NS Dubbeldeks InterRegioMaterieel (VIRM)

Dit materieel wordt ook wel de Regiorunner genoemd, maar is bij spoorliefhebbers vooral bekend onder de naam VIRM, wat staat voor verlengd interregiomaterieel. In totaal zijn er straks 872 VIRM rijtuigen.

Tussen 1994 en 1996 werden de eerste 290 dubbeldeksbakken afgeleverd, 47 door De Dietrich en de rest door Talbot uit Aken. Met deze bakken werden 34 driedelige en 47 vierdelige treinstellen gevormd en werden aangeduid met de afkorkting IRM. Net als de vorige generatie dubbeldekstreinen (DD-AR) worden de bakken van IRM op rijtuigniveau onderhouden, waardoor er feitelijk geen sprake is van treinstellen, maar van treinstammen.

Verlenging
In 2000 werd een bestelling geplaatst voor nieuwe rijtuigen, om de bestaande treinstellen te verlengen: de driedelige stellen werden vierdelig, de vierdelige werden zesdelig. Zo ontstond het verlengd interregiomaterieel (VIRM). De verlengde treinen, de serie VIRM-1, werden genummerd in de 8600- en 9400-serie. Het interieur van de nieuwe bakken wijkt af van het oude, met een ander type stoelen en (alleen op de benedenverdiepingen) meer coachopstelling.

Nieuwe series
Na de verlenging volgden nog drie series geheel nieuw gebouwde stammen (VIRM-2, -3 en -4), deze werden genummerd in de series 8700 en 9500. In deze series ontbreekt op de bovenverdieping het informatiescherm. In voorgaande series werd op deze schermen de bestemming aangegeven.

Klimaatbeheersing
Voor de klimaatbeheersing is de hele trein voorzien van airconditioning, waarbij de ramen van de trein niet meer geopend kunnen worden. Met het systeem wordt in elk rijtuig en elke verdieping afzonderlijk de luchtbehandeling geregeld.

Catering
De treinstellen werden uitgerust met liftjes om met een cateringtrolley alle afdelingen te kunnen bereiken. Deze liftjes werden geplaatst tussen de trappen naar de boven- en benedenverdiepingen. Daardoor werden de trappen smal. Sinds het afschaffen van de treincatering in 2003 worden de liftjes niet meer gebruikt.

Nieuwe bestelling
NS Reizigers heeft 205 nieuwe VIRM rijtuigen besteld bij Bombardier Transportation, waarvan de eerste op 27 juni 2008 is gepresenteerd. De nieuwe VIRM levering is bedoeld ter vervanging van onder andere de ICK-rijtuigen. De basisopdracht bestond uit 50 vierdelige treinstellen. Later is hier nog één treinstel aan toegevoegd en een reservekopbak ter vervanging van een beschadigde kopbak. Doordat het een vervolgbestelling betreft en de mallen nog bestaan, kunnen deze rijtuigen relatief snel geleverd worden.

Verschil met het eerder geleverde VIRM is het ontbreken van de cateringlift, zodat de trappen breder konden worden. Door een stuggere vering is het matige rijcomfort van de eerdere series verbeterd. De kleurstelling is veranderd en de stoelzittingen zijn harder. Ook is de airconditioning verbeterd. De nieuwe rijtuigen hebben, net als de vernieuwde Sprinters en Koplopers, blauwe stoelen in de tweede klas en rode in de eerste klas, zodat er een duidelijker onderscheid is. De eerste klas heeft leeslampjes en contactdozen voor het gebruik van o.a. laptops.

Zitplaatsen:
Een vierdelige VIRM-stel heeft 330 zitplaatsen 2e klas, en nog eens ruim 60 zitplaatsen 1e klas. Een zesdelig stel heeft ongeveer 440 zitplaatsen in de 2e klas, en 130 in de 1e klas. In verhouding hebben de zesdelige stellen meer 1e klas zitplaatsen.

Bron: Wikipedia. Onderste en bovenste twee foto´s: Mart Hopman / www.treinreiziger.nl.

NS Dubbeldeks interregiomaterieel (VIRM) op Youtube

This post was last modified on 22 april 2019 10:54

Share

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

4 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug