Hackers en studenten hebben de ov-chipkaart diverse keren gekraakt. Technisch is het dus mogelijk de kaart te kopiëren of te kraken. Echter, de ov-chipkaart kraken kan niet zomaar, daar is de juiste kennis en apparatuur voor nodig. Volgens De Volkskrant kost het duizenden euro’s aan apparatuur om ov-kaarten te kunnen kraken.
De meningen of de kaart veilig genoeg is, zijn verdeeld. De makers van de Nederlandse ov-chipkaart wijzen erop dat een identieke kaart in het Londense openbaar vervoer al jaren zonder noemenswaardige fraudegevallen wordt gebruikt. Anderen betwijfelen of het systeem veilig genoeg zal zijn.
Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. RTV Rijnmomd nam de proef op de som, en liep niet tegen de lamp, alle poortjes gingen normaal open.
Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.
Bron: RTV Rijnmond / Volkskrant / RTL4
This post was last modified on 8 november 2016 10:09
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…