Rintel verlaat NS en keert terug naar KLM

NS-topvrouw Marjan Rintel gaat NS verlaten en stapt over naar KLM. Rintel is nu ruim anderhalf jaar directeur van het spoorbedrijf. Voordat ze bij NS kwam werken, werkte Rintel ook bij de luchtvaartmaatschappij.

Van KLM, naar KLM

Op 1 november 2014 maakte Rintel de overstap van Air France-KLM naar de Nederlandse Spoorwegen. Daarvoor werkte ze zo’n vijftien jaar bij KLM en Schiphol Groep, onder meer als directeur marketingstrategie. Bij NS begon Rintel als directievoorzitter van NS Reizigers.

In juni 2020 volgde ze vervolgens Roger van Boxtel op als president-directeur van NS. Na een periode van twee jaar komt daar weer een einde aan. Per 1 juli is Rintel namelijk de beoogde opvolger van Pieter Elbers bij KLM.

De ondernemingsraad van KLM is nog wel om advies gevraagd over de benoeming. Daarbij hebben aandeelhouders het laatste woord. Rintel zegt in een eerste reactie het een eer te vinden het stokje van Elbers over te nemen, zo schrijft het Algemeen Dagblad. Ze noemt de staat van dienst van de scheidend topman indrukwekkend.

Korteafstandsvluchten

Als topvrouw van NS liet ze zich eerder kritisch uit over korteafstandsvluchten. “Binnen de 700 kilometer is het te gek voor woorden dat mensen met het vliegtuig gaan in plaats van met de trein”, zei ze anderhalf jaar geleden in het Algemeen Dagblad. “Zulke korte vluchten dragen aan geen enkele milieudoelstelling bij.”

Rintel stelde echter ook dat de trein geen concurrentie is voor het vliegtuig. “Wij zijn geen concurrenten, we verster­­ken elkaar”, citeerde vakblad Zakenreis de topvrouw eerder. Die samenwerking lijkt ook langzaam vorm te gaan krijgen. Eerder werd er al een KLM-vlucht tussen Schiphol en Brussel vervangen door de Thalys. Recent werd bekend dat de samenwerking verdiept wordt. Zo worden vliegtickets en treintickets op de route verder geïntegreerd. Per 17 juli 2022 kunnen klanten van KLM reizen op één ticket.

This post was last modified on 3 april 2022 13:22

Bekijk reacties

  • Ik denk niet dat de kandidaten voor opvolging van Rintel in de rij zullen staan. Op vrijwel ieder vlak ligt een enorm hoofdpijndossier te wachten. Iedere oplossing levert elders gezeik op, niet in de laatste plaats met de vakbonden. En dat voor een ministerssalaris. De mensen die eventueel geschikt zouden kunnen zijn, slaan deze functie over.

    • Ha, in welke tijd leef jij Annemiek?

      Er zijn o zo veel mensen die vinden dat ze geschikt zijn.
      Zichzelf vanzelfsprekend geschikt vinden is de alomtegenwoordige Nederlandse cultuur geworden.

      En dat betekent ook dat de meeste sollicitatiecommissies in deze cultuur ondergedompeld zijn, het zelf ook zijn, en het onderscheidend vermogen dus simpelweg niet eens zien. Beetje kromme zin maar de strekking lijkt me duidelijk.

      Dat het salaris 'slechts' van ministersnivo is sluit anno nu juist ook aan bij het zelfbeeld, en maakt het nog meer waterdicht. Want trend is 'ik stellen mijn ongekende talenten, passie en visionariteit ten dienste van de samenleving'. En bij NS kleeft er ook nog het idee aan vast dat OV duurzaam is. Zal me bijv. niet verbazen als Shell-mensen gaan soliciteren.

      Mijn voorspelling: veel kandidaten, geen wol. Maar dat is wat NS betreft geen achteruitgang.

      (de NLse cultuur past inmiddels uitstekend bij het NS-motto: ‘het ligt altijd aan de omstandigheden/anderen, nooit aan ons zelf’, dus van een mismatch zal never nooit geen sprake zijn)

      __
      Ik denk echt dat er weinig mensen als jij Annemiek (helder, toegewijd, geen pleaser, zelfkritisch op resultaat - in daden ipv woorden) over zijn. SOLLICITEER AUB. En Hildebrand ook. Ook al is de kans klein dat jullie onderscheidende kunde herkend wordt. En verhaal ons terug hoe het ging.

