Vanaf medio zomer 2018 kunnen treinreizigers in heel het openbaar vervoer achteraf betalen. Bovendien kunnen treinreizigers straks iedere maand van abonnement switchen. Nog dit jaar start er een kleine proef. Dat heeft NS vrijdag bekend gemaakt.
De nieuwe dienst heet NS Flex. NS Flex wordt zonder abonnement beschikbaar voor een eenmalig bedrag van tien euro, inclusief een OV-chipkaart. Het is aan te vullen met een abonnement. Waar treinreizigers nu nog minimaal een jaar vast zitten aan een abonnement, wordt het straks mogelijk om abonnementen iedere maand aan te passen aan het actuele reisgedrag.
Tarieven
Omdat bij NS Flex maandelijks abonnementen te wijzigen zijn, zullen er mogelijk wel andere tarieven worden gehanteerd dan bij de huidige contracten. “We gaan nu eerst onder 50 treinreizigers een kleinschalige proef doen,” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “Daarna zullen we een voorstel neerleggen bij de consumentenorganisaties in het LOCOV. Omdat dit een andere dienst is kan het inderdaad zijn dat er andere tarieven van toepassing zijn.”
Automatische incasso
Zakelijke treinreizigers kunnen al langer achteraf betalen via de NS Business Card. De RET heeft reizen op rekening voor het eerst aan consumenten aangeboden. Maar dankzij NS Flex wordt het straks landelijk uitgerold. Na afloop van de maand krijgen reizigers met NS Flex een factuur, die vervolgens via automatische incasso wordt geïncasseerd.
Verschillende diensten
Het gaat niet alleen om de treintrajecten, maar ook om bus, tram en metro. Op de factuur staan alle gereden kilometers en kosten. “Ook de fietsstalling en andere extra’s worden meegenomen in NS Flex. Wij verrekenen via Translink ook de betalingen met andere vervoerders,” legt NS uit. “In de toekomst kunnen daar nog andere diensten aan worden toegevoegd, zoals gebruik van een huurauto of een taxi.” Ook kunnen treinreizigers met NS Flex onderweg upgraden naar de eerste klas.
Nieuwe manier van reizen
Volgens het nieuwe NS-directielid Tjalling Smit wordt reizen op rekening de nieuwe manier van reizen in het OV. “Het verplichte saldo van tien of twintig euro is een toenemende ergernis en ook achterhaald. Wij nemen het voortouw om het flexibeler te maken. Wie overigens op de oude manier met saldo wil reizen, kan dat blijven doen,” laat Smit aan de Telegraaf weten.
Goed nieuws
“Voor treinreizigers is dit heel goed nieuws,” zegt Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Voor incidentele treinreizigers is de OV-chipkaart nu onaantrekkelijk. Eerst 7,50 euro investeren en dan ook nog eens altijd minimaal 20 euro saldo. Dat zorgt voor een drempel.” Van Kuijeren is zelf een tevreden gebruiker van Achteraf Betalen Consumenten bij de RET. “Eén factuur voor ons hele gezin, voor zowel persoonlijke als anonieme OV-chipkaarten. Dat waardeer ik zelf enorm.” NS Flex zal overigens niet beschikbaar zijn voor houders met een anonieme OV-chipkaart. Dit omdat abonnementen altijd op naam staan.
This post was last modified on 22 oktober 2017 12:08
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…