De huidige ICE. Foto: Stefan Verkerk
Om de door NS gewenste snelle trein naar Berlijn via Arnhem mogelijk te maken is een investering van 1,75 miljard euro in de infrastructuur nodig. Dat meldt NS in het jaarverslag.
De NS wil dat reizigers sneller naar Berlijn kunnen en pleit daarom voor een nieuwe verbinding vanuit Amsterdam via Arnhem en Duisburg. Door die trein in Nederland 200 km/per uur te laten rijden en in Duisburg aan te sluiten op het hogesnelheidsspoor, kan de reistijd verkort worden naar zo’n vijf uur. NS ziet het liefst 8 maal per dag een ICE rijden via deze route naar Berlijn.
Om dat mogelijk te maken zijn er aanpassingen aan de infrastructuur nodig tussen Utrecht en de Duitse grens. Voor 1,75 miljard euro kan dat traject deels viersporig gemaakt worden, om langzamere treinen in te halen, en kan de topsnelheid omhoog van 140 naar 200 kilometer per uur.
Tussen Amsterdam en Utrecht is het traject al bijna geheel viersporig. Het traject is al aangelegd voor 200 kilometer per uur, maar door de staat van het spoor is de snelheid tegenwoordig teruggeschroefd naar 160 kilometer per uur. Volgens NS kan met een paar kleine aanpassingen weer gereden worden met 200 kilometer per uur.
Niet alleen een snelle trein naar de Duitse hoofdstad, maar ook de binnenlandse intercity’s profiteren van deze investering, stelt NS. Die kunnen dan sneller vanuit Arnhem en Nijmegen naar de Randstad rijden.
De huidige IC tussen Amsterdam en Berlijn, via Hengelo, heeft een reistijd van ongeveer 6,5 uur. Die trein wil NS handhaven, ook als er een ICE naar Berlijn zou komen. Maar NS wil de reistijd naar Berlijn ook versnellen. Dat kan maar zeer beperkt via de huidige route.
Via Arnhem zijn er kansen om de trein naar Berlijn te versnellen. In Duitsland zijn er plannen voor een hogesnelheidslijn Hamm – Hannover. Daar kan een ICE Amsterdam – Berlijn via Arnhem ook van profiteren.
“Ik blijf hameren op het belang van een snelle verbinding met Berlijn. Dat kan door het spoor richting Arnhem geschikt te maken voor meer treinen en hogere snelheden. Daar profiteren zowel binnenlandse als internationale treinreizigers van”, herhaalde NS-topman Roger van Boxtel recent.
Als het spoor Amsterdam – Arnhem wordt versneld, profiteert daar de ICE Amsterdam – Frankfurt ook van.
Bron: Zakenreisnieuws
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:33
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…