CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar minder dan in 2019. Vorig jaar werden ruim 1,1 miljard check-ins bij een trein, bus, tram of metro geregistreerd. Dit is een toename van ruim 15 procent vergeleken met 2022, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het aantal check-ins is echter nog niet op het niveau van voor corona. In 2020, het eerste jaar van de coronapandemie, daalde het gebruik van het openbaar vervoer voor het eerst. In de jaren daarop steeg het aantal ov-gebruikers weer, maar het werd niet meer zo hoog als in 2019. In dat jaar checkten er bijna 1,3 miljard mensen in bij het openbaar vervoer, ruim 13 procent meer dan afgelopen jaar.

Weekenden wel populairder

Mensen reizen vooral doordeweeks minder met het openbaar vervoer dan in 2019, in de weekenden wordt er juist vaker ingecheckt. In oktober meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat vooral mensen die met het openbaar vervoer naar hun werk reizen vaker thuiswerken. Het instituut concludeerde dat dit waarschijnlijk “grotendeels structureel van aard” is. NS past inmiddels ook de dienstregeling aan op het nieuwe reisgedrag van forenzen.

De meeste gebruikers van het openbaar vervoer reizen met een ov-chipkaart of checken in met hun betaalpas. Toch kan op basis van het aantal check-ins niet met zekerheid worden gezegd hoeveel mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het is bij sommige vervoerders ook nog mogelijk om een papieren ticket te gebruiken. Deze cijfers zijn niet meegenomen in de data van het CBS.

Reizigerskilometers

Het CBS heeft ook uitgezocht hoeveel reizigerskilometers er in 2022 gemaakt werden. Het aantal reizigerskilometers met de trein om van en naar het werk te gaan was in 2022 bijna de helft lager dan in 2019. Het aantal gereisde kilometers om onderwijs te volgen bedroeg in 2022 ruim een derde minder (36 procent) dan in 2019. Let wel: begin 2022 waren er nog coronamaatregelen, dus de cijfers voor 2023 kunnen weer hoger liggen.

This post was last modified on 26 februari 2024 11:59

Bekijk reacties

  • Aan mij ligt het niet.
    Ik maak gemiddeld 2250 km's per week.
    Dat is meer dan 110.000 km's per jaar.

  • Niet verbazend natuurlijk. De trein is te onbetrouwbaar, altijd gedoe en onzekerheid, en veel te duur voor met name spitsreizen. De prijs-kwaliteitsverhouding is totaal uit balans. In het weekend kan je Weekend Vrij en dat soort goedkopere abonnementen tenminste nog gebruiken. De berichten in het nieuws over de HSLproblemen etc gegeven nog meer negatief beeld over treinreizen.
    Jammer.

    • Volledig mee eens!

      Zelfs in je eentje is het nog goedkoper om met de auto te gaan, en al helemaal als je met meerdere personen bent.

      Ik was altijd een groot voorstander van het openbaar vervoer, maar nu steeds minder.

    • Dat de trein duur is, weten we allang en dat is volgens mij al jaren zo.
      Dat de trein onbetrouwbaar is, is niet helemaal waar.
      Oké, er gebeuren weleens storingen maar met z'n groot spoorwegnet als Nederland kan dat weleens gebeuren.
      Overigens is een auto ook duur. :)

      En met de spits kan je ook wat aan doen: Gewoon niet in de spits reizen.

      • 1 km met OV/trein 0,15 E
        Met auto 0,48 E.
        Nou met fiets, 0,02 E
        Lopen 0,00 E
        De feiten op een rij!
        Wie is nou gekke henkie?!
        De CO2 kosten buiten beschouwing gehouden.

        • 2Anoniem. Ga jij maar lekker lopen stomme uirprspraak.
          Check ns.nl/ reisvergelijker
          Zwool - Groningen v.v.
          Reisduur auto 80 minuten.
          Trein 58 minuten.
          Reis je met de auto 5 dagen in de week v.v. 10.100 E
          Met trein in spitsuren 4.400 E
          In daluren 1.440 E
          Je bent een dief van je eigen beurs, dommerd-tje.

