Circa 2300 reizigers verliezen per 1 maart hun bestaande NS-abonnement en gaan tot twee keer zoveel betalen voor een vervangend abonnement. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan Treinreiziger.nl. Het spoorbedrijf wijst erop dat er voor het eerste jaar een overgangsregeling is.
Het gaat om reizigers met een soort gezinsabonnement. Vaste klanten van NS kunnen nu voor hun partner of inwonende kinderen een extra abonnement aanschaffen. Dit worden ‘bij-abonnementen’ genoemd. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen op te zeggen en reizigers over te laten stappen op een regulier abonnement van NS Flex. Zo’n 2300 reizigers worden hierdoor geraakt. “Het stoppen met de bij-abonnementen is onderdeel van onze abonnementenupdate waarmee we het aanbod aan abonnementen willen vereenvoudigen” zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.
Voor de betreffende treinreizigers zorgt de vereenvoudiging voor een aanzienlijk negatief financieel plaatje. Zo kost een Dal Vrij-abonnement voor een partner of een inwonend kind nu slechts 46 euro per maand, dat wordt straks 110 euro per maand. Op jaarbasis dus een stijging van 768 euro. Sommige reizigers laten Treinreiziger.nl weten zich weggepest te voelen. Van Elferen: “We snappen goed dat het stopzetten van de bij-abonnementen voor sommige reizigers geen leuk nieuws is.”
Om de gedupeerde treinreizigers enigszins te compenseren, krijgen getroffenen het eerste jaar een overgangsaanbieding. In het voorbeeld van een Dal Vrij-abonnement stijgt de prijs eerst van 46 euro per maand naar 70 euro, en pas in 2023 naar 110 euro per maand. Maximaal drie gezinsleden die nu een bij-abonnement hebben mogen van de overgangsregeling gebruik maken.
Reizigersvereniging Rover hekelt de forse prijsverhoging voor het gezinsabonnement. “Terwijl er veel reizigers afhaken door de coronacrisis, maakt het NS het extra duur voor gezinnen om voor de trein te kiezen”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “Intussen nemen autobezitters wel zonder noemenswaardige extra kosten hun gezinsleden mee op reis.” Rover wil dat NS de bij-abonnementen aanhoudt.
Al in 2019 kondigde NS aan met de overgang naar NS Flex van de bij-abonnementen af te willen. Wel zou het spoorbedrijf met een alternatief komen voor gezinnen. Dat is er echter nog steeds niet. Van Elferen: “Het duurt inderdaad langer dan we willen en we kunnen nog geen datum noemen. Dat kunnen we niet mooier maken dan het is.”
Volgens de vervoerder is het geen optie om de bij-abonnementen voorlopig te laten bestaan. “De bij-abonnementen zitten nog in het oude systeem waar we afscheid van moeten nemen. Het overzetten van deze abonnementen naar het nieuwe systeem is een kostbaar proces” geeft de NS-woordvoerder als reden. Voor NS is het in stand houden van de huidige gezinsabonnementen voor een relatief kleine groep daarom te duur.
This post was last modified on 8 december 2021 13:53
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…
Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…