Foto: Stefan Verkerk
De Nederlandse staat heeft bewust een groot financieel risico genomen met de aanleg van de hogesnelheidslijn (hsl). Al sinds de aanbesteding in 2001 weten de verschillende kabinetten van financiële problemen bij de exploitant, maar doordat niet werd opgetreden dreigt nu een verlies van twee miljard, schrijft NRC Handelsblad zaterdag.
Uit onderzoek van de krant zou naar voren komen dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat bewust een onrealistisch hoog bod van NS en KLM heeft geaccepteerd. Het bod lag 18 miljoen euro boven het verwachte maximum van 130 miljoen. Het departement ging voor de hoogste opbrengst en negeerde het risico.
In ambtelijke kringen zou het gevoel overheersen dat NS de aanbesteding heeft gesaboteerd. "De gedachte was: bij problemen vangt het ministerie ons op", zegt een hoge ambtenaar in de krant.
Meerdere minister van Verkeer en Waterstaat concludeerden na elkaar dat de NS het geld nooit zou kunnen betalen. Ze schoven de problemen sinds 2001 voor zich uit.
Tien jaar later is de spoorlijn nog niet volledig operationeel. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen praat volgende week met de Tweede Kamer over oplossingen.
Foto: Stefan Verkerk
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…