        • Mensen rekenen alleen de benzine en zetten dat af tegen het treintarief. Die komen dus niet aan 0.48 cent voor de auto per km. En niet iedereen woont naast het station dus kost het extra tijd en vaak ook geld om daar te komen.

        • @Anoniem
          Mensen denken ook gelukkig te worden.
          Dan moeten ze 40 uur werken, meestal iets wat ze niet leuk vinden en dat wel meer dan 40 jaar lang!!
          Ze betalen 15% en meer van hun jaarinkomen voor hun woon-werkverkeer.
          Ik niet.
          Nooit gedaan.
          Met de fiets en trein.

        • Weet je wat het is, als je niet in de grote stad woont, heb je een auto nodig. Kost inderdaad dik 200 euro in de maand. Daarna heb ik de keuze met de trein of met de auto te gaan. Trein 17ct, auto 12ct per km. Auto is meestal sneller. Toch neem ik vaak de trein en sla mijn laptop open onderweg om alvast met werken te beginnen. Stukje lopen naar het station is de noodzakelijke lichaamsbeweging op een dag. Dus er zijn wel voordelen, maar tenzij je helemaal zonder auto kan is de prijs dat niet.

      • @Anoniem 4
        "Mensen rekenen alleen de benzine en zetten dat af tegen het treintarief."

        Het is zelfs nog erger dan dat. Om maar gelijk te krijgen zetten ze de kosten van een vol tarief kaartje af tegen de benzinekosten van de auto en willen het al helemaal niet hebben over bijv parkeerkosten.

        Maar iemand die in de spits reist heeft een abonnement. Daarmee heb je met een maandkaart ca 20% korting en met een jaarkaart 35% korting.
        Daarnaast mag je deze van de belasting aftrekken: nog eens 40% extra voordeel.

        Dat ze na belastingvoordeel maar de helft van het volle tarief betalen, daar hebben ze het liever niet over.

        Elke dag met de trein reizen en blijven roepen dat de auto stukken voordeliger.

    • Dat is een kleinere groep frequente treingebruikers, die tot 2021 nog de bijzonder aantrekkelijke Voordeelurenkaart hadden. Na 9 uur reizen en in juli/augustus zelfs de hele dag met korting. En geen rekening moeten houden met de avond spits.

    • Hoeveel "Anoniemen" zijn hier met elkaar in discussie? Maakt het er allemaal niet duidelijker op.

        • @Bert Sitters. Behoudens de enkeling die per abuis anoniem reageert en wel met een steekhoudend verhaal komt, kun je in geval van een anonieme reactie er bij voorbaat vanuitgaan dat het geschreven is door iemand met de cognitieve vaardigheden van een klein kind. Inmiddels gaat dezelfde 'Anoniem' steeds vaker met zichzelf in discussie. Pure zieligheid.

  • Wat mij vooral opvalt is dat het extreem duur is geworden door het wegvallen van voordelige kaartjes.
    Zonder korting of Flex abonnement is het niet meer te betalen, het huidige beleid is totaal niet interessant, terwijl het honderdduizenden misschien wel miljoenen extra reizen kan opleveren als mensen wat meer gemotiveerd zouden zijn om de trein te nemen.

    Dan heb je natuurlijk ook nog constant de ontmoedigende werkzaamheden in de schoolvakanties en in het weekend, laatst wilden we een dagje weg via de spoordeelwinkel, gelukkig van tevoren even gekeken: verschillende werkzaamheden dus iets anders gaan doen: met de auto.

    Als ze de reizigersaantallen omhoog willen krijgen moeten ze de Albert Heijn en Kruidvat kaartjes terug invoeren, desnoods alleen voor doordeweekse reizen als er meer plaats is in de trein.

    • Werkzaamheden gebeuren nou eenmaal en dat is overigens ook lang van te voren bekend. Dat is makkelijk omheen te plannen. Dat het niet ideaal is, geef ik toe maar werkzaamheden op het spoor zijn wel noodzakelijk als je er treinen (veilig) wilt blijven rijden tenminste.

      • Je hebt onderhoud om veiligheidsredenen en je hebt daarnaast de keus voor aannemersgemak (uitgeruild tegen reizigersongemak).
        Voor de aannemer die commerciële klanten heeft is het ook fijn om de winkel tijdens de gehele verbouwing dicht te gooien. Maar winkels in een concurrerende sector (ik heb het niet over kartels of oligopolie's) kunnen het zich niet veroorloven om onnodig lang dicht te zijn voor klanten omdat de aannemer dat prettiger werken vindt.

        Voor een monopolist of oligopolist kan verminderde service bieden ook een keuze zijn om de marges te vergrootten.

      • Nee er is niet altijd makkelijk omheen te plannen. Dat hangt er maar net vanaf. Ik werk regelmatig in het weekend en heb niet ieder weekend de keus om wat leuks te gaan doen. En z9 zijn er meer situaties. Ik moet ook lang tevoren vakanties plannen ivm de aard van mijn werk. Dan is nog niet bekend of er werkzaamheden zijn.

  • Redenen:

    * Kortere en vollere treinen
    * versobering dienstregeling (om uitvallende treinen op te vangen)
    * Uitvallende treinen
    * Smerige treinen
    * versobering van reisvoorwaarden (afschaffen VDK, samenreiskorting, 60+ kaart etc)
    * grote storingen
    * zwaar onvoldoende treinvervangend vervoer bij werkzaamheden en storingen.
    * 2x stevige prijsverhogingen in ´22 & ´23 en algehele OV is duur.
    * Corona autootjes moeten nog opgereden worden
    * OV komt vaak slecht in de media
    * Stakingen (terecht of onterecht ze zijn wel schadelijk voor het OV)
    * Problemen na reparatie's spoor

    Tel dit bij elkaar op en reizigers kopen een auto of blijven vaker thuis. Veel zaken idd terug te voeren ten gevolge van de krappe arbeidsmarkt en personeelstekorten bij alle facetten in het OV van Machinisten, conducteurs, onderhoud van treinen en spoor, schoonmaak, buschauffeurs, ... En OV is en personeelsintensieve sector.

    De reiziger en overheden willen/kunnen niet meer betalen voor hogere lonen en spoorwegpersoneel kan deels ook makkelijk aan ander werk komen. Gevolg is dat deze problemen niet makkelijk op te lossen en de overheid moet tot visievorming en beleid komen met het omgaan met personeelstekoren ook bij andere overheid en semi overheids sectoren. Dit is een veel belangrijker en groter probleem dan stikstof en CO2.

    • Ben nog de vergrijzing vergeten. Bij de busbedrijven speelt dit meer dan bij het spoor, maar mensen, die nu 60+ zijn gaan de komende jaren echt afzwaaien en daar moet wel nieuwe aanwas voor komen (of niet, maar dan gaat de dienstverlening versobert worden en krijgen we een vroem vroem maatschappij. Iets wat denk ik niet meer te voorkomen is.)

      • Tja, vergrijzing speelt ook buiten het OV een rol. Om het nou echt een 'vroem vroem' maatschappij te gaan worden, wordt het ook wel te ver denk ik.
        Zeker als je het volgende bekijkt:
        [-] Zonder OV wordt het veeeeeeeeeeeel drukker op de weg en daar zit ook niemand op te wachten; want veel drukker = meer file en meer file = meer geirriteerde mensen en meer geirriteerde mensen = meer geweld en ik denk niet dat een gemiddelde persoon daar blij mee is..
        [-] Er zijn letterlijk mensen afhankelijk van het OV omdat ze geen auto kunnen rijden en het te ver is om te gaan fietsen. Daarnaast zijn er mensen die een handicap hebben waardoor ze ook afhankelijk zijn van het OV; immers niet iedereen heeft mensen om ze naar hun bestemming te brengen.
        [-] Teveel auto's op de weg zorgt ook voor meer CO2 uitstoot en dat was iets wat men zoveel mogelijk wilde en wilt beperken. Ik vrees overigens ook dat enkel elektrische auto's ook voor problemen gaat zorgen.
        [-] Een trein is veiliger dan een auto als je het vergelijkt met het aantal ongelukken met een auto en dat van een trein.
        [-] Er zijn ook gewoon mensen die helemaal geen rijbewijs hebben en het voor hen relatief goedkoper is om alleen de trein te nemen. (doordat ze niet ver weg hoeven en als ze weg hoeven dat ook prima per trein kan)
        [-] Er zijn ook mensen die sowieso een voorkeur hebben voor de trein omdat ze bijvoorbeeld in een trein kunnen werken waar dat in een auto niet kan.

        • @Anoniem Een van de maatregelen, die de overheid kan nemen is door een goed opgezet flex systeem de niet keuze reiziger zelfs bij verregaande vermindering van het OV hun reismogelijkheden veilig te stellen of zelfs rijbewijsloosheid kan een reden zijn voor het recht op een lage tarief regiotaxi. Dit is iets wat ik ook vaker in zo een scenario heb geschreven. Ik heb zelf geen rijbewijs.

          Als er geen personeel is om OV als middel om automobiliteit te verminderen is een toename van autoverkeer niet te verkomen en zullen de klimaatdoelen ook niet gehaald worden. Een onbetrouwbare dienstuitvoer jaagt ook een boel mensen de auto in en te krappe diensregelingen bij vervoerders leidt ertoe dat buschauffeurs ander werk gaan zoeken. Heb nu al de indruk dat er meer auto's op de weg zijn dan in voor de Corona.

          Als de politiek tot de conclusie komt dat OV als automobiliteits verminderend middel niet meer haalbaar is zal er uiteraard hoe impopulair dan ook meer wegen bijgebouwd moeten worden en het OV in de randstad zoveel mogelijk geautomatiseerd. Ben voorstander om Dordrecht Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam volledig te automatiseren en te metroficeren. Dit zie ik als een zinvollere investering dan een lelylijn naar Groningen. En na dezelijn hetzelfde doen bij andere drukke randstad trein lijnen. Want op deze druk bevolkte gebieden is nog het meest te halen om zelfs bij personeelskrapte het meeste te halen uit het OV als autovervanger.

      • @Baardstaart: geen aanval op jou, maar ik haak op dit thema graag in.

        er zijn elk jaar een cohort mensen die met pensioen gaan.
        De (pre-)babyboomers zijn in de nineties nog massaal met de VUT gegaan. In de zero's was er nog steeds het pre-pensioen. De Boomers die pech hadden zijn vanaf 2011 al met gewoon pensioen gegaan.
        De allerlaatste babyboomer die nog in 1955 is geboren, is volgens mij in 2020/2021 met pensioen gegaan.

        Het vergrijzingsprobleem is dus ook gewoon 'geïmporteerd' als zijnde een oplossing :-)
        Wat vele beleidsmakers in gerespecteerde kranten zachtjes als oplossing brengen is 'gematigde immigratie', dus groeit naar 18 tot 20 miljoen mensen zonder dat de beleidsmakers er zich van bewust zijn dat ook deze mnensen oud zullen worden.
        Het is dus korte termijn denken, waarbij ook al op korte termijn zeer grote nadelen zijn verbonden aan 'gematigde immmigratie'.

        PS Een groot supermarktconcern komt ook al jaren personeel tekort..... totdat ze te oud zijn geworden, dus geen 15 of 16 meer zijn, en tussen 18 en 23 zijn geworden ;-)

        • Baardstaart: het belangrijkste stuk is weggevallen:

          Een deel van de vergrijzing zijn gastarbeiders geweest die vanaf de jaren '60 hier zijn komen werken. Onder meer de bekende eerste generatie Turken en Marokkanen :-)

          Het vergrijzingsprobleem is dus ook gewoon ‘geïmporteerd’ als zijnde een oplossing 🙂

          Nog even hetzelfde stukje voor de context.

          Wat vele beleidsmakers in gerespecteerde kranten zachtjes als oplossing brengen is ‘gematigde immigratie’, dus groeit naar 18 tot 20 miljoen mensen zonder dat de beleidsmakers er zich van bewust zijn dat ook deze mnensen oud zullen worden.
          Het is dus korte termijn denken, waarbij ook al op korte termijn zeer grote nadelen zijn verbonden aan ‘gematigde immmigratie’.

        • En ook de huidige migranten-instroom is schuld van VVD(Eu-Bolkesteijn-richtlijn) en toendertijd Bolkesteijn beleidsmedewerker Geert Wilders.
          Ja die van verlaging sociale zekerheid; huursubsidie; langere werkweek, later met pensioen. Haat en hetze zaaiende wolf in schaapskleren/fascist.
          Goedkopere arbeiders importeren opdat nederlanders met lagere lonen geconfronteerd worden en de kapitaalinkomsensquote groeide tov arbeidsinkoenquote.
          De gewone man moet langer werken, 67 plus voordat hij met AOW kan gaan.
          En de neo- liberalen/profiteurs/ parasieten de vruchten van de hardwerkenden innemen.
          En de de nederlandse samenleving lieten verslonzen.
          En zie hoe haat en hetze verdeeldheid gecreëerd heeft.
          Dat we in Europa en de wereld fascisten aan de machten geraken of komen met als resultaat: oorlog(en).

        • Uw reactie mist toch enkele belangrijke nuances:
          - de focus op 'babyboomers' is vals: het is niet zo dat opeens in 1960 (of 1955 als u wil) de geboortecijfers kelderden. Deze bleven vrij constant 'hoog' op +/- 240.000 geboortes/jaar tot eind jaren '60
          - waar je eigenlijk op moet focussen is jaarlijks het cohort dat de arbeidsmarkt verlaat tov het cohort dat toetreed tot de arbeidsmarkt. En als je dan bijvoorbeeld de cohort geboren in 1957 neemt die dit jaar met pensioen gaat. Daartegenover staat de cohort geboren in 2006 die de arbeidsmarkt toetreden (theoretisch toch). Tussen die 2 zit +/- 50.000 verschil dat opgevangen moet worden.
          - dit zal de komende jaren nog doorgaan tot +/- 2036
          - de mobiliteisvraag neemt toe: meer inwoners, meer verplaatsing want we wonen en werken tenslotte niet meer onder de kerktoren, zeker ook meer ouderen (met vrije tijd) en de ouderen van vandaag zijn fitter en actiever dan pak weg 20jaar geleden.

        • 1) tussen onvolledigheid en vals zit de nodige ruimte.
          2) de pil kwam rond 1970 en daardoor kregen ggezinnen na 1970 rond de drie kinderen ipv 5 of hoger. De vraag is of je gevolgen van het afschaffen van de pil wil blijven compenssren met immigratie. Dus met andere woorden, dat er net zoveel immigranten blijven komen om bij wijze van spreken tot een inwonertal te komen dat Nederland zonder pil zou hebben bereikt. Dan gaat Nederland ook in dit opzicht kwantitatief op een ontwikkelingsland lijken waar conceptie een gevoelig punt is, maar juist een eerste stap in ontwikkeling hoewel op micro niveau inwoners dat niet zo ervaren.

          Mijn punt is vooral dat de vergrijzing, ook de medische kant, voor een deel bestaat uit gastarbeiders.

          U wijst trouwens ook weer een cirkelredenering aan. U geeft aan dat het OV meer mensen nodig heeft omdat de bevolking toeneemt.

          On de klimaatdoelen te halen willen oa GroenLinjs en beleidsnakers weer terug naar de kerktoren net een 15 minuten stad.

          Vindt u gezien uw globalistische kijk op mobiliteit dat de overheid dit dwingend of 'faciliterend' moet invoeren?

        • @lezer: de vergrijzing heeft inderdaad ook een percentage migranten, ook al is dit voorlopig erg klein. Vergeet niet dat het migratie saldo in de jaren '60 slechts +/- 8.000/jaar was en in de jaren '50 zelfs negatief. Met andere woorden: wij hebben onze vergrijzing deels geëxporteerd. Van gepensioneerde migranten is nog weinig sprake.
          - ik ben geen voorstander van de 15min stad, degrowth etc is niet aan mij besteed. Wie dat wil prima, nix op tegen, maar de overheid hoeft daar voor mij geen actieve rol in te spelen.
          - om de toenemende vraag te beantwoorden moeten we verder durven kijken als puur extra personeel: zelfrijdende metros/treinen, zelf inchecken op zitplaats, toegang tot perron met vervoersbewijs etc etc. Allemaal zaken die personeel ondersteunen en daardoor veel efficiënter in te zetten is.

        • @lezer5691: de groep begint natuurlijk klein zoals het rond 1960 of zo ook klein begonnen is. Zoals ook het percentage migranten in krachtwijken ooit laag begonnen is. Ik kan helemaal begrijpen dat instanties deze groep (nog) niet tellen. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat is een kwestie van demografie en statistiek. Ik was een keer meegenomen naar een theehuis, ik kende het maar half en zag het alleen maar als een voordeurtje.
          Achter de deur zat het stamp en stampvol en dat was bij wijze van spreken alleen de voorzaal en niet de achterzaal. Alleen Turkse mensen, geen Marokkaanse, die hebben hun eigen theehuizen begrijpelijk. Vroeger toen OV nog moeilijk toegankelijk was (geen liften, geen lagevloertreinen) waren rolstoelgebruikers ook veel minder goed zichtbaar.

        • @lezer5691: ja, toen het westen het economisch fundament legde voor de welvaartsexplosie in dd jaren ’60 voerde de overheid tegelijk een actief emigratiebeleid! Dat ging om volwassenen die voor de Tweede Wereld oorlog geboren waren dus om demografisch’ normale’ Nederlanders. Australië, Canada en Nieuw Zeeland hebben ze als productieve arbeidskrachten ontvangen en niet als gepensioneerden.

    • Grotendeels van dat rijtje komt idd door personeelstekort en personeelstekort is lang niet alleen in het OV hoor, maar het heeft veel meer impact dan in bepaalde andere sectoren.

      Overigens zijn treinen die uitvallen weleens defect of komt het door storingen waar men niet altijd wat aan kan doen zoals aanrijdingen, persoon op het spoor, etc.

      Versobering van reisvoorwaarden vind ik wel meevallen. Ten slotte zijn er dit jaar de treinkaartjes niet verhoogd. Daarnaast kun je zelfs van tevoren een rustig tijdstip kiezen waardoor je ook goedkoper uit bent (en dat is dus nieuw). Samenreiskorting is niet afgeschaft en is ook niet veranderd, behalve dat je dus nu een code moet hebben maar verder zie ik het verschil niet.

      Grote storingen valt overigens ook lang niet altijd te wijten aan spoorvervoerders.. En daarnaast kan ProRail ook gewoon hun best doen, maar ze kunnen niet altijd voorkomen dat er bijvoorbeeld aanrijdingen zijn, personen op het spoor, defecte trein (gebeurt ook weleens, auto's gaan ook defect), koperdiefstal, etc.

      Onvoldoende treinvervangend vervoer? Over het algemeen zij er bij werkzaamheden altijd wel treinvervangend vervoer of je kunt omreizen. En ja, er zijn weleens grote storingen geweest waardoor er zoveel reizigers strandden dat er gewoon geen treinvervangend vervoer voor mogelijk was. (je kunt geen 200.000 reizigers met 20 bussen vervoeren, dat is nou eenmaal onmogelijk)
      Als er storingen zijn, zijn er ook niet altijd meteen treinvervangende bussen. Die moet men natuurlijk wel ergens vandaan halen hé? Dat duurt wel even en helemaal omdat NS geen busbedrijf is. Met busbedrijven die ook railconcessies hebben is dat wel een iets ander verhaal.

