Op 6 april 2020 lanceert de Spaanse spoorwegen RENFE de budgettrein AVLO. De trein gaat vanaf die datum tweemaal daags rijden tussen Barcelona en Madrid. Een ticket voor de lowcosttrein gaat tussen de 10 en 60 euro kosten.
Dat is aanzienlijk goedkoper dan een kaartje voor de reguliere hogesnelheidstrein AVE. Daar kost een regulier treinkaartje Barcelona – Madrid tussen de € 40,95 en € 152. Dat meldt de topman van RENFE in een interview met de Spaanse krant El Pais.
Met de budget hogesnelheidstrein wil RENFE de toekomstige toetreders op het Spaanse spoor een stap voor zijn. Want vanaf december 2020 gaat de Spaanse spoormarkt open. Andere spoorwegmaatschappijen kunnen vanaf dat moment de Spaanse markt betreden.
Door in april al te starten hebben de Spaanse spoorwegen tijd om te kijken hoe de budgettrein wordt ontvangen. “We erkennen dat we geen ervaring hebben met dit soort producten omdat RENFE tot nu toe geen goedkope trein heeft gehad. Eén van de redenen om op 6 april 2020 te starten zonder te wachten op de liberalisering van de binnenlandse spoorwegmarkt is om te kunnen experimenteren en de markt beter te leren kennen. We zullen verschillende schema’s proberen en kijken of piekuren of daluren beter voor ons zijn”, vertelt directeur Isaías Táboas aan de krant.
Als de lowcost trein aanslaat wil RENFE het aanbod eind 2020 uitbreiden naar vijf treinen per dag. Bij de budgettrein krijgen reizigers evenveel beenruimte als bij de standaard klasse van de AVE. AVLO zal echter slechts één reisklasse hebben en geen catering. De trein zal bovendien rijden met zo min mogelijk personeel, al zal er wel minimaal één treinsteward per rit aanwezig zijn. Een ander verschil: wifi zal in de trein niet gratis zijn.
Ondanks het prijskaartje straks aanzienlijk zal dalen, wil het spoorbedrijf wel winstgevend zijn. Doordat de treinen straks één klasse hebben, zijn er meer zitplaatsen per treinstel beschikbaar (581 versus 507 nu). Ook is de hoop dat de lagere ticketprijzen voor een hogere bezetting zullen zorgen.
Tussen Barcelona en Madrid reizen jaarlijks circa 10 miljoen mensen. De grootste concurrent van de trein is niet het vliegtuig, maar de auto. Het vliegtuig heeft tussen beide steden een marktaandeel van 20%. De auto en de trein hebben beide een marktaandeel van 40%.
Of de Spaanse spoorwegen met budgettrein AVLO de concurrentie buiten de deur kan houden, valt te bezien. Maar de Spanjaarden zullen zeker een voorsprong hebben. De RENFE betaalt nu ongeveer 500 miljoen euro aan gebruikersvergoedingen aan Adif voor hogesnelheids- en langeafstandstreinen. Adif mikt in 2025 op een omzet van 650 miljoen euro. Dat zou neerkomen op een groei van 30 procent.
“Het uiteindelijke doel van liberalisering is om geld te verdienen aan een infrastructuur waarin miljarden zijn geïnvesteerd, en dat is bekritiseerd omdat het te weinig wordt gebruikt”, vertelde topvrouw Isabel Pardo de Vera van de Spaanse spoorbeheerder (Adif) eerder dit jaar aan de Spaanse media.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:28
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…
Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…
Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…
Het Europese Hof van Justitie gaat adviseren of de NS terecht het monopolie heeft gekregen…
In het Noord-Hollandse Castricum is dinsdagochtend een vrouw gewond geraakt toen ze op het station…
De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…