Eurostar wil zich volledig richten op de markt voor treinreizigers van en naar Londen. Het is de bedoeling dat reizigers in de toekomst de trein niet meer (vanuit Nederland) kunnen gebruiken als ze naar Brussel reizen.
Vorig jaar is dit al gerealiseerd, vanwege de corona-gerelateerde reisbeperkingen. Inmiddels is er op verzoek van het ministerie een evaluatie geweest. NS en Eurostar willen voortaan met de Eurostar niet meer de markt tussen Nederland en Brussel bedienen. Daardoor zou de stoptijd in Brussel omlaag kunnen van 27 naar 15 minuten.
Bovendien worden de veiligheidscontroles in Amsterdam en Rotterdam eenvoudiger. De veiligheidscontroles zijn namelijk alleen nodig voor reizigers naar het Verenigd Koninkrijk. De trein werd nu vaak halverwege afgesloten, waardoor de reizigers naar Londen gescheiden konden worden van reizigers naar Brussel.
Eurostar rijdt in Nederland onder de NS-concessie. Om de markt naar Brussel niet meer te bedienen is er toestemming nodig van het ministerie. Inmiddels zijn reizigersorganisaties om advies gevraagd. Het ministerie schrijft in de adviesaanvraag dat de Eurostar gemiddeld door minder dan tien reizigers naar Brussel werd gebruikt. Het ministerie wijst er ook op dat er vanaf april 2022 weer tien Thalys-treinen per dag naar Brussel rijden, en de intercity Brussel zestien keer per dag.
Eurostar heeft eerder herhaaldelijk aangegeven de frequentie van en naar Nederland fors op te willen schroeven. Voor de coronacrisis reden er drie treinen per dag, en was het de bedoeling om vervolgens – in 2021 – te groeien naar vijf treinen per dag. Door de coronacrisis is dat echter niet gerealiseerd en werd het aantal treinen juist verminderd naar soms maar één trein per dag. Momenteel rijdt de trein naar Londen op de meeste dagen twee keer per dag.
Waar waren we?
We hebben de afgelopen periode minder vaak berichten gepubliceerd dan je van ons gewend bent. We doen ons best om dit te verbeteren. Treinreiziger.nl is ook eigenaar van Treinrondreis.nl. Daar is de afgelopen twee maanden een zeer sterke groei gerealiseerd waardoor de redactionele taken vertraging opliepen. We zijn inmiddels bezig ons team uit te breiden. Vind je het leuk om te schrijven en onze redactie op vrijwillige basis te ondersteunen? Dan wordt dat gewaardeerd, je kunt een e-mail sturen naar hildebrand@treinreiziger.nl. Blogs voor linkbuilding worden echter geweigerd.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:16
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…