CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar minder dan in 2019. Vorig jaar werden ruim 1,1 miljard check-ins bij een trein, bus, tram of metro geregistreerd. Dit is een toename van ruim 15 procent vergeleken met 2022, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het aantal check-ins is echter nog niet op het niveau van voor corona. In 2020, het eerste jaar van de coronapandemie, daalde het gebruik van het openbaar vervoer voor het eerst. In de jaren daarop steeg het aantal ov-gebruikers weer, maar het werd niet meer zo hoog als in 2019. In dat jaar checkten er bijna 1,3 miljard mensen in bij het openbaar vervoer, ruim 13 procent meer dan afgelopen jaar.

Weekenden wel populairder

Mensen reizen vooral doordeweeks minder met het openbaar vervoer dan in 2019, in de weekenden wordt er juist vaker ingecheckt. In oktober meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat vooral mensen die met het openbaar vervoer naar hun werk reizen vaker thuiswerken. Het instituut concludeerde dat dit waarschijnlijk “grotendeels structureel van aard” is. NS past inmiddels ook de dienstregeling aan op het nieuwe reisgedrag van forenzen.

De meeste gebruikers van het openbaar vervoer reizen met een ov-chipkaart of checken in met hun betaalpas. Toch kan op basis van het aantal check-ins niet met zekerheid worden gezegd hoeveel mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het is bij sommige vervoerders ook nog mogelijk om een papieren ticket te gebruiken. Deze cijfers zijn niet meegenomen in de data van het CBS.

Reizigerskilometers

Het CBS heeft ook uitgezocht hoeveel reizigerskilometers er in 2022 gemaakt werden. Het aantal reizigerskilometers met de trein om van en naar het werk te gaan was in 2022 bijna de helft lager dan in 2019. Het aantal gereisde kilometers om onderwijs te volgen bedroeg in 2022 ruim een derde minder (36 procent) dan in 2019. Let wel: begin 2022 waren er nog coronamaatregelen, dus de cijfers voor 2023 kunnen weer hoger liggen.

This post was last modified on 26 februari 2024 11:59

Share

Recent Posts

‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…

14 uur terug

Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…

18 uur terug

Vanaf 2026 nieuwe Frecciarossa’s tussen Duitse en Italiaanse steden

Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…

2 dagen terug

NS trekt ook de stekker uit eigen platform NS Community

De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden…

2 dagen terug

Mat ’64: nostalgisch voor sommigen, een kwelling voor de rest

Hiep hiep hoera, Mat ’64 is terug in dienst! Weliswaar alleen op de Valleilijn en…

3 dagen terug

Ook de NS stopt nu met X

De NS stopt met social mediaplatform X, het voormalige Twitter. Vanaf 1 juni zal de…

3 dagen terug