Eurostar wil voortaan geen treinreizigers tussen Nederland en Brussel vervoeren

Eurostar wil zich volledig richten op de markt voor treinreizigers van en naar Londen. Het is de bedoeling dat reizigers in de toekomst de trein niet meer (vanuit Nederland) kunnen gebruiken als ze naar Brussel reizen.

Sneller

Vorig jaar is dit al gerealiseerd, vanwege de corona-gerelateerde reisbeperkingen. Inmiddels is er op verzoek van het ministerie een evaluatie geweest. NS en Eurostar willen voortaan met de Eurostar niet meer de markt tussen Nederland en Brussel bedienen. Daardoor zou de stoptijd in Brussel omlaag kunnen van 27 naar 15 minuten.

Veiligheidscontroles

Bovendien worden de veiligheidscontroles in Amsterdam en Rotterdam eenvoudiger. De veiligheidscontroles zijn namelijk alleen nodig voor reizigers naar het Verenigd Koninkrijk. De trein werd nu vaak halverwege afgesloten, waardoor de reizigers naar Londen gescheiden konden worden van reizigers naar Brussel.

Concessie

Eurostar rijdt in Nederland onder de NS-concessie. Om de markt naar Brussel niet meer te bedienen is er toestemming nodig van het ministerie. Inmiddels zijn reizigersorganisaties om advies gevraagd. Het ministerie schrijft in de adviesaanvraag dat de Eurostar gemiddeld door minder dan tien reizigers naar Brussel werd gebruikt. Het ministerie wijst er ook op dat er vanaf april 2022 weer tien Thalys-treinen per dag naar Brussel rijden, en de intercity Brussel zestien keer per dag.

Eurostar heeft eerder herhaaldelijk aangegeven de frequentie van en naar Nederland fors op te willen schroeven. Voor de coronacrisis reden er drie treinen per dag, en was het de bedoeling om vervolgens – in 2021 – te groeien naar vijf treinen per dag. Door de coronacrisis is dat echter niet gerealiseerd en werd het aantal treinen juist verminderd naar soms maar één trein per dag. Momenteel rijdt de trein naar Londen op de meeste dagen twee keer per dag.

Waar waren we?
We hebben de afgelopen periode minder vaak berichten gepubliceerd dan je van ons gewend bent. We doen ons best om dit te verbeteren. Treinreiziger.nl is ook eigenaar van Treinrondreis.nl. Daar is de afgelopen twee maanden een zeer sterke groei gerealiseerd waardoor de redactionele taken vertraging opliepen. We zijn inmiddels bezig ons team uit te breiden. Vind je het leuk om te schrijven en onze redactie op vrijwillige basis te ondersteunen? Dan wordt dat gewaardeerd, je kunt een e-mail sturen naar hildebrand@treinreiziger.nl. Blogs voor linkbuilding worden echter geweigerd.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:16

Share

Recent Posts

Kritiek op treinonderzoek: ‘Resultaten nietszeggend’

Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…

16 uur terug

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

1 dag terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

2 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

2 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

4 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

5 dagen terug