NS dochter Abellio wil treindiensten Schotland overnemen

NS-dochter Abellio heeft haar ogen laten vallen op Schotland. Abellio gaat een bod uitbrengen om de Schotse treinconcessie binnen te halen. Daarbij zal de NS-dochter het in elk geval op moeten nemen tegen het Britse bedrijf First, dat nu de concessie in handen heeft. Dat meldt de The Herald Scotland.

Abellio denkt het openbaar vervoer te verbeteren door betere aansluitingen op bus én treinen. Daarmee streeft het bedrijf naar een goede reis van deur tot deur. Ook wil Abellio meebieden op de nieuwe concessie voor de Caledonian Sleeper (op dit moment nog onderdeel van de Schotse concessie ScotRail). Onder de naam Caledonian Sleeper rijden er zes dagen per week nachttreinen van Londen naar Edinburgh, Glasgow, Fort William, Aberdeen en Inverness en visa versa. 

De onafhankelijke waakhond Passenger Focus – die opkomt voor de reizigersbelangen – is zeer positief over de Nederlandse Spoorwegen en Abellio. Passenger Focus prijst de Nederlandse Spoorwegen vanwege de goede contacten met reizigersorganisaties en politici. Ook wijst Passenger Focus op de hoge punctualiteit van NS en de klantvriendelijke regeling Geld terug bij Vertraging.

Maar de Schotse politiek en bevolking zitten niet te wachten op een buitenlands bedrijf.  De luchthavens en de grootste energieleverancier van Schotland zijn al in handen van buitenlandse bedrijven. Het liefst zouden de Schotse politici buitenlandse bedrijven willen weren, maar dat is vanwege Europese regels niet mogelijk. Volgens de krant dromen veel reizigers weer van een staatsbedrijf. Een Schots staatsbedrijf wel te verstaan, niet een Nederlands.

Het huidige bedrijf First kan op meer sympathie rekenen. In een periode van zeven jaar heeft First 25 procent meer reizigers weten te trekken. First scoort een reizigerstevredenheid van 89%, 5% hoger dan in Groot-Brittannië gemiddeld is. Toch krijgt het bedrijf ook nog steeds klachten, vooral vanwege het verouderd materieel en de slechte toiletten.

This post was last modified on 3 april 2017 12:50

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug