2300 reizigers zien NS-abonnement tot dubbel zo duur worden

Circa 2300 reizigers verliezen per 1 maart hun bestaande NS-abonnement en gaan tot twee keer zoveel betalen voor een vervangend abonnement. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan Treinreiziger.nl. Het spoorbedrijf wijst erop dat er voor het eerste jaar een overgangsregeling is.

Tot 768 euro duurder

Het gaat om reizigers met een soort gezinsabonnement. Vaste klanten van NS kunnen nu voor hun partner of inwonende kinderen een extra abonnement aanschaffen. Dit worden ‘bij-abonnementen’ genoemd. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen op te zeggen en reizigers over te laten stappen op een regulier abonnement van NS Flex. Zo’n 2300 reizigers worden hierdoor geraakt. “Het stoppen met de bij-abonnementen is onderdeel van onze abonnementenupdate waarmee we het aanbod aan abonnementen willen vereenvoudigen” zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Voor de betreffende treinreizigers zorgt de vereenvoudiging voor een aanzienlijk negatief financieel plaatje. Zo kost een Dal Vrij-abonnement voor een partner of een inwonend kind nu slechts 46 euro per maand, dat wordt straks 110 euro per maand. Op jaarbasis dus een stijging van 768 euro. Sommige reizigers laten Treinreiziger.nl weten zich weggepest te voelen. Van Elferen: “We snappen goed dat het stopzetten van de bij-abonnementen voor sommige reizigers geen leuk nieuws is.”

Compensatie

Om de gedupeerde treinreizigers enigszins te compenseren, krijgen getroffenen het eerste jaar een overgangsaanbieding. In het voorbeeld van een Dal Vrij-abonnement stijgt de prijs eerst van 46 euro per maand naar 70 euro, en pas in 2023 naar 110 euro per maand. Maximaal drie gezinsleden die nu een bij-abonnement hebben mogen van de overgangsregeling gebruik maken.

Reizigersvereniging Rover hekelt de forse prijsverhoging voor het gezinsabonnement. “Terwijl er veel reizigers afhaken door de coronacrisis, maakt het NS het extra duur voor gezinnen om voor de trein te kiezen”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “Intussen nemen autobezitters wel zonder noemenswaardige extra kosten hun gezinsleden mee op reis.” Rover wil dat NS de bij-abonnementen aanhoudt.

Wachten op alternatief

Al in 2019 kondigde NS aan met de overgang naar NS Flex van de bij-abonnementen af te willen. Wel zou het spoorbedrijf met een alternatief komen voor gezinnen. Dat is er echter nog steeds niet. Van Elferen: “Het duurt inderdaad langer dan we willen en we kunnen nog geen datum noemen. Dat kunnen we niet mooier maken dan het is.”

Volgens de vervoerder is het geen optie om de bij-abonnementen voorlopig te laten bestaan. “De bij-abonnementen zitten nog in het oude systeem waar we afscheid van moeten nemen. Het overzetten van deze abonnementen naar het nieuwe systeem is een kostbaar proces” geeft de NS-woordvoerder als reden. Voor NS is het in stand houden van de huidige gezinsabonnementen voor een relatief kleine groep daarom te duur.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 8 december 2021 13:53

Bekijk reacties

  • En je zou zeggen dat NS Flex zo flexibel zou zijn dat de bij-abonnementen ook in dat systeem zouden werken. Dit komt eigenlijk best wel rauw op het dak vallen voor een gezin dat net voor de corona een dergelijk bij-abonnement had, en het abonnement tijdens de corona heeft stopgezet.

    Laten we hopen dat de NS uiteindelijk wat meer doet dan enkel een overgangsregeling.

  • Dan toch maar een auto. 100 kg extra aan een bijrijder kost slechts een beetje extra benzine. Juist dit soort regelingen waren er voor bedoeld om de trein een betere positie te geven t.o.v. de auto.

    Dat is natuurlijk ook het idee achter de speciale kinderaanbiedingen. Staan die straks ook op de helling?

  • Dergelijk klantonvriendelijk gedrag krijg je als er geen concurrentie is. Maar ja, tot 2035 kan het staatsbedrijf NS zich dit weer permiteren

    • Ik denk dat de auto in dit geval een goede concurrent is voor de NS.

      Mocht een NS abonnement te duur worden dan zal men vanzelf overstappen naar auto omdat dit goedkoper is. Ik vermoed ook dat dit voor veel gezinnen de reden is dat ze een auto voor de deur hebben.

      De NS zou er daarom goed aan doen om iets te bedenken voor gezinnen.

      • @Wouter: uiteraard moet de overheid dan niet meer aan autootje pesten doen. Denk ook aan lokale overheden. Vaak met beroep op klimaatverdragen.
        Want als overheden autorijden steeds moeilijker maken dan geldt voor de categorie mensen de NS wel degelijk als monopolist.

  • Treinen in Nederland is al zo duur! (Vergelijk EU) en dan nu z'n verhoging. Dit is niet normaal. Treinen wordt zo niet te doen. Ook werkgevers zullen een lijn gaan trekken om 100% reizen me OV te blijven vergoeden.....

  • De argumenten die deze NS woordvoerster aanvoert zijn vaag en niets zeggend. Net als alsdie "update" van de abonnementen. Mevrouw, het is gewoon een bezuinigen.
    Treurige actie van NS en een heel fout moment.

    • Communicatie-skills gebruiken is van alle tijden, maar in de 21e eeuw is het tot kunst verheven. Woorden als "vereenvoudigen" en "updates" moet je tegenwoordig zeer kritisch lezen om psychologische manipulatie te voorkomen.

  • NS staat op plaats 1,2,3 dan komt de klant op plaats 4, in plaats van andersom . Citaat van NS de Klant komt op plaats 1 2 en 3

  • Het openbaar vervoer moet goedkoper worden, de Ns in het bijzonder. Ns is te duur bied weinig of geen service daarvooor terug. Klantenservice niet of moeilijk te bereiken, loketten gesloten.
    Nog een goede reden om het openbaar vervoer goedkoper te maken is het milieu, met prijsverhogingen jaag je de reizigers de trein uit.

  • Openbaar vervoer is al veel te duur.
    Willen ze duurzaamheid en aan het milieu denken etc zal het OV goedkoper moeten worden. Het rijden van een (kleine) auto is voordeliger.

  • Het OV is al veel te duur.
    Ik ga gewoon weer voor een kleine auto. Stel goedkoper.
    Willen ze dat wij rekening houden met duurzaamheid en milieu etc dan zullen ze het
    OV goedkoper moeten maken.
    Mij te duur.

  • Als de kwaliteit nou zo goed was zou ik het nog snappen, maar de constante vertragingen en het uitvallen van treinen, waardoor een toch al niet te snelle trein helemaal een eeuwigheid duurt om ergens te komen. En daar dan een prijskaartje te hangen alsof je van deur tot deur gebracht wordt....
    Dan ben je het spoor wel bijster in je directie bolletje.

    • Een monopolist hoeft niet te kiezen tussen prijzen verhogen en kwaliteitsverlaging. Elke econoom kan uitleggen dat een monopolist (of oligopolist) beide kan doen.

Share
Tags: NS flex

Recent Posts

Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9.…

2 dagen terug

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

6 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

7 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

7 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug