Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat de Nederlandse Spoorwegen het Hoofdrailnet ook na 2015 als enige reizigersvervoerder mogen blijven berijden. Dat meldt De Telegraaf na een rondgang van de krant langs de verschillende partijen.
De VVD, PvdA, ChristenUnie en SP zien niets in een openbare aanbesteding, waarmee bijvoorbeeld ook het Franse SNCF zich kan inschrijven voor de concessie. Het CDA ziet wel heil in het openbaar aanbesteden. Zij verwachten dat er meer gereden kan worden voor minder geld, en vindt het bijzonder dat de VVD geen openbare aanbesteding wil.
Als er een openbare aanbesteding komt, is de positie van de NS onzeker. Dan kan namelijk bijvoorbeeld het Franse nationale spoorbedrijf SNCF zich inschrijven en het heft in handen nemen. De PvdA wil dit pertinent niet, maar geeft wel aan dat de NS streng aangestuurd moet worden om het spoorwegnet goed te houden.
Men kan zich afvragen of het handig is nu al zo duidelijk aan te geven dat de NS de concessie voor het Hoofdrailnet toch wel krijgt, er moet namelijk nog onderhandeld worden over de concessie. De Spoorwegen hebben hiermee een sterkere positie aan de onderhandelingstafel.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…