      • Het salaris van Rintel is ongeveer een half miljoen, incl. toeslagen. Solliciteren door mensen als ons is zinloos, en wordt je denk ik niet serieuzer door genomen. Even los over de geschiktheid. Als ik naar mijzelf kijk, denk ik best dat ik een aardige visie en strategie zou kunnen bedenken. Maar minimaal zo belangrijk: kun je draagvlak creëren, intern en extern? Ook bij politiek en vakbonden? Ben je communicatief sterk? En als ik voor mijzelf spreek denk ik dat ik daar ongeschikt ben. En bovendien willen ze alleen topmensen die al in de top ergens ervaring hebben. En ik snap dat ook wel. NS runnen is iets anders dan een bedrijf met 5 tot 15 personen.

        • Wat van Boxtel en Rintel hebben gepresteerd kun jij makkelijk Beter Hildebrand.

        • Vandaag in Volkskrant interview met 2 oud topambtenaren die zeggen dat de inhoud helemaal zoek is geraakt in de bestuurscultuur in Nederland**.
          Dus alsjeblieft Hildebrand en Annemiek solliciteer. Heb de moed er 'niet serieuzer door genomen' te worden.

          Ik weet zeker dat zeker jij Hildebrand beter draagvlak kan creëren, intern en extern, dan de oud NS-directeuren die ik heb meegemaakt.

          Je past inderdaad niet bij bestuurders/managers, maar wel bij de mens in de bestuurders/managers - dus ook geen bedreiging voor ze. Je bent aimabel. En Annemiek is zeer alert, kundig en vrouw. En beiden inherent bescheiden en daardoor uitstekend in staat te zien waar jullie hulp nodig hebben en dat te organiseren.

          Kom op, het vaderland roept !

          **
          https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/oud-topambtenaren-van-lieshout-en-hamilton-het-is-tijd-voor-een-onthaagsing-van-de-bestuurscultuur~b0287fba/

        • Er zijn uiteraard wél competente mensen met ervaring. Voorbeeld is o.a. Feike Sijbesma, die het na een paar weken al voor gezien hield in de beginfase van het mondkapjesdrama. Echt capabele mensen bedanken voor de eer om een puinhoop als NS te leiden. Daar is voor niemand ook maar een greintje eer aan te behalen.

        • @ Eduard de Jong - "bedanken voor de eer want er is geen greintje eer aan te behalen'

          Dat heeft niks met 'eer' te maken maar met er zelf beter van worden, kortom de oude verborgen drijfveer 'ikke, ikke, ikke'.

          Goed inderdaad als dat soort 'capabele mensen' thuisblijven, want er is wel werk aan de winkel, en je moet tegen een stootje kunnen.

          Persoonlijk voel ik dat er echt eer ligt in het ontsluiten van toegankelijk en efficient openbaar vervoer voor de toekomst - en hoog tijd (een vloek in de kerk van NS, maar er is urgentie).

          Anders kunnen we beter gewoon nu stoppen, het lijkt al decennia een soort bezigheidstherapie. Voor de bestuurders, hoogopgeleiden, en (speciaal voor Annemiek:) NS-conducteurs.
          Wel jammer voor alle reageerders van treinreiziger.nl want dan moeten we een andere bezigheid zoeken.

    • @Annemiek Voor een goede bestuurder is dit een pracht job. Je kan het bedrijf alleen maar verbeteren. Slechter kan nauwelijks. Als je een goed lopend bedrijf naar de knoppen helpt, dan is het met jouw carrière ook gedaan. Een naar mijn bescheiden mening hangt het bedrijf vol met laag hangend fruit van verbeteringen. Dus kansen volop.

    • Annemiek:

      NS algemeen directeur zijn in Nederland is niet eenvoudig. Krijg zelf het idee dat je dan niet altijd serieus genomen worden. Heb Rogier van Boxtel gezien in praatprogramma's. Als ex-D 66 politicus werd hij serieuzer genomen.

      Maar degene die Rogier van Boxtel interviewde kende de spoorwereld ook niet echt. In Nederland heeft NS geen goed imago. Maar in Europa wordt NS wel serieus genomen. Vanwaar de negatieve beeldvorming? Klagen om het klagen?

      Als je het rationeel bekijkt doet NS het niet slecht. Maar het kan het altijd beter. Zoals een betere trein op HSL, internationale verbindingen naar Berlijn en Frankfurt, punctualiteit, communicatie.

      Ben benieuwd wie de opvolger wordt van Marjan Rintel. Hoop op een opvolger die connecties heeft op de werkvloer van NS heeft. Want communicatie tussen top NS en werkvloer NS kan zeker beter. Het moet bij NS niet vooral gaan om NS financieel goed te laten draaien.

