NS-directeur: mondkapjesplicht in trein begint lastig te worden

1 maand terug

De mondkapjesplicht in het openbaar vervoer begint in de praktijk lastig te worden. Dat zegt president-directeur van de NS Marjan Rintel in een interview met BNR Nieuwsradio.

Beetje op elkaar letten

“Ik zie natuurlijk wel nu langzamerhand in de praktijk dat het lastig wordt. Niemand begrijpt het meer”, aldus de topvrouw. In winkelcentrum Hoog Catharijne bij station Utrecht Centraal hoeven mensen geen mondkapje op, maar op het NS-station moet dat wel en in de trein ook, zegt Rintel in het gesprek.

Als de coronamaatregelen 20 september daadwerkelijk veranderen en mensen geen 1,5 meter afstand meer hoeven te houden, zijn mondkapjes in de trein ook niet meer nodig. Maar het is de vraag of die versoepeling doorgaat. Als de 1,5 meter niet wordt losgelaten, zal de NS het mondkapje in de trein handhaven, vertelt de topvrouw. “Maar dan moeten we er wel een beetje met elkaar op letten dat we het ook doen.”

Inconsistentie

Volgens Rintel hebben reizigers er moeite mee om het mondkapje te dragen, spreken ze elkaar erop aan en ontstaat er ook agressie uit. “Dan denk ik: dan moet je of zeggen we doen het wel en dan handhaven we het ook en dan doen we het ook overal, of we doen het niet. Nu is het een beetje half. Dus we moeten wel op een gegeven moment gaan kiezen”, zegt Rintel tegen BNR.

Volgens een NS-woordvoerder moeten haar woorden worden gezien als de oproep om met consistent beleid te komen op dit gebied. “Het probleem nu is de inconsistentie. Voor reizigers is het ingewikkeld aan het worden waar wel en waar niet een mondkapje moet worden gedragen.”

17 september duidelijkheid

In Nederland is het mondkapje in het openbaar vervoer verplicht sinds 1 juni 2020. Het was de eerste sector waar de plicht werd ingevoerd. Op vrijdag 17 september hakt het kabinet een knoop door of de beoogde versoepelingen per 20 september kunnen doorgaan. Voordat er een besluit wordt genomen, zal eerst het outbreakmanagementteam (OMT) advies geven.

In een aantal landen is het besluit al genomen te stoppen met verplichte mondkapjes. Zo hoeven reizigers in het openbaar vervoer in Denemarken geen mondkapje meer te dragen in bus, tram, metro en trein. In de meeste landen is het dragen van een mondkapje nog wel verplicht.

(c) Treinreiziger.nl / ANP. Foto: archief (voor de coronacrisis)

De bedoeling is dat reacties betrekking hebben op openbaar vervoer. Nu lijkt openbaar vervoer bijna een ondergeschikt onderwerp en gaat in reacties vooral over covid19, vaccinaties en mondkapjes. Treinreiziger.nl is niet de plek om daarover langdurige discussies te voeren. Daarom is reageren niet meer mogelijk.

This post was last modified on 13 september 2021 12:00

Share

Bekijk reacties

  • Wat is er in vredesnaam onduidelijk of half-half aan de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Draag gewoon dat dit, dan doe je het in elk geval nooit verkeerd. Het beleid van NS is half-half in alles. Het is de taak van NS de mondkapjesplicht te handhaven, maar NS wil de conducteurs er niet mee belasten. Reizigers moeten het onderling maar oplossen, waardoor het recht van de asociaalste geldt in de trein. Geen controle op kaartjes, geen controle op mondkapjes, het rookverbod geldt niet voor personeel etc. etc. Je moet wel ongelooflijk simpel zijn als je de mondkapjesplicht in de trein onduidelijk vindt.

    • Ik draag het niet gewoon een fles water in je hand houden klaar.. ik reis niet vaak met de ov maar toch

      • Ik begrijp dit niet. Hoe voel je je dan? Als een dappere ridder of patriot die het systeem verslaat? Is dit een succes waarover je over 5 jaar nog opschept op verjaardagen? Ik vind het nogal sneu namelijk.

      • Gelijk heb je. Ik heb hem 1x gedragen maat kreeg toen een waarschuwing voor: met mijn voeten op mijn tas die ik op de bank tegenover me had. Dus nee hoor, zolang de regels gebaseerd zijn op shit doe ik er niet aan mee.

        • En hoe exact zijn die voeten op de bank relevant ten opzichte van het mondkapje? Of wil je gewoon benadrukken dat je asociaal bent?

        • Duidelijk een vorm van stoerdoenerij. Totdat je Corona krijgt en anderen daarvan de schuld geeft . Draag nu maar gewoon dat kapje , joh !!

    • Veel mensen zijn niet zo extreem op de hoogte van de regels in het OV als iedereen die deze site leest. Mensen hebben een tijd geleden gehoord dat mondkapjes niet meer nodig zijn op publieke plaatsen. Dus ze denken dat het ook niet meer op het station hoeft. Ik snap ook niet waarom het nog op het station moet. In de trein is het een ander verhaal en gaat het meestal goed behalve sommige mensen. En als je er iets van zegt krijg je een grote bek terug. Ik begrijp wel waarom NS personeel er niets meer van zegt. Wel ben ik het met je eens dat de conducteurs weer gewoon normaal de trein moeten controleren

      • Het personeel heeft nog nooit op mondkapjes gecontroleerd. Dat Marjan Rintel daar nu mee komt omdat ze nerveus is over de financiën

        • En dat ze niet controleren daar hebben ze best gelijk in want de regel is best bizar. Je mag namelijk niet zomaar boete uitdelen voor het niet dragen van een mondkapje.

          Er mag pas een boete worden gegeven als er eerst nadrukkelijk is gewaarschuwd dat iemand een mondkapje op moet zetten en deze persoon dat weigert. Daarbij is er in de trein ook nog de uitzondering dat als iemand zit te eten of drinken het mondkapje ook niet op hoeft. En daarboven op nog de uitzondering dat iemand op medische gronden geen mondkapje hoeft op te doen waarbij de overtreder niet gedwongen mag worden een medisch attest te tonen, want privacy.

          Een schoolvoorbeeld van een typisch Nederlands compromie verbod waar 15 partijen in de 2e kamer urenlang over gedebateerd hebben en dat pas aangenomen is nadat er een reeks uitzonderingen waren toegevoegd waarmee het verbod, zeker in de trein, totaal onuitvoerbaar werd.

          Als je het voor laat komen is geen bewijs dat de conducteur eerst gewaarschuwd heeft of dat je NIET zat te eten of drinken (hoe bewijs je dat) al voldoende voor vrijspraak.

          Dus de kritiek op het NS personeel verbaast mij zeer. De mondkapjes plicht is een politiek compromis waarop zoveel uitzonderingen zijn dat het onuitvoerbaar is. Kritiek hoort thuis bij de politiek met zijn krankzinnig ingewikkelde en onuitvoerbare regeltjes.

        • Het controleren gaat niet per definitie om boetes uitdelen, maar om het controleren an sich. Dat kan ook inhouden dat mensen die geen mondkapje dragen worden aangesproken. Het beste zou zijn dat dat consequent gebeurde. Dus dat voor reizigers duidelijk is dat ze altijd worden aangesproken als ze zonder mondkapje reizen en niet (zoals het personeel NS het doet) misschien 1 op de 50 keer.

        • Tja, hoe vaak zit je in de trein?
          Ik sinds het einde van de lockdown zeer regelmatig. Het overgrote deel van de "bewust niet mondkapje dragers" heeft deze in de trein wel op maar onder de kin getrokken zodat mond en neus vrij zijn. Zodra de conducteur in de buurt komt, wordt het mondkapje omhoog gedaan en als hij voorbij is, gaat het weer omlaag.

          En van degenen met mondkapje heeft een flink deel het alleen voor de mond met de neus vrij met hetzelfde ritueel: Zodra ze een conducteur zien zit het mondkapje wel goed.

          Het heeft gewoon totaal geen zin voor een conduteur om daarover discussies te beginnen met de helft van de passagiers. En dat dan steeds maar weer acht uur lang op een werkdag?

          De man/vrouw is conducteur, geen kinderoppas die onmogelijke regels van de overheid moet proberen te handhaven.

        • Totaal niets doen en na verloop van tijd gaan zeuren over dat het allemaal zo onduidelijk is, zoals het heeft aangepakt, is in elk geval niet de manier. Prima dat conducteurs vinden dat ze geen kinderoppas zijn, maar dan moet wel de discussie gevoerd worden wat ze dan wel zijn. De laatste jaren hebben ze het zelf laten verworden tot een soort gesubsidieerde werkverschaffing, zodat die mensen een invulling van hun dag hebben, zodat ze niet kansloos thuis op de bank blijven hangen, maar dat ze zogenaamd zinvol bezig zijn. Zolang dat met behoud van een uitkering op bijstandsniveau kan, is dat prima. Niet tegen de huidige salarissen en met de continue dreiging van stakingen.

    • Nu het is niet moeilijk ik die het ook niet op dus wat vind jij dan zo moeilijk de enigste die moeilijk doet ben jij laat ze gewoon de mening geven

    • Heb je je nooit afgevraagd waarom mensen in een half lege trein of station zonder mondkapje zogenaamd de schuldigen zijn aan de zorg, terwijl er al maandenlang team(zaal)sporten worden toegestaan?
      Het is allemaal volstrekt onlogisch en inconsequent. Als ik alleen in de trein zit om 23 u 's avonds, voor wie draag ik dat onding dan?

    • Onzin erco in de trein,waarom zo,n onding wat gevaarlijk en ongezond is zegt de Jong.
      Belaggelijk,alles er maar door drukken,omdat mijnheer,de farmaceut het nodig vind.
      Gewoon heerlijk reisen met de trein.

      • Dus dan ben je als functioneel analfabeet, blijkbaar de schaamte voorbij, en dan heb je niet het inzicht dat de kans zeer gering is dat je iets beter weet dan gangbaar. Toe maar!

        • Geen grapjes over maken aub. 1,5 miljoen Nederlanders zijn functioneel analfabeet en moeten in de supermarkt vragen wat op een blikje staat. Waar dat aan ligt mag u zelf invullen, afhankelijk van politieke voorkeur. Maar ik heb die mensen liever in de trein dan in de auto. Dan komen ze hooguit op het verkeerde station uit, is beter dan geen borden kunnen lezen in de auto. ;-)

  • Het hilarische is dat de openbaar vervoersector vorig jaar mei het hardste riep om een mondkapjesplicht. Wie dat wil moet op de blaren zitten.

  • Marjan Rintel reist klaarblijkelijk weinig met de trein en luistert nauwelijks naar klachten van reizigers over het gedrag van haar personeel lees conducteurs. Hoezo moeilijk te controleren. Begin eerst eens MET het controleren ik reis regelmatig met de trein ( door het hele land ) en kom nauwelijks conducteurs tegen. Ondanks mijn klachten aan o.a. NS adres, Locov ministeries enz heeft NS nog nooit gereageerd.
    Dus kom niet met het verhaal dat het niet te controleren valt. BEGIN eerst MET controleren door de conducteurs aan te sturen 100 % water dicht krijg je het niet maar geen onzin verkopen mevrouw Marjan Rintel.

    • Bij Marjan Rintel krijg je inderdaad het idee dat ze totaal geen benul heeft van het bedrijf waar ze werkt.

  • Inspecteurs die de HC's controleren of zij voldoende rondes maken in de trein om ter kaartjes te controleren en wangedrag voorkomen.

    • De conducteur rent zijn serviceronde en de aanwezigheid wordt afgevinkt.

      De grootste schenders van de coronaregels zijn nog steeds de NS'ers. Als reiziger mag ik mij graag aan hun spiegelen.

    • Vroeger - toen er nog kartonnen kaartjes waren - waren er ook treincontroleurs, herkenbaar aan een zilveren bies om de bol van de pet, die controleerden of de conducteurs hun werk wel naar behoren uitvoerden. De treincontroleurs en hun chefs zijn op aandringen van de conducteurs, die zich tegenwoordig allemaal hoofdconducteur mogen noemen, afgeschaft.

  • niks wachten tot de 20e, gewoon nu zeggen dat je eer klaar mee bent als het zo lastig is. Heeft de helft van NL toch al gedaan in een oogopslag.

    • Zolang NS nog 3 miljoen subsidie per dag krijgt van de overheid kunnen ze beter geen grote mond opzetten.

    • Helemaal mee eens! Doe je muilkorf af en sta op voor VRIJHEID EN GROEPSIMMUNITEIT!!! Iets, wat je met een vaccin, desinfectant èn muilkorf TOTAAL KAPOT MAAKT!!!
      Door deze imbeciele, "vorige eeuwse" maatregelen zorg je alleen maar, dat mensen sneller ziek worden.
      Degenen, die als zombies onze Opperslavendrijvers volgen, zijn schuld aan het toenemend aantal zieken, NIET DE "WAPPIES", DIE DE REGELS NEGEREN!!!

    • Dus als bijv. wordt aangekondigd dat over een maand misschien de prijzen zullen worden verhoogd, dan ga jij nu alvast die verhoogde prijs betalen??

  • Toch bijzonder. Het verschil tussen duitsland en nederland. In duitsland zie je vrijwel niemand in het ov zonder mondkapje. En in nederland lijkt het wel een nationale sport te zijn om zo pang mogelijk zonder mondkapje op te zitten.
    Nu is het ook zo dat in duitse treinen er in ieder geval nog kaartcontrole is. Slechts een enkele keer heb ik geen controle gehad.

  • Op het perron ben ik bijna de enige die nog een muilkapje draagt. Op stations zonder personeel voel ik me helemaal een uitslover, maar ik draag 'm wel gewoon.
    NS=personeel zegt er ook al niets meer van. Wellicht gaan ze er al vanuit dat op 20 september het einde wordt aangekondigd van de draagplicht. De cijfers maken me niet optimistisch.

    • Maar na je treinreis kan je wel gewoon een potje gaan zaalvoetballen, geen afstand en geen mondkapjes.
      Want dat perron is toch zo gevaarlijk!

      • Bij dat zaalvoetbal weet je precies met wie je voetbalt. Die kun je nog op de hoogte brengen als je positief test. Net als op je werk. In de trein zit je met vreemden bij en op elkaar. Is dat verschil nou echt zo moeilijk te begrijpen?

        En een trein is geen restaurant of bioscoop, waar de QR code nu verplicht wordt. Daar is het verschil dat de bios niet essentieel is, en sommige mensen van het OV afhankelijk zijn om naar hun werk te kunnen. Is dat nou echt zo moeilijk?

  • Ik hoop dat de mondkapjes plicht in de trein en ov blijft. En dan ook gewoon controleren en geen mondkapje, bij het eerste station eruit.
    Om het virus nu en in de toekomst onder controle te houden zullen we toch moeten blijven leven met mondkapjes. Het is helaas niet anders.

    • Allemaal nep,mondkapjes, vaccinaties is nergens goed voor ,medicijnen die super helpen zijn verboden sinds april 2020 dan was deze waanzin al lang voorbij geweest

        • Teken, dat jij alleen maar naar Rutte en De Jonge luistert...
          HCQ, vitamine D en zink zijn enkele voorbeelden. Er zijn nog meerdere, zoals Prevalin, Occilococcinum en dergelijke.
          Zelf heb ik me nog nooit aan die zinloze maatregelen gehouden, heb nooit symptomen gehad en nog niet eens een loopneus.
          Nee, ik laat me niet testen, want ik vervloek martelaars en ik weet, dat de PCR-test UITERST ONBETROUWBAAR is. Zelf onderzocht met diverse tests.
          Als je graag positief getest wilt worden, moet je dat martelwerktuig in de cola, tonic of kraanwater stoppen. Pats... Positief!
          Dus... Droom lekker verder!

        • Nee, dat zijn allemaal geen voorbeelden, want allemaal niet verboden. Noem nou eens een voorbeeld van een medicijn dat wel verboden is.

        • Het radboudumc heeft onderzoek gedaan en is van mening dat het waarschijnlijker is dat het gebruik van hydrochloroquine tegen COVID eerder averechts dan bevorderend werkt. Prima als je De Jonge niet gelooft, maar geloof dan in ieder geval de meest deskundige personen van het land op dit gebied.

        • @Joost2. De conclusie van het RadboudMC is dat er 'geen gunstig effect' te verwachten is van het off-label gebruiken van hydroxychloroquine. Alle significante beroepsgroepen binnen de zorg zijn het daar over eens. Het is niet effectief en kan ernstige bijwerkingen veroorzaken.

          En zo is dat met alle voorbeelden. Zoals occilococcinum; een homeopathisch middel waarvan zelfs de fabrikant (Boiron) aangeeft dat het geen enkele bewezen werkzaamheid bezit tegen het coronavirus. En dat is al bijzonder, omdat al jarenlang bewezen is dat het middel (bestaande uit miljoenen malen verdunde hoeveelheden van de lever en het hart van een muskuseend) geen enkele werkzaamheid heeft, maar dat de fabrikant dat niet wil toegeven. Mensen die denken dat het werkt, geloven daadwerkelijk dat er in een watermolecuul een geheugen zit dat hen beschermen kan tegen bijvoorbeeld het coronavirus.

    • Waarom wel bij corona al die beperkende maatregelen nog steeds, maar niet voor bijvoorbeeld de griep? Corona was gevaarlijker en dodelijker, maar nu een zeer groot deel van de bevolking gevaccineerd is, zijn de risico's tussen die twee ziektes vergelijkbaar.

      Ik zou zeggen dat nu de gevaren van corona redelijk onder controle zijn (nauwelijks nog sterfte), mondkapjes in het ov niet meer nodig zijn. Zeker omdat mondkapjes in het ov, of in het algemeen, in het verleden niet de heilige graal leken te zijn geweest. Na invoering of afschaffing heb ik zelf geen enkele keer een trendbreuk in de cijfers gezien. Misschien ook omdat een groot deel van de mensen hem verkeerd draagt, aanraakt of hergebruikt. En dat is alleen maar meer geworden.

      • Je reactie gaat deels over openbaar vervoer, maar is ook breder dan dat. Het is hier niet de plek om algemeen over coronamaatregelen te gaan discussiëren en over medische cijfers. Dus laten we de discussie beperkt houden tot mondkapjes in het openbaar vervoer.

        • Het is lastig dat los van elkaar te zien, maar ik snap je punt.

          Dan wel ov-specifiek: ik vraag me af of in het het eventuele afschaffen van de mondkapjesplicht effect zal hebben op het aantal reizigers. Aan de ene kant heb je misschien mensen die zich dan niet meer veilig genoeg voelen. Aan de andere kant heb je mensen die een mondkapje dragen te veel ongemak vonden. Is daar iets over bekend uit andere landen?

  • De 1,5 meter regel bestaat allang niet meer in het ov. De treinen zaten afgelopen weekend stampvol en reizigers moesten zelfs noodgedwongen op het balkon blijven staan.
    En de mondkapjesplicht was een puur politiek besluit zonder deugdelijke onderbouwing voor de volksgezondheid. Ja, er is al een vooraankondiging gedaan dat het mondkapje niet meer hoeft vanaf 20 september. Dus waarom wachten? Wij hebben die verstikkende kappies al niet meer op, gelukkig.

    • "En de mondkapjesplicht was een puur politiek besluit zonder deugdelijke onderbouwing voor de volksgezondheid." Tja, er zijn toch verschillende experts die hiervan wel het nut van zagen / zien. Niet allemaal. Maar zeker wel deels.

      "Ja, er is al een vooraankondiging gedaan dat het mondkapje niet meer hoeft vanaf 20 september" . Het is een voornemen. We wachten op het advies van het OMT en het besluit van de overheid.

      "De 1,5 meter regel bestaat allang niet meer in het ov." Het is nog steeds het streven, maar op steeds meer plekken in de samenleving wordt het niet meer nageleefd.

      "Wij hebben die verstikkende kappies al niet meer op, gelukkig." U heeft niets op? Of geen FFP2 meer? Of u met de regels eens bent of niet, het is de bedoeling dat de regels wel worden nageleefd. We zijn geen eigen rechter die bepalen welke regels we mogen overtreden en welke niet.