      Er zijn nu geen prijsverhogingen dus wees blij. Overigens is het in alle sectorenn wel duurder geworden door de inflatie. Om elk jaar te gaan zitten klagen dat alles duur is, is ook gewoon onzin. Ja, het OV is duur maar we hebben wel relatief gezien met andere spoorvervoerders wel goed OV en dan nog steeds klagen..
      OV komt weliswaar slecht in de media, maar media is ook niet 100% betrouwbaar. Sterker nog, media hebben bepaalde voorkeur en sommige media vinden het leuk om bepaalde dingen af te zeiken.
      Overigens, als dingen in de media komen is het meestal van dat het niet vaak gebeurt. :)

      Stakingen daar ben ik idd ook helemaal klaar mee. Zeker met het regionale vervoer afgelopen jaar. Wat dat betreft kan men beter voor alternatieven kiezen in plaats van door te gaan staken, maar ja er zijn ook weleens momenten dat het echt noodzakelijk is, maar dat komt zeer zelden voor.

      • Loop niet aan de hand van geld, ontworstel je van die dwang.
        Het werk dat je doet is waarschijnlijk alleen maar dat je van de straat bent.
        Je draagt nix zinvols bij.
        ALS je vrij bent van opgelegde zinloze zaken dan kun je zinvolle bijdragen leveren.

        • Dat is helemaal niet waar wat je zegt. Onderbouw maar eerst waarom iemand die in het OV werkt van de straat komt?
          Daarnaast is werken in het OV helemaal niet nutteloos: Je brengt mensen van A naar B of je helpt ze om veilig van A naar B te brengen, wat voor functie je ook doet.
          Overigens zijn er ook zat functies buiten het OV dat echt nutteloos zijn.

          Mensen zijn afhankelijk van het OV weet je? Dat jij nou elke dag 10km fietst of met de auto gaat (wat overigens nog slecht voor het milieu is ook en wat overigens ook duur is) betekent niet dat elk ander persoon dat ook kan.

          Ik denk dat jij pas zinloze bijdrage levert vanwege je comment omdat je alleen maar onzin dingen opdraagt. (en niet eens onderbouwt ook)

      • Iedere aanbieder kan zijn tekortkomingen bagatelliseren. Maar je moet de keuzereiziger overtuigen van de betrouwbaarheid van het OV.

        Om een lang verhaal kort te maken. De NS-directie zelf vind dat haar klanten zelfredzaam moeten zijn als de NS of ProRail een dagje pech heeft.
        Maar hoe stel je die 'zelfredzaamheid' voor als de reizigers geen auto hebben of voldoende mensen in hun netwerk met een auto?

        Als mensen eenmaal een auto achter de hand hebben (dit is noodzakelijk voor de zelfredzaamheid die de NS dus verwacht) kom je in een bekend afwegingsscenario. De klant is keuzereiziger geworden, heeft de constante kosten voor de auto al gemaakt en moet voor zijn verdere reisbewegingen dus de afweging maken tussen de variabele kosten van de auto en zijn persoonlijke totale kosten van het OV.

  • En vergeet vooral niet dat er véél meer thuisgewerkt wordt, vooral door mensen die vroeger met het OV reisden. In mijn eigen situatie: 2019 en eerder 4 dagen per week naar kantoor per trein, nu 1 à 2x per week.
    Thuiswerken is veel makkelijker geworden (IT) en we zijn er aan gewend geraakt.

    • Goed zo.
      Nu nog minder werken.
      Een dag is 4 uur werken per dag en dan genieten.
      Leef, pluk de dag.
      Over and over again.

