt een populaire bestemming te zijn voor de vliegers onder ons, met meerdere vluchten per dag.

        Waarschijnlijk is een dagelijkse verbinding te veel om mee te starten, maar uiteindelijk moet je wel naar een continuiteit toewerken, waarbij reizigers dagelijks van op aan kunnen. Reizigersstromen beperken zich niet tot een dag per week.

        Het Songfestival is in ieder geval een mooi excuus om te experimenteren.

        https://www.rtlz.nl/algemeen/binnenland/artikel/4935031/vluchten-schiphol-kort-750-kilometer-trein-emissie-milieu-co2

        • Er zijn vooral vluchten van en naar Kopenhagen, omdat Schiphol een winnaar is op de Scandinavische markt. Het is voor hen zo ongeveer de poort naar de rest van de wereld. Scandinaviërs die Schiphol als hub gebruiken, krijg je echt de trein niet in.

      • Een dagelijkse trein heeft ook een veel lagere kostprijs. De bezetting hoeft dus minder hoog te zijn. Daarbij hoeft het dan ook niet als biertrein aangeboden te worden.

        • Hoewel dat voor sommigen wel een reden zou zijn om de trein te kiezen. Ik kan mij herinneren dat je vroeger ook nog wel eens van die biertankende groepen uit het Noorden op de trein had.
          Ooit ben ik keer met de trein naar de sneeuw gegaan, vanaf Den Haag. Ik kwam in een coupé terecht met wat voetbalsupporters die per man een traytje van 24 bij zich hadden. Ik mocht gezellig inhaken.
          Op de terugweg helaas veel volk van de hotelschool in de wagon die al dronken aan boord kwamen en veel ergerlijk gedrag vertoonden. Weinig slaap gehad.
          In de toekomst met zakenlieden aan boord zal dat toch minder moeten.

      • Tot een jaar of vijf geleden reed er dagelijks zo'n trein. Er gingen ook delen naar Bazel en Praag, en vanaf Amsterdam reden de wagens samen met delen naar Praag en Warschau; in Hannover werd er 's nachts duchtig gerangeerd. Het was misschien niet de allerdrukste trein ooit, maar onderbezet was ie ook niet. Zoals bekend zijn deze nachttreinen vooral opgeheven doordat de DB niet in vervanging van het aftandse materieel wou investeren, en deels ook door hoge tarieven voor toegang tot het spoor.

      • Als je de trein onderweg splitst, dan zijn er nog maar 400 reizigers per bestemming nodig. Denk een trein als Amsterdam / Brussel -> Kopenhagen / Praag.

  • Lastig organiseren omdat de trein start in Kopenhagen en het bureau in Rotterdam zit. Ook zal het lege materieel eerst naar Kopenhagen moeten. Of hebben ze daar nog wat staan?

  • Het aantal bezoekers naar het Songfestival is enorm. Goed dat voor die extra reizigers een extra optie komt die leuker is, beter voor klimaat en het echt een beleving maakt om in de Maasstad aan te komen.

    • Volgens mij valt dat wel een beetje mee. Voor zover ik begrepen heb, zullen er op geen enkel moment tijdens het event meer dan 20.000 bezoekers aanwezig zijn, waarvan het merendeel bij de in-crowd (beroepsmatig) behoort. Daarnaast zullen er wellicht enkele tienduizenden anderen op af komen, die niet de optredens live bijwonen. Het mag dan qua naam en uitstraling een groot event zijn, maar qua bezoekers is het dat niet. Niet groter dan bijvoorbeeld een eredivisiewedstrijd.

      • Dat maakt nieuwsgierig naar de hotelkamer in een zeemanshotel die voor Euro 2000+ op booking.com stond. Tot verontwaardigng van boze-mensen-TV Radar waarvan de kijkers helemaal niet naar de live-optredens zullen komen.

  • Wederom een goed initiatief van Noord West Express. Op de betreffende website staat ook veel nuttige info over nachttreinen.

  • Tussen die songfestivalgasten zou ik nog niet dood gevonden willen worden, maar wie weet slaat het aan en kunnen we zeggen dat het Muzakfestival nog iets goeds heeft gebracht.