      • Kijk eens naar het CV van Rogier van Boxtel
        - studeerde Nederlands Recht
        - minister zonder portefeuille grotesteden- en integratiebeleid
        - directievoorzitter van zorgverzekeraar
        Het is direct duidelijk waar de schoen wringt. Hij is geen technicus maar duidelijk een bestuurder met een alfa achtergrond.

        Voor de NS heb je een bestuurder nodig met een technische achtergrond. Dit is een algemeen probleem bij het top-bestuur van Nederlandse bedrijven. Ze worden te veel geleid door mensen zonder feeling met techniek en ict.

        • Inderdaad. Ben van de oude stempel. Mensen moeten eerst lager op de werkvloer beginnen. En dan doorstromen naar de top van het bedrijf. Zoals bij de oude NS.

          Maar in de top van het bedrijfsleven en overheid is een carrousel van topmensen die in verschillende bedrijven werken. Ze zullen vast goede kwaliteiten hebben. Maar betwijfel of elke plek de juiste persoon zit.

          Maar dat is niet alleen een probleem bij de NS.

  • De realiteit is dat Mw Rintel een lichtgewicht bleek te zijn die zich volledig vertild heeft bij NS, nog erger dan Roger van Boxtel en dat was al een drama. Ik kan mij voorstellen dat de OR bij de KLM zijn hart vasthoudt.

    Tegelijkertijd zullen er nauwelijks geschikte kandidaten te vinden zijn om haar op te volgen. Om voor een ministerssalaris een bedrijf te gaan leiden dat geterroriseerd wordt door de vakbonden lenen echte topmensen zich niet. Je komt dan automatisch uit bij de B- of C-garnituur.

  • Rintel slaat haar vleugels uit en gaat bij de luchtvaart werken. Dagelijks reizen met trein van en naar Schiphol Airport om het contact met haar ex collega's te houden of toch met eigen auto ? Zij was de opvolgster van ome Pier die eerder aan het hoofd van onze grootste spoorvervoerder stond. Vrouw Rintel, ik wens u veel plezier bij de collega's die in en rond de vliegtuigen werken. Als NS de luchtvaart en vice versa blijven aanvullen als voor of na transport zullen beide bedrijven de vruchten van elkaar kunnen plukken.
    Roger van Boxtel ontmoette ik enkele jaren geleden bij de jaarvergadering van Railhobbyclub NVBS te Boskoop. Hij vertelde toen over de kortere reistijden van de IC Berlijn en IC Brussel in de nabije toekomst. Stijg zo maar op, goede vlucht en hopelijk straks ook een veilige landing!

  • Zoals een directeur ooit verzuchtte: de mensen die geschikt zijn kunnen we niet krijgen en de mensen die we kunnen krijgen zijn niet geschikt.

  • Marjan Rintel stelt dat de trein geen concurrent is voor de vliegtuig.

    Precies! Dat bleek onlangs toen het bericht was dat een vliegverbinding Brussel - Schiphol v.v. definitief vervangen wordt door Thalys. KLM, Schiphol en Thalys gaan eendrachtig samenwerken om de korte vliegverbindingen te vervangen door de hogesnelheidstrein. Het aantal vliegverbindingen tussen Schiphol - Brussel gaat terug van 5 naar 4. En wie weet zal de HST alle vliegverbindingen van Schiphol naar Brussel vervangen.