    • Dan ben ik zeker één van de weinigen die liever niet thuiswerkt?
      Naar mijn ervaring heb ik geen voorkeur aan thuiswerken:
      [-] Geen fysiek contact met collega's
      [-] Veel minder motivatie omdat je thuis eerder andere dingen doet
      [-] Teveel thuisblijven is ook niet goed voor je mentale gezondheid

      noem maar op..
      Thuiswerken vind ik alleen handig als het écht niet anders kan.
      Heb al genoeg trauma's gehad door corona om alleen maar thuis te blijven, bah.

      • Je hebt zeker nix beter daninder toeziend oog van mangement je dagelijks kunstje te doen en daar bovenop 1 - 2 uur te reizen inkader woon - werk verkeer.
        Hoe stom kan je zijn.
        En wat een CO2 uitstootje veroorzaakt.
        Je kinderen/ medemensen zullen je dat niet in dank afnemen.
        Slaafse loonslaaf.

  • Vind je het echt gek? Heeft toch niet alles net corona te maken. Elke x is het maar gokken of ik voorbij Meppel kom vanuit Groningen. Ken veel mensen die een barrel hebben gekocht.

    • Ik reis op hetzelfde traject en ik herken dat. Voor de coronapandemie werkte ik ruim een jaar lang aan een project op Schiphol. Iedere dag dat ik op Schiphol moest zijn, reisde ik met de trein vanuit Groningen. Behoudens werkzaamheden valt het aantal malen dat het onverwacht fout ging met gemak op 1 hand te tellen. In mijn omgeving vond iedereen het maar raar dat ik niet voor de auto koos, maar ik wist zeker dat de trein beter en sneller was.

      Inmiddels werk ik al enige tijd aan een klus in Zwolle. Een aantal dagen per week reis ik dus van Groningen naar Zwolle. Meestal pak ik de auto. Dat is voor mij veel sneller en betrouwbaarder. Ik heb het gevoel dat het de laatste tijd iets beter gaat met de treinen, maar meestal komt er dan snel weer een week waarin alle hoop op beterschap de kop in wordt gedrukt. Dat je in de ochtenduren te Meppel staat te blauwbekken of dat je je plannen in de avond kunt afzeggen, omdat er weer een onduidelijk omschreven stremming is. En dat dan meermaals in de week (laatst was er zelfs een week met iedere dag een urenlange stremming op het traject Zwolle-Leeuwarden tijdens de spitsuren). Het is totaal niet meer bruikbaar.

      In mijn directe omgeving hebben veel mensen de overstap moeten maken van de trein naar de auto in de eerste periode van werkzaamheden aan de spoorboog bij Hoogeveen (de keer dat de klus mislukt is). Toen slaagde NS er niet in vervangend vervoer te regelen, waardoor mensen uit bijvoorbeeld Assen, Beilen en Hoogeveen letterlijk drie weken lang onmogelijk op hun werk in Zwolle konden komen met het openbaar vervoer. De mensen die dat betrof, zijn echt nooit meer teruggekeerd naar de trein. En NS heeft nooit een vinger uitgestoken om die klanten weer terug te winnen.

  • Vandaag weer eens lekker getreind.
    Lekker boek gelezen, gefilosofeerd, naar het cafe, de film geweest.
    Tja iedereen kan het doen.
    Het leven is om te genieten.
    Meer dan 8 uur per dag!
    Everyday.

    • Het is dat ik student ben en dat ik in mijn vrije tijd ook lekker trein, anders had ik dat denk ik zelf ook niet gedaan.

  • 2023: ruim 45.000 kilometers, waaronder 17.000 Interrail. Dus gemiddeld zo’n 2300 km per maand. Combinatie van woon-/werk en privé. Dit jaar zal nog wel wat meer worden :)

    • Dit is nogeens een treinreiziger.
      En nog klimaatvriendelijk onderweg.
      Dat zou hier en overal iedereen moeten doen.

  • Ministers, gedeputeerden en wethouders van Verkeer moeten worden afgerekend op de reizigersgroei die ze weten te bereiken. Dat zit het OV binnen de kortste keren bomvol...

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug