Foto Stefan Verkerk
NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG’s gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het AD vanochtend. De vervoerder trekt zo’n 150 miljoen euro uit voor deze order. De ICNG-treinstellen kunnen ook naar Duitsland, maar worden naar verwachting vooral op het binnenlandse net ingezet.
Met die tien extra ICNG’s komt het totaal aantal treinen straks uit op 109 stuks. 76 daarvan zijn enkel geschikt voor het Nederlandse spoor, 21 kunnen ook naar België en twaalf hebben ook toelating tot het Duitse spoornet. Op welke route ze na de levering in 2026 precies worden ingezet, is nog niet bekend. NS sprak eerder over het traject Den Haag-Aken. De ICNG-D’s zijn in ieder geval te zien op het binnenlandse spoornet.
Net als de al aangekondigde ICNG-D’s zijn ook de tien nieuwe stellen voorzien van acht rijtuigen. Datzelfde aantal ‘bakken’ heeft ook de ICNG-B die naar België kan rijden. Laatstgenoemde treinstellen zijn voorzien van de NS Flow-kleurstelling. Of de Duitse variant die ook krijgt, is nog niet bekend.
De ICNG is in Nederland al zichtbaar op het spoor, waar ze worden ingezet op de HSL tussen Breda, Rotterdam en Amsterdam en in beperkte mate ook op het traject Den Haag-Eindhoven. De nieuwe treinen kampen wel met kinderziektes, zoals storingen in het remsysteem en niet-werkende binnendeuren. Ook loopt de levering achter. NS liet vorige week aan het AD weten dat het bedrijf zich geen zorgen maakt over deze problemen en dat ook de levering de komende tijd in rap tempo toeneemt.
Verbazing in Duitsland: wat doen al die ICNG’s in Dresden?
De Duitse krant Bild berichtte vorige week over een groot aantal gestalde ICNG’s op een rangeerterrein in de Oost-Duitse stad Dresden. De treinen zijn nog niet in Nederland geweest en staan te wachten op een retourrit naar Katowice, waar de ICNG’s in de Alstom-fabriek worden afgebouwd. “De treinen zijn in ieder geval nog niet klaar voor gebruik”, legde een woordvoerder van Alstom uit. “Ze zijn slechts tijdelijk in Dresden. Wanneer de volgende productiefase begint, worden ze naar de fabriek gebracht.”
Hoewel het rangeerterrein volgens DB streng bewaakt wordt, is op foto’s te zien dat de treinstellen al royaal bespoten zijn met graffiti.
NS heeft nog meer nieuw treinmaterieel in het vooruitzicht. Behalve 109 ICNG’s mag de vervoerder zich ook verheugen op 60 nieuwe dubbeldekkers gebouwd door het Spaanse CAF, dat ook de SNG-sprinters in elkaar zette. De eerste DDNG’s, zoals de intercity’s gaan heten, worden als alles meezit vanaf 2028 ingezet in de reizigersdienst.
This post was last modified on 27 februari 2024 22:19
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…