  • Airmiles...
    Je hebt werklui en je hebt jobhoppers, mevrouw Rintel net acht jaar bij NS en slechts amper twee jaar eerste President directeur moet het niet directrice zijn, is blijkbaar een liefhebber van Airmiles verzamelen i.p.v. duurzaam reizen per spoor en dus een echte "jobhopper" die blijkbaar graag teruggaat naar haar oude luchtvaart nest.
    Ik vraag mij af of het wenselijk is dat mensen die de hoogste top posities in een bedrijf bekleden zomaar binnen zeer korte termijn kunnen verlaten en of mensen die via een "horizontale instroming" wat bij haar niet helemaal het geval is, een CEO functie kunnen bekleden. Wat Hanzeboog2012 stelt is het principe van de "verticale instroming", onderaan de ladder beginnen en in de top eindigen of gaat men steeds meer over op het "ons-kent-ons" systeem, dat als je ergens een beetje van iets afweet je zomaar de hoogste functie kunt bekleden. Acht jaar heeft Marjan de Koninklijke verlaten en ondertussen is Air France steeds meer aan de touwtjes gaan het trekken en dominanter binnen de Air France / KLM groep geworden getuige de overgang van Boeing naar voornamelijk Airbus vliegtuigen voor de Europese vloot. Zou Marjan Rintel wel voldoende fiducie hebben om de KLM voor Nederland te behouden en niet teveel het "schoothondje" van Air France te laten worden ? Ik wens haar veel sterkte toe en een gezond verstand nu zij weer "business class" mag vliegen i.p.v. "slechts" eerste klas in een boemelent NS treintje. Mv Rintel wordt de eerste vrouwelijke topbaas van de KLM na die van NS te zijn geweest, misschien moeten we in Nederland ook maar op zoek gaan naar een vrouwelijke premier, iets voor Femke Halsema soms nu de eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam ?
    CEO's, om de Engelse afkorting maar te gebruiken, zouden eigenlijk verplicht moeten zijn om zich voor een minimaal aantal jaren, bijvoorbeeld 5 jaar, te committeren aan een bedrijf als ze deze functie ambiëren, anders komt dat de geloofwaardigheid niet ten goede ! Bij NS is men in korte tijd weer het spoor bijster en alleen uit passie een hondenbaan als President directeur (willen) vervullen zet ook geen zoden aan de dijk met alle social media invloeden en politiek gekrakeel en of deze modaliteits verwisseling van lucht- naar spoor naar weer luchtvaart voor mevrouw Rintel ten goede komt en hun achterban en medewerkers en bedrijf is nog maar de vraag, de tijd zal het leren... "Many safe take-offs and landings" beste Marjan !

  • Korte vluchten vervangen door treinen.
    Gaat mevrouw Rintel dat waarmaken? Naar Brussel, Parijs, Lyon, Toulouse, Nantes, Brest, Bordeaux, Dusseldorf, Keulen, Frankfurt, Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg etc? Samen met haar opvolgster bij de NS?

    • Richting Brussel is al een begin gemaakt:

      Bij NS maakte Marjan Rintel al jaren hard om de korte vliegverbindingen te vervangen door de HST. Zij was ook degene die de ICNG tussen Amsterdam - Köln wil laten rijden. En onder haar leiding is dus nu ook 1 van de 5 vliegverbindingen tussen Schiphol - Brussel vervangen door KLM. Hopelijk worden alle vliegverbindingen tussen Schiphol - Brussel vervangen door de HST.

      Met SNCF valt vast wel wat te regelen als de KLM onder leiding van Marjan Rintel het echt wil. SNCF werkt ook nauw samen met Air France. En Air France werkt samen met KLM. Vliegverbindingen richting Parijs en Lyon kan grotendeels vervangen worden door HST. Dat is geen luchtfietserij. Zowel KLM (minder kosten door brandstof bij korte vluchten), Schiphol (meer slots voor langeafstandsvluchten) en Eurostar (meer treinen naar andere bestemmingen in Frankrijk) hebben hier baat bij.

      Nantes, Toulouse, Brest en Bordeaux zijn qua reistijd niet echt concurrerend vanaf Schiphol. 1 keer per dag is hooguit het maximale wat haalbaar is. Maar het lijk me niet reëel. TGV Brussel - Frankrijk doortrekken naar Amsterdam is zo'n idee. Maar er zijn straks genoeg ICNG België.

      Dusseldorf, Keulen, Frankfurt kan veel beter. Maar dan zijn we afhankelijk van de overheid. En met deze Rutte kabinet gaat het niet worden. VVD ziet niks in verbeteren van het spoor Arnhem - Utrecht. In de plannen voor de verkiezingen was VVD al erg schaars over nieuwe verbeteringen aan het spoor.

      Over de andere verbindingen naar Duitse steden zoals Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg hoeven helemaal niet over te hebben. Dan moeten we een nieuwe linkse kabinet hebben.

      • Er reed reeds een prachtige IC ASD-Keulen getrokken trein met resto, Duits spul, maar moest weer weg want oh oh rentabiliteit. Zelfde met de nachttreinen. 80 miljard voor pandemie was er wel.

  • Gaat mevrouw Rintel net als bij de treinen de vliegtuigen halveren en mensen boven op elkaar zetten. Het liefst zet ze zweefvliegtuigen in.

  • Gaat mevrouw Rintel net als bij de treinen de vliegtuigen halveren en mensen boven op elkaar zetten. Het liefst zet ze zweefvliegtuigen in.

Share

Recent Posts

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

2 uur terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

1 dag terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

1 dag terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

2 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

2 dagen terug

NS start test met inchecken betaalpas

Om het reizen voor passagiers makkelijker te maken, gaat NS testen met het contactloos inchecken…

2 dagen terug