De steun voor de Lelylijn groeit. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie pleiten in hun verkiezingsprogramma voor een snelle spoorlijn Lelystad – Groningen. Andere partijen als GroenLinks en PvdA spraken zich al eerder uit. De Nederlandse Spoorwegen zet nu voor het eerst ook in op de Lelylijn.
Dat zegt president-directeur Marjan Rintel in een interview met NRC en Dagblad van het Noorden. Tot nu toe wilde het spoorbedrijf de reistijd naar Groningen versnellen via bestaand spoor. Dat kan met een aantal infra-uitbreidingen tot 30 minuten tijdwinst opleveren, terwijl de Lelylijn de reistijd met Groningen tot 40 minuten kan verkorten.
De draai die NS nu maakt komt voort uit de groeiende politieke steun voor de nieuwe lijn. “Uit die onderzoeken hebben wij geconcludeerd dat de Lelylijn eruit springt en voor de versnelling zorgt die wij voor ogen hebben. Ik heb ook de staatssecretaris erover gehoord en gezien dat de lijn in bijna alle verkiezingsprogramma’s staat. Daar sluiten wij graag bij aan. Ik hoop dat er snel een volgende stap komt’’, zegt Rintel tegenover Dagblad van het Noorden.
Het grote voordeel van de Lelylijn is dat meer mensen ervan profiteren. Plaatsen als Drachten en Emmeloord moeten het nu zonder treinstation doen. Dat verandert als de nieuwe lijn er komt. De verwachting is dat de Lelylijn tot 12.000 nieuwe reizigers kan opleveren, terwijl versnellen via bestaand spoor naar schatting 3.000 reizigers oplevert.
Wat NS betreft is een snelheid van 200 kilometer hoog genoeg. Moet de lijn na Groningen verder naar Hamburg? De topvrouw ziet mogelijkheden. “Het zou prachtig zijn als de Lelylijn deel uitmaakt van Amsterdam- Hamburg en verder.”
Opvallend is dat NS nu met het plan komt, omdat de genoemde voordelen van de Lelylijn al langer bekend zijn. Ook vorig jaar was al duidelijk dat dit meer reistijdwinst oplevert en meer nieuwe reizigers. Rintel: “Je zou kunnen zeggen: had dat niet eerder gekund. Maar het gaat uiteindelijk om miljarden in een samenspel van plannen. De wereld is veranderd. Voor ons is het serieus. Ik roep dit zeker niet voor de bühne.’’
Een Lelylijn is nog ver weg, maar het spoorbedrijf maakte eerder al plannen bekend om in de nabije toekomst de verbinding sneller te maken. Vanaf 2023 heeft NS aangekondigd de ICNG te willen gaan inzetten op de verbinding Groningen – Schiphol – Rotterdam – Breda. Die treinen kunnen tot 200 kilometer per uur.
Bron: Dagblad van het Noorden
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:12
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…